Nekromanti bästa rollspelen!

Storuggla

Champion
De fem bästa svenska rollspelen? Utan att ha någon särskild ordning:
Gemini - ett underskattat och ofta bortglömt spel med god stämning och en vacker grundbok. Kul.
Drakar och Demoner - (Sexan då, för Trudvangs skull)
Western - Jag kan inte motstå revolvermännen, saloonfajterna och dödgrävaren med måttbandet... :gremsmile:
Mutant 2 - Nyskotska Grävlingar rockar
Mutant UA - Otroligt bra. Nästan skrämmande, de borde tabba sig snart tycker man, annars blir man ledsen...

Storuggla, tycker att Mutant UA saknar grävlingarna

Dimfrost

Special Circumstances
Är det inte lite tråkigt att begränsa sig till bara svenska rollspel? Trots allt finns det en långt större bredd om man bortser från det kravet.

Nåja, utan motiveringar slänger jag upp följande mainstreamlista: Kult, DoD Chronopia, DoD6 (ja, jag anser dem vara separata spel), Mutant (UA eller gamla versionen), Västmark. För jag antar att man inte bör ha med oavslutade hobbyprojekt? I så fall skulle Staden och Världens höst komma in också, trots att inget av dem har något färdigt regelsystem. :gremsmile:

/Dimfrost

Mattis

Swordsman
Finns det mer än 5 svenska rollspel? =)

Nejdå, men det finns så få, så att det blir ointressant om man får välja hela 5. Jag väljer istället ett favoritspel, och det blir DoD6 (av samma anledning som GreatOwl).

Storuggla

Champion
"För jag antar att man inte bör ha med oavslutade hobbyprojekt? I så fall skulle Staden och Världens höst komma in också, trots att inget av dem har något färdigt regelsystem."

Jag antog att det var tvunget att vara spel som funnits eller fainns i handeln, annars hade Staden varit med på min lista...

Storuggla, jazzchimpans

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, det var väl mest ett försök till lite omotiverad reklam, samt uttrycka min beundran för sinisas mästerverk :gremsmile:

/Dimfrost, bara 2 av 5 med zeppelinare :gremfrown:

Dimfrost

Special Circumstances
Lista över svenska rollspel

Taget direkt ur minnet:

DoD (olika versioner, som väl är minst 3-4 olika spel), Gamla Mutant, Nya Mutant, Mutant RYMD, Mutant Chronicles, Mutant:UA, Sagan om ringen - Rollspelet, Stjärnornas Krig - Rollspelet, Chock, Kult, Khelataar, Wastelands, Viking, Neotech, Eon, En Garde!, Skuggornas mästare, Västmark, Gemini, Gondica, Western, Vägen och de andra två spelen i samma trilogi, Tellus, samt skumma saker som Stjärngryning (tror jag det hette), Trollvinter och andra mer eller mindre bortglömda alster.

Nu väntar jag bara på att någon fyller i alla luckor, och slår mig på fingrarna för att jag är så glömsk. :gremsmile:

/Dimfrost, fyller just 300 :gremgrin:

[edit: la in Western]

Greymourn

Swordsman
Khelataar Bäst värld, Bra regler, välskrivet

Gemini Välskrivet, stämningsfullt och helt o.k regler

Western Välskrivet, kalas regler... har fått mig att gilla western i allmänhet, vilket jag inte gjorde innan...

Mutant Gud vete vilken utgåva men det e gammalt, å man kan vara en tax...

NeoViking E man bara i rätt tillstånd så...

Skelander

Veteran
Khelataar Bäst värld, Bra regler, välskrivet
Bäst värld? Jag tycker den var värdelös...

Dimfrost

Special Circumstances
Khelataar

Värdelös? Säga vad man vill om Khelataar, men en originell värld var det i alla fall. Den var genomarbetad och uppmuntrade inte till grottröj; att jag sedan fann den en smula färglös är bara att beklaga. Dessutom fanns där inga zeppelinare, och alla vet ju att utan zeppelinare blir det ingen riktig fantasy. :gremsmirk:

/Dimfrost, saknar zeppelinare i Västmark (eller kanske inte. Västmark är ju inte fantasy, ju)

kalcidis

Hero
Trakorien - DoD Expert - Antagligen bästa spelvärlden jag stött på. ÄLSKAR det.

Västmark - Skitschyssta regler, helgrymt mysig spelvärld och bara jäkligt bra!

Western - Researchat som tusan och många intressanta regeltankar.

Mutant: UA - Det är gediget och bra gjort helt enkelt. Får se var spelet går helt enkelt.

Kult - Ojojoj! Herrejistanes. Bra, hemskt och stilistiskt tight som en tolvåring. I love it.

(bubblare khelaatar)

Anders Åstrand

Swordsman
Western (nya) - Ahh, få lir kan mäta sig med detta. synd bara att mina kamrater inte vill spela det. :gremfrown:
EDoD - Gillar liret skarpt.
Stjärnornas krig - Jag vet, det är inte svenskt. Det är en översättning. Men det är iaf våldsamt bra!
Nya Mutant - Stora vapen och tuffa mutantkrafter.

Sen fans det inte fler av de jag spelat som jag anser platsar på listan. Måste dock säga att jag inte spelat så många fler svenska.

Eksem

Champion
Mutant:Undergångens Arvtagare - Det svenska rollspelet med den absolut bästa regelkärnan (den näst bästa BRP-klon jag sett) och en supermysig spelvärld. Rätt snygga böcker också. Så himla bra genomfört!

Drakar och Demoner v.6 - Enbart p.g.a äventyren, layouten och illustrationerna. Och spelvärlden, förstås :gremwink:

KULT - Reglerna må vara både kassa och malplacerade, men spelvärlden är så himla bra, spännande och, törs jag säga?, nyskapande att det ändå hör till de bästa rollspel jag spelat. Synd att alla tilläggsböcker till spelet är skräp.

Western, senaste versionen - Jag tycker att western som spelvärld är astrist och tände inte alls på idén att spela cowboy. Tills jag faktiskt läste spelet och blev så paff att jag föll omkull. Asbra genomfört med sköna regler och mycket välskrivet material.

Sen vet jag inga fler spel som platsar egentligen, för DoD Chronopia är kul, men blev helt förstört och sabbat av tilläggsböckerna, Mutant Chronicles är roligt men reglerna är närmast oanvändbara, Västmark har jag hört mycket gott om men har aldrig läst eller spelat, Neogames grejjer har en helt annan spelfilosofi än vad jag har och är därför ointressanta för mig även om de kanske är att betrakta som välgjorda, DoD Expert och andra versioner håller inte måttet idag (fast Trakorien är den bästa spelmodul jag läst någonsin, bonuspoäng till EDD), Wastelands är coolt men reglerna är alldeles för krångliga helt i onödan, Nya Mutant är rätt bra egentligen men eldstriderna blir aldrig något roliga så jag antar att det finns ett regelproblem :gremwink:
Och resten har jag aldrig läst. (räknar inte med översättningar så som Stjärnornas Krig eller Sagan om Ringen Rollspelet).

Duddmannen

Hero
Eh, finns det fler än fem?

Tja, kanske. Okej då, jag skriver en lista:

1 - EON
Helt utan jämförelse det bästa som hänt svenskt rollspel på länge. En stark fortsättning på den rollspelstradition som DoD etablerade. Eon och Neotech är de system som jag använder mest idag. De är mig lika bekanta som gamla hederliga Expert men betydligt kraftfullare.

2 - Drakar och Demoner
Och då menar jag hela serien från ljusblå låda hela vägen fram till Chronopia. I första hand då jag själv började med rollspel just på grund av detta system någon gång på det tidiga 80-talet. Senare har spelet visat sig stå emot tidens tand och är fortfarande ett av de allra bästa systemen som JAG använt mig av.

3 - Khelataar
Visserligen kom Western tidigare än detta, men jag lirar helst fantasy. En intressant värld som jag tror fick orättvist lite uppmärksamhet när den kom.

4 - Mutant, En Garde, Skuggornas Mästare och Kult
Nyskapande från en dynamisk duo som jag har äran att kunna kalla vänner. Minns fortfarande beta-versionen av Kultreglerna som jag fick inför LinCon, då i en praktisk pärm på 250+ A4-sidor!

5 - Mutant UA
Värdig arvtagare. Mycket skojig värld. Utmärkt system.

/Duddmannen

kefka

Hero
Ok, här kommer en lista, med Khelataar på första plats de andra utan inbördes ordning.

Khelataar
Mutant:UA
Kult
Western (nya)
Västmark

Ulfgeir

Swashbuckler
Utan allt för mycket inbördes ordning...

Västmark
Trollvinter
Drakar och Demoner Expert
Mutant 2
Kult

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Lista över svenska rollspel

de andra seplen i samma sere som vägen heter "Quo vadis" och "Ansgar".

Sedan finns parabellum, playelf, svenil.
Finns antagligen fler.

/Ulfgeir

Vindhand

Myrmidon
min lista

Mutant UA, för att det är en nyutgåva som verkar ha tilltalat många av de inbitna fansen (vilket kan vara ganska svårt). Det mutant det är en nyutgåva av hamnar på delad förstaplats eftersom arvet är så starkt.

DoD v3 (1987) för att det med lätthet slår de modernare spelen när det gäller nybörjaranpassning.

Kheletaar, för att det försökte göra en riktigt egen värld.

EDD för att det var det sista spelet som förväntade sig att folk kunde bygga en egen värld.

Sen blir det svårt. Skulle vilja lägga med Chock, men jag har för mig att det är en ganska rak översättning av Chill så det känns inte som det platsar på topplistan över svenska spel.

Rosen

Myrmidon
Re: Lista över svenska rollspel

Nu väntar jag bara på att någon fyller i alla luckor, och slår mig på fingrarna för att jag är så glömsk.

Ska man begränsa sig till spel som har tryckts på papper finns ju också Splatter, Parabellum och Efter Thule (som iofs inte många verkar minnas längre).

--
Åke