Troberg
Sinister eater
Re: Angående veto
När man startar en kampanj så har man oftast en bra bild av de områden manförväntar sig att den ska utspela sig i, med en massa intressanta personer, händelser och intriger som passar där. Om spelarna helt plötsligt bestämmer sig för att bli först till den okända väst-polen i stället så är dessa förberedelser inget värda och de får spela med en betydligt sämre förberedd spelledare. Är detta verkligen vad de egentligen ville?
Det ligger ju lite i spelarnas intresse att försöka känna av vilket håll vinden blåser åt och vilket spår spelledaren tänkt sig. Visst får de dra iväg åt ett annat håll, men kommer de alltför långt utanför vad spelledaren tänkt sig så missar de en massa och sätter spelledaren på den proverbialska pottan. De kan skaffa sig en sämre spelupplevelse genom att alltför styvnackat traska sitt eget spår, även om spelledaren verkligen försöker göra dem till lags.Dock vet jag att jag själv ibland blivit tvungen att kasta in en "deus ex machina", helt enkelt för att spelarna dragit iväg åt ett håll som inte täckts av vare sig äventyret eller min begränsade fantasi.
När man startar en kampanj så har man oftast en bra bild av de områden manförväntar sig att den ska utspela sig i, med en massa intressanta personer, händelser och intriger som passar där. Om spelarna helt plötsligt bestämmer sig för att bli först till den okända väst-polen i stället så är dessa förberedelser inget värda och de får spela med en betydligt sämre förberedd spelledare. Är detta verkligen vad de egentligen ville?