Nekromanti Avväpningar

DAKRilla

Hero
Hur går avväpningar till egentligen? Nu menar jag alltså tekniken Avvpäna, men inte regelmässigt, utan hur de i praktiken går till. Kan tänka mej att det går på ett flertal sätt, bl.a.genom att man låser vapnen med varandra och sedan "häver" iväg motståndarens, alltså med lite mer finess än att man bara slår på vapnet så att personen tappar det. Men dessa "hävninngar" är inte möjliga mellan alla kombinationer av vapen, så det skulle vara intressant att få höra lite om hur det verkligen fungerar.

DAKRilla

Hero
"Du drämer till motståndaren på fingrarna ett flertal gånger, han tappar vapnet."

Detta är inte en avväpning i teknikens reglers sanna mening, utan det som gör att man tappar vapnet av denna anledning täcks av andra regler.

Tja, inte vet jag hur det är med reglerna, men fasen borde vara rätt effektivt. Jag skulle släppa vapnet direkt om du drämde till mig på handen med ett svärd...

DAKRilla

Hero
Jo, men då ska du snarare ha Precisions anfall för att lyckas träffa handen. Inte avväpning.

Jo, det förstås. Men när vi nu ända snackar stridskonster, varför inte bara strunta i avväpna och ta precisionsanfall, som iaf är mycket mångsidigare.... Om du gör en egen alltså..

DAKRilla

Hero
Tycker det är betydligt läckrare att få motståndaren att tappa sitt vapen utan att ens skada honom på något sätt. Det är ett säkert tecken på överlägsenhet!

DAKRilla

Hero
Då dör han ju med största sannolikhet. Då tappar ordet Oskadliggöra helt sin mening.

Visst, visst.... Hugg av ett par fingrar då.
Eller ännu bättre, kapa huvet av honom med bara handen. Det är överlägset.
Jag gillar inte sån överlägsenhet, jag gillar karaktärer som gör vad dom ska göra. Till exempel en prisjägare dödar snabbt om så måstes.

DAKRilla

Hero
Men, som i mitt fall, då man inte spelar en mordisk typ då? Dessutom, hur tror du avväpningar i modern fäktning går till? Då har man ju bara klena floretter att slå med och man har till och med handskar som skydd likt förbannat.

Cerec

Veteran
"låser vapnen med varandra och sedan "häver" iväg motståndarens" när vi spelar kör vi så....som i en film om dom tre musketörerna, dom låser svärden och så snurrar man lite med svärdet och vipps så flyger motståndarens svärd iväg.

DAKRilla

Hero
Men som sagt så går ju bara det med vissa kombinationer av vapen. hur gör man med en klubbe? Ett spjut? En stav? Går det rent av kanske bara med svärd, och att man därmed får försöka banka sönder handen istället om man har ett annat vapen, som i Railins exempel?

Mordisk typ? Då ska du fan ut o mörda folk.

Modern fäktning? Ingen aning, aldrig provat. Inte sett mycket på TV heller....

/Railin, som säger mycket men vet lite mindre

DAKRilla

Hero
Mordisk typ? Då ska du fan ut o mörda folk.

Låt mej citera mej själv:
"Men, som i mitt fall, då man inte spelar en mordisk typ då?"

Cerec

Veteran
låser man vapnet med motståndarens och sen pressar åt sidan så att motståndaren tvingas vrida sin arm så att han tappar vapnet.

Jag? Nej fan. jAg sa att om man spelar någon som dödar i yrket, då gör han detta på enklaste sätt.

Däremot har jag spelat en del hyrsvärd. Om de skulle slåss mot någon dom inte har behov av levande, då skulle dom bara kapa huvet av honom och gömma kroppen.

Men om jag säger att min nuvarande karaktär är skrivare, tror du verkligen att jag skapar karaktärer enbart för att döda då?