Oldtimer;n215972 said:
Nej, det tycker jag inte. Rutor har funnits hur länge som helst i rollspelen. Min stora vinyl-BattleMat som jag använder började vi sälja på Titan 1982. Och de sålde bra.
Kul att du tycker om spelet och kul att de sålde bra. Rutmönster är jättebra till många sorters brädspel.
Jag brukar säga att D&D4 gick mot brädspel och möter Descent halvvägs, då de går åt olika håll efter samma väg. (Jag kan rekommendera gamla descents kampanjemodul, btw, den borde funkar för dig också.)
Båda kan vara kul, men båda blir lite halvblod.
Oldtimer;n215972 said:
Och vad sjutton är "extremt hårdkodade handlingar"? Jag antar att du menar tydliga regler och det tycker jag är skitbra.
"tydliga regler" är jättebra, men det kan också bli så att systemet
Ålrajt.. Vi kan väl ta upp ett jämförande exempel.
Ponera att man i ett ROLLspel ska t.ex. intimidera nån random lynchmob med ett teatriskt passande ÅSKNERSLAG(!!) vid rätt tillfälle för att verka riktigt mäktig. Och ponera att vi nu tänker i stil med "mastery".. D.v.s. att vi bryr oss mer om hur man som spelare kan trixa till det lite, med medelintelligens.. Och sagda trick ska ske med magi. (då vi båda kan säga saker som alkemi/kemi, plåtar, fosfor, drakar & whatever..)
I D&D så kollar man väl om man har lightning, chain lightning eller thunderclap strike, eller dylikt. Typ visar vilken klass & level man är. Lika magiskt som ärtsoppa.
Men i ett system som Mage the ascension som är VÄLDIGT öppet för mastery.. (Jo, spelet har massiva problem också, men jag tål det om nån kritiserar det.
)
Där faller blixtar under vad som kallas "forces", och kräver en rating på 3, 4 om man vill göra lite mer imponerande effekter.
MEN! Jag får inte bara möjligheten att göra den besvärjelsen på vääääääääääldigt många olika sätt & variationer, utan jag kan också med lite finurlighet och "mastery" tänka mig massvis med alternativ.
Hum, har inte forces 3+.. Men om jag laddar upp platsen i förväg och väljer plats och tid i förväg..Ökar spänningen tills en urladdning blir ofrånkomlig.. Kazapp! (statisk urladdning på steroider)
Det finns ju 9(10) "spheres" som alla styr.. Så..
Correnspondence (typ rymd): Om jag spanar över landet, kopplar ihop ett åskmoln nån annanstans med denna plats (mycket närmare marken) så.. Kaboom...
Prime (typ aether, rå kraft): Om jag laddar ett föremål utibara hellvete med ren rå magisk kraft & sen ändrar dess natur (resonance) ever so slightly.. Kabaum.
Matter: Meh, gör en ÄRKEkondensator, ladda & göm den innan. Skitenkelt. Gnister!
Time: Jag skådar i framtiden & vet i förväg när & var det kommer att slå ner.. Too easy. Kazopp!
Spirit: Tvingar/ber en spirit of thunder eller dylikt att ordna det.. Kabooooooom...
Life: Nu börjar det bli knepigare.. Men en extremt bizarr alterering av ens armar till att innehålla en steriodvariant av en elektrisk ål's organ? Eller bara göra en elektrisk ål förbannat stor?1 Kagnistreti!
Entropy: Hm... Välja plats & tid lite väl med en storm på g.. Och öka sannolikheten mer & mer tills det händer.. Kablamm!
Mind: Får fuska lite, och ge en illusion eller ännu bättre skriva om deras minnen. Svårt dock.
Och sen om man skulle verkligen vilja dra till med mer mastery, så kan man ju i det ena systemet splitta sina pölar och kanske göra flera saker samtidigt.. Kanske Bengt den onde magikern försöker störa ut uppvisningen?
I det ena fallet blir det en intressant avvägning om man ska satsa allt, eller kanske satsa lite på att kontra/distrahera Bengt?
Eller så kan man kombinera flera av dessa för oändliga personliga variationer..
Förutom extrema möjligheter till "mastery" så känns det också för vissa av oss lite mer "magiskt"/personligt. Två spelare med samma karaktär her väldigt olika potential/stil.
Oldtimer;n215972 said:
Om du tror att D&D4 "begränsar mastery", har du uppenbart inte fattat mycket av det spelet. Eller om vad som är skämtsamt.
Låter lite som ett reflexivt försvar av ett rätt bespottat spel.. (
Många tycker skit* om D&D4...) Haru nåt argument? (Det finns så att säga skäl att D&D4's säljsiffror tokdök & 5'an är ett steg ifrån 4'ans stig..)
Eller påstår du på fullt allvar att D&D4 är den heliga ko'n ingen får kritisera eller tycka illa om?
Btw... Får man inte kritisera FATAL eller HYBRID längre?
Nej, vänta nu.. Nån säger säkert att vi inte "uppenbart inte fattat mycket av det spelet" och då måste vi ju hålla med.. Eller?
That being aside the point..
Jag har letat lääääääänge efter nåt med M:tA's magiska känsla & oändliga möjligheter till mastery men med enklare/vettigare regler.. Letar än. :/
*("They called it D&D Next. I call it D&D: The Apology." -Hah, good one!)