Nekromanti Avväpningar

Jo, men går det att låsa andras vapen med andra vapen? Man kan säkert låsa en stav med en stav, men kan man låsa ett svärd med en stav? Eller en yxa?

Cerec

Veteran
Han skulle inte spela en mördare.....han ville väll använda avväpning i dueller eller mindre strider så att man slipper döda sina motståndare...vilket ofta är mycket bättre.

Sorry, trött....

Då ska du inte döda folk. Men, som i exempel hyrsvärd, så efter ett tag är det nog att föredra att dra ner på tiden man spenderar i en fight.... Riddare dödar också, men dom flesta är inte mordiska.
Jean d'Arc dödade, trots att hon var emot dödande (I filmen alltså... konstig för övrigt)

I dueller.... I regelmässiga dueller kan man köra till första träffen, eller första blodet... Mot en motståndare som satsar hårt på att ha ihjäl mig skulle jag slå tillbaks.

Cerec

Veteran
Re: Låser hur? [ANT]

När man slår ihop vapna så vrider du din stav så att den hamnar bakom hans...sen är det bara att vrida/dra...men jag är inte säker, har aldrig försökt med en stav.

DAKRilla

Hero
Min definition på mordisk är en person som dödar personer tots att det finns andra lösningar, som att t.ex. oskadliggöra motståndaren med t.ex. en avväpning. Nåja. nu börjar jag bli lite less på denna diskussion (No offence), så jag tar och drar mej ur nu. Adjö!

Ah, ok. Min definition på en mordisk person är en person som tycker om att döda andra.
Hyrsvärdet ifråga har vart med om rejält mycket, och bryr sig inte så mycket om människoliv, de tar ju snart slut i alla fall, och dödar om det är det mest praktiska. Och sen har han inte Avväpna.

Eller spraka dig i skrevet och springa eftersom du är oförbered och tror att han ska ge sig.
Ska göra ett exempel av en annan av mina karaktärer, en gammal (odödlig på övernaturliga egenskaper) cirefalisk vapenmästare. Säg att du lyckas avvaäpna honom från både hans Cirecald (ja, det 180 cm långa cirefaliska svärdet) och hans Celencald (mindre version), och sedan tror att han ska ge sig.
Det är ungefär nu du träffas av en spark i A) Ansikte B) Bröstkorg eller C) Underliv. Sedan springer han ifrån dig.
Eller plockar upp sina svärd och fortsätter slåss.

Eller så hugger han dig bara i ryggen med en dolk

DarkRaven_UBBT

Veteran
Du lyckas avväpna min nuvarande karaktär (han var nog inte så seriös för tillfället)
När du släpper garden för att du vet att du redan har vunnit så märker du att du har en kniv i vänster öga, valfri handled och en fotsula på halsen /images/icons/tonguea.gif

Baron Marak

Swordsman
Döda är det mest praktiska du kan göra om du vill bli sinnessjuk fort... Tror nog ett bättre alternativ är att tillfångata personen i fråga och sedan överlämna honom till arbetsgivaren som får lösa resten.
Ett hyrsvärd som bara dödar lär inte hålla länge. Eller så kommer han att vara tvungen att döda ständigt. Vilket gör honom till en mördare och då kommer den alltid så bortglömda stadsvakten som inte är så inneffektiv eller stillasittande som den alltid antas vara.
Mord är mord och lagen är hård. Om morden är många är belöningen hög och sannolikheten att han åker fast stor.

DAKRilla

Hero
Bara en idiot skulle släppa garden för att motståndaren inte har något synligt vapen. Bara att motståndaren har armar och ben fria är anledning nog till att inte vända ryggen till. Så, då din avväpnade karaktär ska dra sitt vapen så blir han mest troligt spetsad innan eftersom han då verkligen gjort sej förtjänt av det. Han ligger ju nämligen i ett underläge; Han måste dra sitt vapen, medan min karaktär redan har en duellanpassad värja dragen.

Azdeus

Veteran
Jag skulle tro att det enklaste vapnet att låsa med skulle vara en yxa, då speciellt Tirakkroken. Du "hakar" fast motståndarens vapen med bilan, jag har i för sig inte försökt men i mina vilda fantasier så är det så.

DAKRilla

Hero
Re: Låser hur? [ANT]

"När man slår ihop vapna så vrider du din stav så att den hamnar bakom hans...sen är det bara att vrida/dra."

I detta fall så har båda personerna sina vapen inom motståndarens gard. Alltså är denna typ av avväpning aningen riskabel, förmodligen helt dömd till att misslyckas.

Så här görs det...

Snälla ni, glöm till en början Hollywood stuket med en en liten handledsrörelse som gör att motståndarens vapen flyger all världen väg. Det kommer liksom inte att hända.

Normalt när man avväpnar i strid så gör man det när man hamnat rätt nära fienden, dvs max ett vapenlängds avstånd. Sedan finns det flera olika tekniker:

1. Ett vanligt sätt är att helt enkelt greppa tag i fiendens vapen. På t.ex. långsvärd så kan man ta tag i motståndarens parerstång och slita vapnet ur händerna på honom. Eller så kan man greppa vapnet och vrida. Ofta kombineras en sådan manöver med någon slags anfall, t.ex. om vi båda har långsvärd så kanske jag släpper mitt svärd med vänsterhanden och tar tag i parerstången på motståndarens och rycker samtidigt som jag smäller in hjaltet på mitt svärd i ansiktet på motståndare (med min högerhand som fortfarande håller i mitt svärd). Smällen gör att han ryggar bakåt samtidigt som jag rycker svärdet framåt (sett från honom).

2. Det finns många tekniker där jag greppar min fiendes arm på olika sätt. I vissa av dessa kan jag fortsätta med att avväpna honom. Även här är det ofta i kombination med annat, t.ex. slår jag honom eller fäller honom.

3. I vissa fall kan jag också använda vapnet, t.ex. om någon med skaftvapen (yxa, hammare, etc.) anfaller mig med ett hugg uppifrån så kanske jag parerar med mitt vapen i brett tvåhandsgrepp. Jag parerar mot hans skaft med mitt vapen (håller vapnet snett framåt och uppåt). Hans slag ska träffa mitt vapen mellan mina händer. Sedan rycker jag helt enkelt mitt vapen bakåt och uppåt. Mitt vapen fastnar i hans vapenhuvud (yxa, hammare) och tar med sig det. Hm, blev komplicerat hoppas ni förstod något av det.

4. Jag kan också använda mitt hjalt/handtag/skaft i vissa fall. Ofta om vi hamnat rätt nära varandra så att jag kan sätta mitt handtag bakom hans och rycka bakåt så att hans vapen flygerr snett bakom mig. Parerstång mot parerstång funkar bra med svärd.

5. En favorit är att få motståndarens vapenspets mot marken på något sätt (t.ex. om han missar eller jag slår ner hans vapen) och sedan stampa på vapnet.

6. Det finns en del udda tekniker också som jag inte klarar av att förklara. Men de flesta är varianter på det jag försökt beskriva.

Det handlar alltså mycket om grepp och ryck i olika former. Inte om snygga handledssnurrningar med svärdet.

/Faehrengaust rycker och sliter

Arvid

Warrior
Låt mig framföra en scen:

Rollpersonerna måste befria handelsmannen Jan Skalle från häktet. De vet att Skalle har information om den lömske stormannen Seinkampf, samma storman som också satte dit Skalle för att få honom ur världen. Seinkampf har något på gång, som rollpersonerna tror ska ske snart. Därför måste Skalle befrias omgående, så att åtgärder kan vidtagas. De har försökt att få prata med Skalle med stadsvakten Merk, en av Seinkampfs män, hindrar skickligt allt sådant. Att bryta sig in är den enda lösningen.
Utklädda tar de sig in i häktet, för att låtsas lämna en fånge. Snabbt dras vapen upp och stadsvakterna ger sig utan våld. Men, från cellerna kommer en till stadsvakt som drar svärd när han ser vad som händer. Baron Marak, den enda som inte håller en vakt under uppsikt måste göra något. Strid är enda lösningen.
Alternativ:
A. Gå på statsvakten med rejäla hugg får att få tyst på han. Dock med risk att döda honom, den oskyldige mannen.
B. Satsa på armarna. Mycket svårare men ingen statsvakt blir dödad.
Jag ser gärna att man tar risken att gå på armarna. En skicklig krigare (med avväpna) har här en stor fördel.

Exemplet är på inget sätt perfekt. Det jag menar är bara att man ibland kommer i strid med folk som man inte vill döda alls, både med tanke på påföljder och med tanke på att de egentligen är rättvisa män som bara gör sin sak, och oturligt nog krockar med rollpersonerna.

Baron Marak

Swordsman
Skulle gissa på att jag tar till storbringan och bröstar ned honom så att han ligger på backen sekunderna efter.
Denna fina anfallsmanöver... Älskar den över alla andra faktiskt.
Kanske beror på att man själv är handbollsspelare och tycker det är roligast att brösta ned folk /images/icons/devil.gif

Jag skulle faktiskt ta och drämma till den stackars statsvakten med bredsidan på svärdet....
I det exempel du framlägger tjänar jag inget på att döda honom, och han är inte ute efter mitt liv heller.