Nekromanti Avväpningar

Cerec

Veteran
Mer troligt är att han då får ett stick/hugg i bröstet. Tror inte man är mindre beredd när han inte har något vapen man har ju massa adrenalin i kroppen. Sen att anfalla någon som har ett svärd när man själv är obeväpnad är inte spec smart.

Cerec

Veteran
Re: Låser hur? [ANT]

Jag chansar bara lite /images/icons/wink.gif.....har ingen riktig erfarenhet av avväpning.

Arvid

Warrior
"Jag skulle faktiskt ta och drämma till den stackars statsvakten med bredsidan på svärdet....
I det exempel du framlägger tjänar jag inget på att döda honom, och han är inte ute efter mitt liv heller."

Det är just det jag menar. Ofta i strid (väldigt ofta för oss) slåss man mot sådana man inte tjänar på att döda. Då är det bättre att kunna avväpna. sen finns det andra aspekter också. Om du blir anfallen av rövare så kan du ju döda dem, visst. Men fem döda rövare på vägen.. (tänk på att rövarna kanske är utfattiga och måste röva för att få pengar som de kan skaffa mat till familjen för).
Sen har vi det med rykte och stadsvakter. Ofta är det bättre att oskadliggöra)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

tänk på att rövarna kanske är utfattiga och måste röva för att få pengar som de kan skaffa mat till familjen för

<hr></blockquote>

Kom ihåg att jag är ett cyniskt hyrsvärd.

Arvid

Warrior
Okej. Jaja, det enda jag vill säga är att det finns tillfällen då 96% (eller nå) av alla rollpersoner hellre oskadliggör än dödar. Inget mer.

Belgarth

Swordsman
Re: Så här görs det...

min favorit är ändå att väva effekten rörelse och använda det på vapnet så kan det flyga all världes väg

Vindhand

Myrmidon

Jag förstår inte riktigt poängen med avväpning. De flesta tekniker för det innebär att man försämrar sitt eget läge (börjar brottas/hakar i vapnen). IMHO är det nog bättre att koncentrera sig på att tillfoga skada och strunta i avväpningen. När motståndaren är död tappar han vapnet av sig själv ;)

3. I vissa fall kan jag också använda vapnet, t.ex. om någon med skaftvapen (yxa, hammare, etc.) anfaller mig med ett hugg uppifrån så kanske jag parerar med mitt vapen i brett tvåhandsgrepp. Jag parerar mot hans skaft med mitt vapen (håller vapnet snett framåt och uppåt). Hans slag ska träffa mitt vapen mellan mina händer. Sedan rycker jag helt enkelt mitt vapen bakåt och uppåt. Mitt vapen fastnar i hans vapenhuvud (yxa, hammare) och tar med sig det. Hm, blev komplicerat hoppas ni förstod något av det.

En teknik man kanske kan vända på för att få
3b: När motståndaren parerar med sitt vapen kan man använda vapenhuvudet för att haka i och rycka undan hans/hennes vapen.

5. En favorit är att få motståndarens vapenspets mot marken på något sätt (t.ex. om han missar eller jag slår ner hans vapen) och sedan stampa på vapnet.

Man bör dock tänka på att en avväpning av motståndaren inte är värd en avfotning av mig. /images/icons/smile.gif

6. Det finns en del udda tekniker också som jag inte klarar av att förklara. Men de flesta är varianter på det jag försökt beskriva.

Man kan hugga av vapenarmen. Inte så elegant men riktigt effektivt...
Det är roligare i engelska rollspel /images/icons/wink.gif

DAKRilla

Hero

"Jag förstår inte riktigt poängen med avväpning."

Väldigt ofta så innbär det en massa problem med att döda eller skada någon, ofta på grund av lagens långa arm, men även att offret kanske inte bör dödas eller skadas. I ett sådant läge så är en avväpning väldigt användbar.

Vindhand

Myrmidon

Väldigt ofta så innbär det en massa problem med att döda eller skada någon, ofta på grund av lagens långa arm, men även att offret kanske inte bör dödas eller skadas. I ett sådant läge så är en avväpning väldigt användbar.

Kanhända... det kanske bara är jag som har svårt att förstå varför man skall vara mer bekymmrad om en fiendes skinn än sitt eget liv. För det är ju i princip vad man gör: tar en större risk för sitt liv för att undvika att skada personen som försöker döda en /images/icons/sick.gif

DAKRilla

Hero

Det är inte alltid så lätt att bevisa för stadsvakten att det var personen som numera är död som anföll först och därmed begick brottet. Inte heller är det bra att döda personer som man kanske har för avsikt att kidnappa, men som visar sej göra motstånd. Dessutom så är en död fiende tämligen värdelös i många fall, medan man av en levande kan få både det ena och det andra, som information genom förhör/tortyr eller en lösensumma.

En annan sak, som dock inte många tänker på verkar det som, är att rollpersoner ofta inte förmår sej att bara döda personer. Särskilt om denne har en skvätt heder i kroppen. Det är möjligt att luttrade och avdankade krigare kan döda stup i kvarten utan att må dåligt av det, men de andra borde hemsökas av smärtsamma mardrömmer en lång tid framöver efter att ha uträttat en massaker. Se bara på många av Amerikas Vietnamveteraner.

Jag förstår inte riktigt poängen med avväpning. De flesta tekniker för det innebär att man försämrar sitt eget läge (börjar brottas/hakar i vapnen). IMHO är det nog bättre att koncentrera sig på att tillfoga skada och strunta i avväpningen. När motståndaren är död tappar han vapnet av sig själv :gremwink:

Brottning hamnar du i förr eller senare och det är då du kan använda avväpning (för att sedan kliva ur och kablam slakta honom med ditt svärd /images/icons/devil.gif). Du kan också söka brottning om du tror att du har en fördel i brottning jämfört med fäktning, t.ex. om den andra är duktigare på att fäktas, men du är större och starkare.

Jag förstår inte alls varför man skulle försämra sitt eget läge? Om jag kan med grepp eller hakning hindra motståndaren från att anfall med sitt vapen så har jag väl vunnit mycket i mitt läge?

Men jag kan hålla med dig lite. Avväpningar är inte så otroligt vanliga och skälet är nog att de är lite mer komplicerade än att bara tillfoga skada.

"5. En favorit är att få motståndarens vapenspets mot marken på något sätt (t.ex. om han missar eller jag slår ner hans vapen) och sedan stampa på vapnet."

Man bör dock tänka på att en avväpning av motståndaren inte är värd en avfotning av mig.

Om det är ett svärd så trampa på bredsidan. Om det är skaftvapen så trampa på skaftet.

/Faehrengaust

DAKrilla, bara för att du avväpnar han är han inte hjälplös och står där och darrar.... Jag har tillochmed spelat en mer eller mindre Martial Arts kille som skulle sparkat skiten ur dig, utan vapen.
Nej, avväpning är inte den ultimata lösningen på alla problem. Du har fortfarande en sur fiende framför dig, med eller utan vapen. Dessutom bär nästan alla omkring på några dolkar....
Dräm då hellre till honom med flatsidan ett par gånger, eller golva han med en rak vänster.

DAKRilla

Hero
Re: Så här görs det... [ändrad]

"DAKrilla, bara för att du avväpnar han är han inte hjälplös och står där och darrar...."

Nej, men hans chanser att klara sej undan minskades just ganska rejält.

"Jag har tillochmed spelat en mer eller mindre Martial Arts kille som skulle sparkat skiten ur dig, utan vapen."

Hur stor del av den Mundanska befolkning är en sådan då? Mindre än 0.000001% låter troligt tycker jag. Alltså är inte direkt alla personer man möter farligare utan vapen än med. Dessutom så har min rollperson (eller menade du att din fantasikaraktär skulle spöa mej IRL?) en viss fördel eftersom han har ett svärd (högre S/I om man nu måste ha en regelterm), plus att han inte är allt för dålig på att använda det bara för att han inte dödar folk hött som mött.

"Nej, avväpning är inte den ultimata lösningen på alla problem."

Precis, men att döda är definitivt en sämre lösning i de flesta fall.

"Du har fortfarande en sur fiende framför dig, med eller utan vapen."

Ja? Mindre farlig är han i alla fall.

"Dessutom bär nästan alla omkring på några dolkar...."

Nej. Men om vi ändå låssas att man gör det så är inte alla heller experter att använda dem eller så pass dumma så att de försöker dra en patetisk dolk mot en person som har sitt svärd riktat mot en.

Dessutom så är man inte dum och vänder ryggen till när man avväpnat en motståndare. Givetvis så visiterar man personen samtidigt som någon håller ett vapen riktat farligt när någon av den besegrades vitala punkter. Han skulle vara dum om han försökte sej på något. Sedan binder man personen och låser in honom eller något annat beroende på situation.

Ännu en sak att tänka på är att även om man ska döda en person så kan det vara en mycket bra idé att avväpna honom som det första man gör. Man är ju nämligen väldigt ofta rätt så underlägsen en person med vapen om man inte själv har ett, för man kan ju t.ex. inte parera, och att ta initiativet är betydligt svårare (särskilt i mitt fall då min RP har en duellanpassad värja och blixtrande reflexer).

Vindhand

Myrmidon

Brottning hamnar du i förr eller senare och det är då du kan använda avväpning (för att sedan kliva ur och kablam slakta honom med ditt svärd ). Du kan också söka brottning om du tror att du har en fördel i brottning jämfört med fäktning, t.ex. om den andra är duktigare på att fäktas, men du är större och starkare.

Sant...

Jag förstår inte alls varför man skulle försämra sitt eget läge? Om jag kan med grepp eller hakning hindra motståndaren från att anfall med sitt vapen så har jag väl vunnit mycket i mitt läge?

Problemet är att grepp och hakning låser _dig_ också. Om du greppar motståndaren så är det en hand mindre på ditt eget svärd. För att avväpna på det viset måste du dessutom övervinna hans/hennes dubbelhänta grepp med din (kanske sekundära) hand.

Om du hakar motståndarens vapen är även ditt vapen ihakat. Det kan lika gärna vara du som blir avväpnad i en sådan situation.

Men jag kan hålla med dig lite. Avväpningar är inte så otroligt vanliga och skälet är nog att de är lite mer komplicerade än att bara tillfoga skada.

Mjo, och om man inte har ett solklart övertag i brottningssituationer kan de nog vara ganska farliga också :)

Om det är ett svärd så trampa på bredsidan. Om det är skaftvapen så trampa på skaftet.

jo, så långt förstod jag... /images/icons/doh.gif

Däremot ser jag inte det solklara i att man lyckas med detta. Det krävs en ganska liten vridning av klingan (behöver inte ens vara avsiktlig från fienden) för att ens fot skall möta eggen i stället :gremsmirk:

Vindhand

Myrmidon

Det är inte alltid så lätt att bevisa för stadsvakten att det var personen som numera är död som anföll först och därmed begick brottet.

Tja, det är inte säkert att det är lättare om han/hon lever och säger emot :)

Inte heller är det bra att döda personer som man kanske har för avsikt att kidnappa, men som visar sej göra motstånd. Dessutom så är en död fiende tämligen värdelös i många fall, medan man av en levande kan få både det ena och det andra, som information genom förhör/tortyr eller en lösensumma.

Man kan ju dessutom försöka träffa armar och ben snarare än hjärta eller huvud. Vet inte om det går i eon men det känns som en möjlighet i verkligheten.

En annan sak, som dock inte många tänker på verkar det som, är att rollpersoner ofta inte förmår sej att bara döda personer. Särskilt om denne har en skvätt heder i kroppen. Det är möjligt att luttrade och avdankade krigare kan döda stup i kvarten utan att må dåligt av det, men de andra borde hemsökas av smärtsamma mardrömmer en lång tid framöver efter att ha uträttat en massaker. Se bara på många av Amerikas Vietnamveteraner.

I vietnam veteranernas fall är det nog inte så mycket att de dödat som att de varit rädda för att dö.

Jag tror f.ö. de flesta människor kan komma över att råka ha ihjäl någon i rent självförsvar. Det är lätt att lägga över ev. skuld på den angripande :)

Du har dock en poäng i att avväpning har sina användningar... helt meningslösa är de alltså inte /images/icons/smile.gif

Vindhand

Myrmidon

Jag har tillochmed spelat en mer eller mindre Martial Arts kille som skulle sparkat skiten ur dig, utan vapen.

Det, tyder IMHO på fel i stridssystemet. /images/icons/smile.gif

Dräm då hellre till honom med flatsidan ett par gånger, eller golva han med en rak vänster.

Det håller jag med om... Mindre risk, samma resultat :gremsmile:

DAKRilla

Hero

"Tja, det är inte säkert att det är lättare om han/hon lever och säger emot :)"

Skillnaden är att man inte har ett mord på halsen.

"Man kan ju dessutom försöka träffa armar och ben snarare än hjärta eller huvud. Vet inte om det går i eon men det känns som en möjlighet i verkligheten."

Man kan sikta på olika kroppsdelar, men skillnaden är ju att man kan råkas ha ihjäl personen i alla fall. Om inte så blir personen skadad och behöver vård och hur som helst begår man ett brott.

"I vietnam veteranernas fall är det nog inte så mycket att de dödat som att de varit rädda för att dö."

Jag undrar. Jag tror nog hellre att det är själva dödandet som ligger bakom. De har kanske sett deras blod spruta, hört deras sista raspande andetag eller deras försök till en sista bön. Om någon nära vän dött så bidrar självklart även det.

"Jag tror f.ö. de flesta människor kan komma över att råka ha ihjäl någon i rent självförsvar."

Man råkar inte ha ihjäl någon om man hugger med ett svärd mot denne med avsikt att skada eller döda.

DAKRilla

Hero

"Det, tyder IMHO på fel i stridssystemet."

Det ska nog tilläggas att han måste vara mycket skicklig för att lyckas med något sådant. Så det är nog inte någon miss.

"Dräm då hellre till honom med flatsidan ett par gånger, eller golva han med en rak vänster.

Det håller jag med om... Mindre risk, samma resultat :)"

Detta är enklare först när man har honom stilla och utan vapen. Så det krävs en avväpning i alla fall.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Så här görs det... [ändrad]

Kom på en grej: Måste man ha en stridskonst för att avväpna?

Och dessutom:

"Precis, men att döda är definitivt en sämre lösning i de flesta fall."

"Ja? Mindre farlig är han i alla fall."

Men om man dödar honom så blir han inte farlig alls - någonsin /images/icons/wink.gif. Om man binder honom så kan man ju lita på att han försöker ta hämnd senare - kanske inte ensam den gången, och då är det ju bäst att ta det säkra före det osäkra (d.v.s. skära upp buken och slita ut allt som luktar äckligt). En praktisk lösning! /images/icons/smile.gif

Problemet är att grepp och hakning låser _dig_ också. Om du greppar motståndaren så är det en hand mindre på ditt eget svärd. För att avväpna på det viset måste du dessutom övervinna hans/hennes dubbelhänta grepp med din (kanske sekundära) hand.

Om du hakar motståndarens vapen är även ditt vapen ihakat. Det kan lika gärna vara du som blir avväpnad i en sådan situation.

Det finns tre saker som talar för att jag kan lyckas utan att sätta mig i för stor risk (att vara i en strid är en risk till att börja med, så utom fara är man aldrig):
1. Jag gör det snabbt och bestämt. Att greppa/haka och rycka vapnet går fort och tanken är att motståndaren ska bli överraskad och inte hinna reagera. Misslyckas jag (motståndaren håller för hårt eller jag missar lite) så återgår jag genast till min vanliga fattning. Någon dragmatch ställer jag inte upp på.
2. Jag gör det inte om inte situationen är tillräckligt bra för det. Det är precis som med hugg, jag hugger inte mot en uppenbar parering. På samma sätt försöker jag mig inte på en avväpning som verkar osäker. Ibland när man är nära sin motståndare så finns det inte möjlighet för något bra hugg, men däremot finns det en öppning för avväpning, det är då det ska göras.
3. Jag gör inte endast en avväpning utan jag gör alltid mer också. Ofta kombinerar jag en avväpning med t.ex. ett slag mot hans ansikte med min andra hand. Det avleder uppmärksamhet och gör att avväpningen lyckas lättare. Något jag blivit irriterad på i kampsport där man tränar avväpning är att de ibland glömmer bort värdet av avledning av uppmärksamhet.

Det blir ofta lite fel i rollspel där man bara säger att man ska göra en avväpning. Det är liksom inte något man "bara gör" i en RL situation utan det är något som oftast blir som en följd av en annan teknik som gör att man har övertaget och möjligheten att avväpna. Jag skulle inte vilja gå in i en strid med avsikten att enbart avväpna, det skulle kännas väldigt svårt. En duktig kämpe skulle säkert kunna göra det också (mot en sämre) men inte jag, i alla fall inte utan stor risk.

"Om det är ett svärd så trampa på bredsidan. Om det är skaftvapen så trampa på skaftet."

Däremot ser jag inte det solklara i att man lyckas med detta. Det krävs en ganska liten vridning av klingan (behöver inte ens vara avsiktlig från fienden) för att ens fot skall möta eggen i stället :gremsmirk:

Ingenting är solklart i strid /images/icons/smile.gif, men man kan vara mer eller mindre säker på att lyckas. Ett tramp mot motståndarens vapen måste göras direkt efter att motståndaren antingen missat grovt eller jag själv har huggit ner hans vapen i marken. Det måste ske omedelbart, annars är det inte möjligt att lyckas för motståndarens första reaktion kommer att vara att dra upp vapnet så fort som möjligt (annars har han inget att skydda sig med) och då är det för sent. Gör man det omedelbart så kommer inte motståndaren att hinna vrida bladet.

Men visst risken finns att du skadar dig, men den finns alltid i striden så det är bara frågan om att göra det bästa möjliga.

/Faehrengaust