Hanihörnet
Veteran
- Joined
- 9 Aug 2008
- Messages
- 67
Hej, jag är ny här på forumet och undrar om några rollspelsrävar skulle kunna hjälpa mig med ett problem som har stört mig rätt så länge.
Sen förra året har jag och några kompisar haft en spelgrupp som har spelat en gång i veckan. Vi har växlat mellan att spela D&D, Mutant, GD och noir. Vi håller också på att skapa ett eget rollspel exlusivt för vår spelgrupp. Tyvärr så är det en sak som ofta kommer ivägen för spänningen och berättandet: Striderna.
Nu vill jag inte vara elak för jag vet att många skapare av dessa spel håller till på den här sidan, så jag ska försöka förklara vad som är felet utan att göra er ledsna.
I D&D, Mutant och GD kommer vi ofta in i strider där nästan det enda som händer är "Jag slår" "Du missar" "han slår dig" "Han missar" och det kan ta en fasansfull lång tid att bli klar med striderna. Dessutom så är det väldigt svårt att hålla koll på kroppspoängen och initiativet.
I noir så verkar det som att det är ett väldigt bra stridssystem, men det är inte jag som spelleder. Min kompis som spelleder tar väldigt lång tid på sig att få fram vad som händer varje runda, En gång tog det runt en kvart att ta reda på hur mycket jag skadade och var (!)
Nu undrar jag: Hur kan man få ett enkelt stridssystem som går snabbt men ändå är spännande?
Tack på förhand!
Sen förra året har jag och några kompisar haft en spelgrupp som har spelat en gång i veckan. Vi har växlat mellan att spela D&D, Mutant, GD och noir. Vi håller också på att skapa ett eget rollspel exlusivt för vår spelgrupp. Tyvärr så är det en sak som ofta kommer ivägen för spänningen och berättandet: Striderna.
Nu vill jag inte vara elak för jag vet att många skapare av dessa spel håller till på den här sidan, så jag ska försöka förklara vad som är felet utan att göra er ledsna.
I D&D, Mutant och GD kommer vi ofta in i strider där nästan det enda som händer är "Jag slår" "Du missar" "han slår dig" "Han missar" och det kan ta en fasansfull lång tid att bli klar med striderna. Dessutom så är det väldigt svårt att hålla koll på kroppspoängen och initiativet.
I noir så verkar det som att det är ett väldigt bra stridssystem, men det är inte jag som spelleder. Min kompis som spelleder tar väldigt lång tid på sig att få fram vad som händer varje runda, En gång tog det runt en kvart att ta reda på hur mycket jag skadade och var (!)
Nu undrar jag: Hur kan man få ett enkelt stridssystem som går snabbt men ändå är spännande?
Tack på förhand!