Re: Så här görs det...
Precis vad jag skulle göra. Jag hänvisade bara till det du sa här.
Ah, men det var som ett alternativ till avväpning. Avväpning är jobbigt och farligt, bättre då att sopa till honom med svärdet... bredsidan om det är någon man hoppas överlever
Upp uppföljningen kommer ju direkt efter man avväpnat, och om man då pekar svärdet mot honom så, då borde han förstå. Med andra ord så är uppföljningen att man placerar svärdet på ett hotande sätt, så att om han får för sej att göra något drastiskt så blir han spetsad.
Problemet är att den avväpnades reaktion _också_ kommer samtidigt. Om reaktionen är att ta sig undan så kommer din hotande gest inte vara så hotande. Om reaktionen är att gå djupare in i brottning är din hotande gest antagligen svår att genomföra. O.s.v...
Visst är det möjligt... det är bara inget som är självklart eller ens enkelt.
Det är bara i hollywood som man kan lita på att hjälten avväpnar sin fiende med en elegant knyck och fienden då hamnar paralyserad mellan värjspetsen (för hjältar har nästan alltid värja
och slottsmuren. /images/icons/grin.gif
Den reflexiva undvikningen innebär dock inget mer än att man tar något steg åt sidan, inte att man lägger benen på ryggen och kutar iväg. Något sådant kräver mer än bara reflexer.
Eh? Man kan väl lika gärna reflexivt ta ett skutt bakåt som åt sidan? Jag gör det hela tiden...
En rimlig reflex på att tappa sitt vapen är t.ex. att knuffa motståndaren ifrån sig. Om man lyckas med detta så hamnar man på visst avstånd (misslyckas man är man sannolikt i bitar, men det är bara ett ytterligar skäl att inte släppa vapnet
Om man följer upp avväpningen med att placera svärdet mellan sej och den avväpnade motståndaren på ovan nämnda hotfulla sätt så skulle man alltså springa rakt in i klingan. Även om klingan skulle befinna sej en bit bort så borde nog den med svärdet ha en god chans att hinna hugga till, vilket den avväpnade säkerligen har i åtanke och som gör att han har goda själ till att låta bli.
Du kan inte både äta kakan och ha den kvar. Om man är så nära att man inte har en chans att retirera så har man antagligen en chans att brottas. Om man är så långt bort att man kan ha en hotfull svärdslängd mellan sig så bör man ha en viss chans att fly.
Det är inga bra lägen, det håller jag med om, men det är inte heller ett solklart slut på striden. Solklara slut på striden finns bara när den ena kombattanten inte längre kan slåss.
Lite riskabelt att lägga sitt liv som insatts för något man tror, inte sant?
Tja... folk gör det hela tiden i större eller mindre utsträckning.