Calil-Gandir
Veteran
Nej DoD6 har inte..
..särskilt komplicerde regler.
Men expert versionen är betydligt mer komplicerad!
..särskilt komplicerde regler.
Men expert versionen är betydligt mer komplicerad!
Solklart regelbrott. Om lönnmördare är bättre på att smyga ska detta avspeglas i ett högre färdighetsvärde, inte i lägre svårighetsgrader.Exempel (SL är partisk, men inte ett regelbrott!):
Två RP smyger in i ett hus. RP#1 är en jättehäftig lönnmördare, RP#2 är en vanlig tjuv. RP#1 får Ob1T6 lättare på Smyga därför att SL tycker att "lönnmördare är bättre på det"
Exempel (SL är partisk, men inte ett regelbrott!):
Två RP smyger in i ett hus. RP#1 är en jättehäftig lönnmördare, RP#2 är en vanlig tjuv. RP#1 får Ob1T6 lättare på Smyga därför att SL tycker att "lönnmördare är bättre på det"
Solklart regelbrott. Om lönnmördare är bättre på att smyga ska detta avspeglas i ett högre färdighetsvärde, inte i lägre svårighetsgrader.
Nej, du har fel. Vad jag vet så finns det inget rollspel som säger att det inte är SL som bestämmer svårigheten när man använder en färdighet.
I exemplet ovan kunde det ju varit så att tjuven kånkade på en stor säck mynt (vilket ju tenderar att låta en del... ), och då hade det varit helt OK - felet här var motiveringen, inte regeltolkningen.
Vilket verkar vara något många har svårt att hålla isär.
..men det är inte lätt när man bara är en porrig alv ...
Dock var det inte detta jag skulle skriva utan om att ge spelare incitament att göra rätt saker. Spelare är ett enkelt släkte. Ge dem hand-outs med en liten vink om hur de ska göra så tror de att de kommit på det själva. Speciellt om man bara ger en av dem vinken, så har du överlastat allt ansvar på den spelaren och kan luta dig tillbaka medan han gör jobbet att hålla äventyret på spåret.
Sedan ska man ju inte överdriva heller, men är man smart så kan man leda in spelarna på rätt spår på ett sätt så att de tror att de kom på det själv och inte känner sig styrda.
sen är ju inte alla spelare knepiga och motsträviga, en del följer en vink de tycker är ok presenterad.
Motstånd mot sl plotten kommer ju oftast om spelledaren inte alls tagit karaktärena i beaktande eller om man känner nosringen aldeles för tydligt.
Jo, men du sade att lönnmördaren fick bonus bara för att lönnmördare är bättre på att smyga. En sådan sak vidhåller jag ska representeras i färdighetsvärdet (eller annan egenskap som "är inbyggd i" rollpersonen), inte i den svårighetsgrad SL sätter.
Sedan är det ju inte alla spel som har en klar matematisk skillnad mellan vad som är "svårighet" och vad som är "färdighet" - i DoD, GURPS eller D&D så leder ju båda till samma förskjutning av sannolikheten att lyckas, medan Eon, Alternity och Storyteller har mer komplicerade sannolikheter.
Jag tycker nog att detta faller innanför marginalen för dmfusk.
Det där med jättesäcken pengar kom ju till i efterhand.
Min spelgrupp kommer nog ganska tidigt att upptäcka mina planer med äventyret, och ställs inför ett val. De kan antingen välja att spela med eller att streta emot. 99 av 100 spelgrupper väljer här att spela med, eftersom det är just det här de spelar rollspel för, att få uppleva en saga som de kan vara delaktiga i.
Mitt äventyr faststår då, spelarna väljer att spela på mina villkor och väljer därigenom att uppleva mitt äventyr.