Kul tråd för att avreagera sig i, men jag håller inte med ett enda inlägg (som presenterar en hatterm, alltså) Hah.
Utom det där med ras, det är dumt. (Fast jag tänker inte skicka några brev till spelförlag och uppmana dem att ändra)
Men anledning är väl också att dessa ord är något man personligen
stör sig på, inte något vars kvalitet man kan argumentera för eller emot. Schysst tråd att prata av sig för med andra ord. Min åsikt om "ras" kommer också från personliga stämningspreferenser.
Nu har ju iofs Balderk en motivation till varför vissa ord är dåliga annat än att "jag stör mig på dem", och ja, "kobold" är ett rätt okonstruktivt ord eftersom det förlorat all mening och definition, precis som internets "noob", så det är ett enkelt ord för att stämpla någon utan reflektion. Sådant är inte bra. Det tar bort all reflektion och förståelse. Ifall alla hade samma definition av kobold så hade det varit okej. Urvattningar av termer gör att det är lättare att ta illa upp av dem, eller använda dem för att agera nedvärderande.
Men jag är lite splittrad här.
Ifall man använder ett annat ord än koboldiskt så får man använda en värdeneutral och tydlig term. (Actionrik spelstil) Även om man använder en negativ term så kommer man vara tydligare, och då för man iallafall en diskussion om saken istället för att avvisa den andra parten.
Värdeladdat och tydlighet ligger nära varandra. "Ålfiske" använder iallafall Rising som en neutral term nu, så
där har det blivit tydligare, men eftersom andra kanske använder det negativt så har det samtidigt blivit
otydligare.
Och jag använder hellre det storslagna Värlldsmålarspel än det lilla nördiga och inåtvända Dockskåpsspel. Det gör inte termen automatiskt dålig dock, ifall alla i en diskussion har samma definition, och förstår varandra.
Så, ah.. Okej, jag kanske höll med lite då iallafall..