Jag har svårt för att svara eller anse något precist kring alla de här frågorna, som känns väldigt avancerade.
Men så här ser jag på saken - om jag nu lyckas hitta orden: Spelet består - spelas - utifrån speldeltagarnas förväntningar på spelet. Spelet består då alltså av ett konsensus av deltagarnas tolkning/uppfattning/förväntan av vad det här spelet är. Och det kan vara implicit liksom explicit - icke uttalat eller uttalat. I de fall det är uttalat är det dock lättare att spåra och hantera. Kort sagt den allmänna förväntan av spelet är vad spelet är i spel. Eftersom speldeltagarna är sin egen publik behöver de bra möta upp sina egna förväntningar - spelgruppens förväntningar.
Så om den allmänna förväntan - som kanske kan beskrivas som krav och önskningar - inte kräver att att man ska tala korrekt utifrån settingen så behövs inte det. Köper deltagarna att "Tjenis penis" går som "Goder afton", eller vad som nu vore bättre ingame, så funkar det. Om den allmänna förväntan inte ställer krav på att man ska tala i första person så behövs inte det. Om större delen av spelarna inte har några krav på inlevelse blir detta - att det inte diskuteras - automatiskt gärna den allmänna uppfattningen.
Sammanfattning: (Knappt så jag förstår det själv ju!): Spelarnas individuella tolkningar i konsensus blir den allmänna förväntan och därmed uppfattningen av spelet. Finns det en majoritet med liknande uppfattningar blir detta ofta automatiskt en outtalad förväntan. Man köper det helt enkelt omedvetet och kör på. Sådana här saker är förövrigt enligt min erfarenhet ofta outtalade tills man tar upp dem. Man tänker liksom inte på det. Det bara formar sig själv medan man spelar.
Varför regler inte räknas till detta, tror jag, är för att regler är uttalade, definitiva och något man kan ta på. Regler ses som något konkret att forma spelet efter. De formar spelet på ett synligt sätt. De stödjer och styr dessutom rollpersonen, inte spelaren. ... Hm, vet inte hur man ska beskriva det... Men hur som haver - upplevelsen i fantasin och vad som är tillåtet där och regler är inte samma sak. Därför går det inte riktigt att ställa dem under samma principer.
Och om någon svarar på det här så kommer inte jag kunna argumentera emot, för jag förstår knappt vad jag sagt.
... Fast kanske att man kan säga så här:
Regler är en stor fet skylt på väggen i ett rum och på den står det: "Tala engelska och bär smoking för helvete!"
Det här andra - den där allmänna uppfattningen och trovärdigheten - är rummets jargong och flow mellan människorna som är där. Det går liksom inte att beskriva eller hantera genom att ha skyltar på väggarna. Och vill man hantera det så måste man ta upp och prata om det, annars är det gärna en tyst, omedveten överenskommelse. ... Det är lite som det här med sociala kontrakt vid spelbordet (eller kanske till och med detsamma?).