Idéer är inte något man bara har eller inte har, helt friflytande. De uppstår när man jobbar och tänker kring något. Det publicerade äventyret har antagligen bättre idéer inte på grund av att författaren är ett kreativt geni i någon sorts romantisk ådra, utan för att en himla massa jobb, intellektuellt och kognitivt, jobb lagts ned på det, betydligt mer än (i alla fall en genomsnittlig) hemma-SL har lagt på sin äventyrsdesign
Som sagt så kommer vi från helt olika håll i den här frågan.
Och det är helt okej. Men jag har svårt för att hålla käften så jag svarar ändå.
Idéer är inte något en "bara har"? Jag håller inte med här. Idéer kan dyka upp när som helst. Rising skrev ju några kolumner han kallade "Risings dusch", för att han fick mycket idéer i duschen. De kommer lite när de känner för. Ibland objudna, ibland som frukten av ett långt brainstormingmöte eller att du glodde på en spännande film igår. För dig kommer de bästa idéerna kanske genom processen som krävs för att genomarbeta en text—för mig kommer idéer objudna mest hela tiden, och antingen gör jag något av det
direkt eller så glöms de sannolikt bort.
Likadant idén att mer arbete nedlagt på något leder till högre kvalitet, det håller jag inte heller med om. Regalskeppet Wasa involverade tusentals personer och tog något år i anspråk, men båten åkte ändå bara en dryg kilometer innan den sjönk.
Ett intressant sidospår är väl för övrigt varför spelledaren ska behöva axla allt idéansvar. Spelare har ju också idéer. Men annan diskussion givetvis.
Rollspelare har massor med skitcoola idéer, är min erfarenhet!