Calil-Gandir
Veteran
Nej DoD6 har inte..
..särskilt komplicerde regler.
Men expert versionen är betydligt mer komplicerad!
..särskilt komplicerde regler.
Men expert versionen är betydligt mer komplicerad!
Solklart regelbrott. Om lönnmördare är bättre på att smyga ska detta avspeglas i ett högre färdighetsvärde, inte i lägre svårighetsgrader.Exempel (SL är partisk, men inte ett regelbrott!):
Två RP smyger in i ett hus. RP#1 är en jättehäftig lönnmördare, RP#2 är en vanlig tjuv. RP#1 får Ob1T6 lättare på Smyga därför att SL tycker att "lönnmördare är bättre på det"
Nej, du har fel. Vad jag vet så finns det inget rollspel som säger att det inte är SL som bestämmer svårigheten när man använder en färdighet.Solklart regelbrott. Om lönnmördare är bättre på att smyga ska detta avspeglas i ett högre färdighetsvärde, inte i lägre svårighetsgrader.Exempel (SL är partisk, men inte ett regelbrott!):
Två RP smyger in i ett hus. RP#1 är en jättehäftig lönnmördare, RP#2 är en vanlig tjuv. RP#1 får Ob1T6 lättare på Smyga därför att SL tycker att "lönnmördare är bättre på det"
Jag tycker nog att detta faller innanför marginalen för dmfusk.Nej, du har fel. Vad jag vet så finns det inget rollspel som säger att det inte är SL som bestämmer svårigheten när man använder en färdighet.
I exemplet ovan kunde det ju varit så att tjuven kånkade på en stor säck mynt (vilket ju tenderar att låta en del... ), och då hade det varit helt OK - felet här var motiveringen, inte regeltolkningen.
Vilket verkar vara något många har svårt att hålla isär.
Kan du förklara det lite närmanre?..men det är inte lätt när man bara är en porrig alv ...
Japp. Krasst men sant.Dock var det inte detta jag skulle skriva utan om att ge spelare incitament att göra rätt saker. Spelare är ett enkelt släkte. Ge dem hand-outs med en liten vink om hur de ska göra så tror de att de kommit på det själva. Speciellt om man bara ger en av dem vinken, så har du överlastat allt ansvar på den spelaren och kan luta dig tillbaka medan han gör jobbet att hålla äventyret på spåret.
Huvet på spiken.Sedan ska man ju inte överdriva heller, men är man smart så kan man leda in spelarna på rätt spår på ett sätt så att de tror att de kom på det själv och inte känner sig styrda.
Japp, det är mer en fråga om vilken morot man ska placera ut än vilken piska man ska använda.sen är ju inte alla spelare knepiga och motsträviga, en del följer en vink de tycker är ok presenterad.
Motstånd mot sl plotten kommer ju oftast om spelledaren inte alls tagit karaktärena i beaktande eller om man känner nosringen aldeles för tydligt.
Ja, att en RP är bättre representeras av högre/bättre färdighet. Men det är SL fritt att ändra svårigheten att lyckas, alltså kan det inte vara ett regelbrott att säga att lönnmördaren har en större chans att lyckas. Problemet i det här fallet var att SL inte kunde motivera varför lönnmördaren fick det lättare.Jo, men du sade att lönnmördaren fick bonus bara för att lönnmördare är bättre på att smyga. En sådan sak vidhåller jag ska representeras i färdighetsvärdet (eller annan egenskap som "är inbyggd i" rollpersonen), inte i den svårighetsgrad SL sätter.
Helt sant, men har egentligen inte med den här diskussionen att göra.Sedan är det ju inte alla spel som har en klar matematisk skillnad mellan vad som är "svårighet" och vad som är "färdighet" - i DoD, GURPS eller D&D så leder ju båda till samma förskjutning av sannolikheten att lyckas, medan Eon, Alternity och Storyteller har mer komplicerade sannolikheter.
Nej, det kom med för att demonstrera att det SL gjorde var helt enligt reglerna, men anledningen till att han gjorde det var dålig.Jag tycker nog att detta faller innanför marginalen för dmfusk.
Det där med jättesäcken pengar kom ju till i efterhand.
Jag skulle tro att du är extremt optimistisk. Om alternativet är att inte spela alls, och spelarna fick veta vad äventyret skulle gå ut på i förväg så kanske 99% skulle gå med på det. Men om de kan spela något annat i stället och inte fick reda på vad äventyret skulle gå ut på så lär hälvten av alla spelare sabba äventyret!Min spelgrupp kommer nog ganska tidigt att upptäcka mina planer med äventyret, och ställs inför ett val. De kan antingen välja att spela med eller att streta emot. 99 av 100 spelgrupper väljer här att spela med, eftersom det är just det här de spelar rollspel för, att få uppleva en saga som de kan vara delaktiga i.
Men min RP är obotlig republikan och kommer att kidnappa prinsessan för att åstadkomma ett maktskifte i staten. Hur hanterar du det?Mitt äventyr faststår då, spelarna väljer att spela på mina villkor och väljer därigenom att uppleva mitt äventyr.