De säger att få anmäler ben avhuggna i hemmet.Enhörning said:Det är visserligen sant, men det är faktiskt betydligt större risk att få benen avhuggda av en orch man känner, i sitt eget hem, än av en främmande orch ute i natten.
*gäsp*Doctor_Hell said:rollspel.nu`s rödstrumpe garde
Det som har gett wrnu detta rödstrumperykte är förstås att det rycks ut med pukor och trumpeter på allt som visar en vacker kvinna och gud hjälpe om det skulle visas lite hud. Bilden är på sin höjd marginellt objektifierande och denna diskussion är enbart fånig i relation till omslaget. Jag utifrån min oändliga visdom är helt övertygad om att denna starka och kompetenta kvinna valt att klä sig sådär för att förvirra sina fiender. Se bara på de som fallit, verkar de inte ha bragts om livet av hennes pilar i första hand?Ymir said:1: Det finns inget rödstrumpegarde. Vad som finns är personer som är genusmedvetna och tycker det är problematiskt att kvinnor konsekvent avbildas som mindre påklädda än män, och att detta har en koppling till kvinnosynen i dels nördkulturen, och dels samhället i stort.
Jag håller med dig, det ursäktar inte vad som helst. I detta fall är det dock knappast ens någonting som behöver ursäktas och "homage" duger alldeles utmärkt för det.Ymir said:2: Att något var okej i en kontext innebär inte automatiskt att det fortfarande är okej bara för att man vill göra något som berör den kontexten idag. Att det är ett "homage" ursäktar inte vad som helst, etc.
Jag kanske var otydlig när jag startade tråden, men jag ville ha en diskussion om spelillustrationer över lag, inte bara Fantasy!-omslaget. Titta på flickorna som avbildas i Pathfinder och D&D - nästan alltid med bar mage (WTF?!) och jättebröst. Alltid med getingmidja.Ram said:Det som har gett wrnu detta rödstrumperykte är förstås att det rycks ut med pukor och trumpeter på allt som visar en vacker kvinna och gud hjälpe om det skulle visas lite hud. Bilden är på sin höjd marginellt objektifierande och denna diskussion är enbart fånig i relation till omslaget. Jag utifrån min oändliga visdom är helt övertygad om att denna starka och kompetenta kvinna valt att klä sig sådär för att förvirra sina fiender. Se bara på de som fallit, verkar de inte ha bragts om livet av hennes pilar i första hand?
Nej jag vet. Men det är roligare att ägna sig åt flockbeteende om man har en person som måltavla och kan anklaga för det ena och andra. Gärna genom antydningar.Necross said:Jag kanske var otydlig när jag startade tråden, men jag ville ha en diskussion om spelillustrationer över lag, inte bara Fantasy!-omslaget.
Jag tyckte syftet med tråden var tydligt; vi hade liksom redan en tråd om Fantasy!- bilden. Att då direkt fortsätta på den diskussionen istället för att läsa trådstarten tycker jag är rätt respektlöst; dels mot Necross men också mot dig och Per.Arfert said:Nej jag vet. Men det är roligare att ägna sig åt flockbeteende om man har en person som måltavla och kan anklaga för det ena och andra. Gärna genom antydningar.Necross said:Jag kanske var otydlig när jag startade tråden, men jag ville ha en diskussion om spelillustrationer över lag, inte bara Fantasy!-omslaget.
Heder åt dig och Krank som i alla fall lyckats stå över det.
Huruvida någon känner sig som ett sexistiskt svin eller inte är svårt att gardera sig emot. Jag vinnlägger mig dock för det mesta om att diskutera ur ett perspektiv som är någorlunda sakligt, och jag hoppas att det framgår.Telash said:Alltså, precis som du vill kunna kritisera en bild utan att bli kallad för lätt-kränkt, vill jag kunna försvara samma bild utan att känna mig som eller bli kallad för ett sexistiskt svin.
Varför är den meningslös? För att du inte gillar feminism?Ram said:Ok, det hade jag i min avsaknad av visdom inte kopplat. Då bugar jag ut med hatten i hand både av skam och då jag ser ytterligare en generell och svepande sexism och rollspelstråd som fullständigt meningslös. Läs någon av de andra 20 i stället, det framkommer sällan något nytt.