Re: Bästa/sämsta varelserna i monsterboken till DoD
Utan att orka gå igenom Monsterboxens innehåll ordentligt så anser jag att Havsalv (s. 23) från
Bok II: De humanoida raserna är sämst. Man spelar trots allt nästan aldrig under vatten, och varelserna i fråga visar sig ytterligt sällan ovanför ytan. Dom liksom bara är, om man nu inte vill blanda in dem ungefär som sjöjungfrun i något piratscenario. Men tja, chansen för att de används är sannolikt mycket liten. Förövrigt håller jag med om att flera, bland andra Raggmannen, bland de humanoida känns överflöda i all mening.
Dödmanshand (s. 13)
Bok III - Kaos är också ett riktigt bottennapp, fast ändå ett komiskt sådant. Fan, en avkapad hand som kutar runt. Mjaaa... DoD och Familjen Adams är inte en kombo för mig.
Bland de bättre finns enligt mig Demonkatten (s. 17) och Dödsugglan (s. 18)
Bok IV - Legendariska varelser. Varför? Tja, de är ju astuffa, naturligtvis. Jag gillar trots allt mörka skogar som vistelse i mina äventyr och där har dessa varelser varit roliga att ha att göra med. Förutom att deras gestalter känns som ett ont omen, och att man gärna direkt förknippar dem med häxkonster och svartmagi är en trevlig stämningstriggare. Dödsugglans röda ögon som mystiskt lyser upp det hemlighetsfulla nattmörkret har oroat många spelare. =)
Med handen på hjärtat - Monsterboxen är väldigt obalanserad och illa avvägd.