Nekromanti Bästa/sämsta varelserna i monsterboxen till DoD

Conan

انتفاضة
Kollade igenom den gamla monsterboken till DoD häromdagen och slogs av hur många dåliga men ändå ibland charmiga varelser som fanns med.

Men Raggman måste nog vara den sämsta varelsen i mitt tycke.

Edit: MonsterBOXEN ska det vara

Anarchclown

Swashbuckler
Re: Bästa/sämsta varelserna i monsterboken till DoD

Är inte det i monsterboxen? Fanns de verkligen med i Monsterboken? (Har ett minne av att ha dyrkat den där boken när han var liten och minns ingen raggman)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag producerade de två Monsterböckerna och har inget minne av en raggman. Kan det ha varit Monsterboxen istället, en produkt som gjordes efter min tid hos Ä-spel?

cogitare

Swashbuckler

Ja, Raggman är från Monsterboxen.

Där fanns även Magir som var designade för att bli magiker :gremsmile:

Det var mååååånga år sedan jag läste Monsterböckerna så minnet är ganska dimmigt. Men alla dinosaurierna var iofs inte så dåliga men ganska meningslösa. Däremot så var en Dinosauroid den RP i DoD som blev mäktigast. Så här i efterhand känns det som en ganska fånig ras.

Jag gillade hur Minotaurer spontant gick under om de lärde sig magi.

Det fanns mycket goodness i de gamla monsterböckerna!

Cog.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

(Det här inlägget skrivs med reservation för att jag minns namnet fel, men jag tror att den liemansliknande odöda i Monsterboken kallades Dödsängeln, och arbetar utifrån den hypotesen.)

Den bästa varelsen i Monsterboken är Dödsängeln. Den är mest stämningsfull, mystisk, intressant och fantasieggande. Och bilden på den är en av de bästa i boken.

Den sämsta varelsen i Monsterboken är Dödsängeln. I en bok fylld med begripliga varelser med tydliga roller och latinska namn dyker den upp och är helt obegriplig. Det var helt enkelt en varelse som hörde hemma i ett annat spel, för de stackars DoD-spelledarna (inklusive jag) hade ingen aning om vad de skulle göra med den.

/tobias

Genesis

Ni dés ni maître

Jag har aldrig sett nå'n monsterbok, så jag tänker plocka från monsterboxen. De bästa var lindskiarn. Hårlösa jättar som är allergiska mot järn och därför bara använder bronsvapen, med ett knäppn namn som det är jättesvårt att bilda plural på (lindskiarnar?). Hur coola som helst. En googling går till erebaltor.se som påstår att de dessutom har två tummar på varje hand, vilket jag inte har något minne av, men det är ju också rätt tufft.

Ram

Skev

Sämsta varelsen i monsterboken tyckte jag var basilisken. Väldigt svår att rå på och om man spelade enligt originalreglerna som monsterboken skrevs för så fanns inte ens häva förstening vilket gjorde den till en otäckt slumpig insta-death.

Bästa... Ingen aning. Minotauren säger jag i brist på bättre idéer.

Möller

Hubert Hortlax

Hm. Jag är ju lite yngre, så om ni ursäktar så kommer jag välja ur Jorges Bestiarium till DoD6.

Sämsta varelsen är helt klart skogstrollet. Detta är något av en standardvarelse som finns för att slåss mot i vart och vartannat äventyr. De pryder tillochmed omslaget till både DoD6 och DoD6:R.

Men, de har ett enormt designfel. För att citera Jorges, sidan 124-125:
»Skogstrollen kan inte känna rädsla. Skogstrollen dör hellre än flyr från en strid eftersom de då anser sig ha förlorat sin själ till sin motståndare.«

De är alltså helt omöjliga att ha att göra med. BRP-pingisen kan inte ta slut innan all KP nötts ner när du har med dessa att göra. Du kan inte förhöra ett skogstroll. Inte resonera med det. Fullständigt urtråkigt.

Vilken varelse är bäst? Hm. Tornödlan. Den är bara så jävla hård. Alla drakar framstår ju som fjollor i jämförelse. 0% vis magiker, 100% terror.

solvebring

Superhero

Utan att orka gå igenom Monsterboxens innehåll ordentligt så anser jag att Havsalv (s. 23) från Bok II: De humanoida raserna är sämst. Man spelar trots allt nästan aldrig under vatten, och varelserna i fråga visar sig ytterligt sällan ovanför ytan. Dom liksom bara är, om man nu inte vill blanda in dem ungefär som sjöjungfrun i något piratscenario. Men tja, chansen för att de används är sannolikt mycket liten. Förövrigt håller jag med om att flera, bland andra Raggmannen, bland de humanoida känns överflöda i all mening.

Dödmanshand (s. 13) Bok III - Kaos är också ett riktigt bottennapp, fast ändå ett komiskt sådant. Fan, en avkapad hand som kutar runt. Mjaaa... DoD och Familjen Adams är inte en kombo för mig. :gremwink:

Bland de bättre finns enligt mig Demonkatten (s. 17) och Dödsugglan (s. 18) Bok IV - Legendariska varelser. Varför? Tja, de är ju astuffa, naturligtvis. Jag gillar trots allt mörka skogar som vistelse i mina äventyr och där har dessa varelser varit roliga att ha att göra med. Förutom att deras gestalter känns som ett ont omen, och att man gärna direkt förknippar dem med häxkonster och svartmagi är en trevlig stämningstriggare. Dödsugglans röda ögon som mystiskt lyser upp det hemlighetsfulla nattmörkret har oroat många spelare. =)

Med handen på hjärtat - Monsterboxen är väldigt obalanserad och illa avvägd.

Conan

انتفاضة

Så gott som alla alvraserna är helt värdelösa, men havsalverna är förstås värst.

Monsterboxen var en helt värdelös produkt men ändå helt fantastisk när man var typ tolv. Tror jag kunde i princip alla värden på nästan alla monster en gång i tiden.

Conan

انتفاضة

Dödsängeln var det där monstret SL alltid hotade med men aldrig kunde använda.

Jag ville även slå ett slag för irrbloss (en älva som bor i en lite eldslåga) och för stenbitare (stenmän som åt stenar).

Anarchclown

Swashbuckler
Tyckte alltid bäst om de varelserna som fick lite extra utrymme. Bästa varelsen i Monsterbok 1 var således Draken och Monsterbok 2 var det Jättespindeln (som dock kunde gjorts lite hårdare tror jag).

Sämsta varelsen i monsterbok 1 var nog... fan vet... Silveralven. Mest för att den kunde ha varit ett coolt eget koncept med en humanoid med vingar men nu var den ytterligare en alv. Svanmön var ju tex hundra gånger coolare och hon var ju också älvfolk, kunde inte hon ha fått ha en form med vingar istället. (Fick för övrigt reda på att svanmön kommer ifrån rysk mytologi vilket bara gjorde henne ännu coolare).

Sämsta varelsen i monsterbok 2? Eh... speltekniskt så är ju demonernas regler i boken helt galna om man inte sitter och faktiskt anpassar vad man vill ha utan slumpar fram något. Annars är det nog nordpolsridkängrun. Den är inte så tuff. I allmänhet var dock böckerna jävligt bra illustrerade och coola.

chrull

Stockholm Kartell
Anarchclown said:
Annars är det nog nordpolsridkängrun. Den är inte så tuff. I allmänhet var dock böckerna jävligt bra illustrerade och coola.
Rida på känguru=tufft.
Rida på känguru på nordpolen=tuffare.

Du har fel helt enkelt :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Du kanske har rätt. Jag tror att jag ser saker genom den lins jag använde som liten. Det kanske är tufft nu i rätt värld.

Mekanurg

Anarchclown said:
Svanmön var ju tex hundra gånger coolare och hon var ju också älvfolk, kunde inte hon ha fått ha en form med vingar istället. (Fick för övrigt reda på att svanmön kommer ifrån rysk mytologi vilket bara gjorde henne ännu coolare).
Min inspiration till svanmön >>>

Sämsta varelsen i monsterbok 2? Eh [...] Annars är det nog nordpolsridkängrun. Den är inte så tuff.
Mitt ständiga genremixande >>>>

Mekanurg

Evokee said:
... Jag ville även slå ett slag för irrbloss (en älva som bor i en lite eldslåga)...
Jag är också väldigt förtjust i irrblosset. Men den är kanske lite bekymmersam att spela.

Anarchclown

Swashbuckler
Svansjön. Den ska jag gå och se alldeles snart. Den är väl för övrigt inspirerad av just östeuropeisk mytologi.

Det var väl just för att det var lite genomskinligt vad inspirationskällan var som jag hade svårt för den när jag var yngre tror jag. Jag gillade ju Star Wars och så men. Ja.

cogitare

Swashbuckler

Ja, fy faan! De sög ganska kraftigt.

Dimalvernas +10 (!!!) i PSY eller vad det nu var, var helt sjukt. Men det var inte fullt lika mycket alvrunk som i boken "Alver" till DoD91. Jag önskar att den boken aldrig hade gjorts. Alviskt papper och alviska pennor som bara gör att du skriver lite bättre. Jag rasar! :gremwink:

Med detta sagt så håller jag med om att jag tyckte monsterboxen (och i stort sett alla former av monsterböcker och boxar) var något jag tyckte var sjukt ball fram till en viss punkt i min rollspelskarriär.

Cog.

chrull

Stockholm Kartell

Cogitare said:
Ja, fy faan! De sög ganska kraftigt.

Dimalvernas +10 (!!!) i PSY eller vad det nu var, var helt sjukt. Men det var inte fullt lika mycket alvrunk som i boken "Alver" till DoD91. Jag önskar att den boken aldrig hade gjorts. Alviskt papper och alviska pennor som bara gör att du skriver lite bättre. Jag rasar! :gremwink:

Med detta sagt så håller jag med om att jag tyckte monsterboxen (och i stort sett alla former av monsterböcker och boxar) var något jag tyckte var sjukt ball fram till en viss punkt i min rollspelskarriär.

Cog.
Pfft, när jag läste alver var ju gråalvernas kommandosoldater och de drakridande mörkeralverna typ det ballaste som fanns :gremlaugh:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Monsterboken
Bäst: Karkion & Svartnisse
Sämst: Alla djur & insektoider

Monsterboken II
Bäst: Nattulv & Varråtta (Illustrationen :gremgrin:)
Sämst: Säling + (Alla djur & dinosaurier & växter).

Monsterboxen
Bäst: Enhörning & Ögonbest (Det är inte lätt att hitta nåt vettigt alls i boxen)
Sämst: Avhugget Huvud & Guludursk Styggelse

//EvilSpook