Det är kul att kunna profilera sig.
"det faller huvudsakligen under avdelningen "alla spelare ska ha kul", inte under avdelningen "alla rollpersoner ska vara lika värda". Det är inte tillnärmelsevis samma sak."
Well, total balans blir det ju aldrig, beroende på vilket äventyr man kör. En alv i Moria är till exempel inte lika bra som en dvärg. Kalle i "Kalle och Hobbe" önskar att han kunde byta sina Captain Atom-kunskaper mot rena skolkunskaper när han sitter i skolan, osv.
Så alla rollpersoner är aldrig "lika värda". Det tycker inte jag är ett bra mål. Däremot anser jag att alla rollpersoner ska vara värda NÅGOT. Om en svartnisse har sämre grundegenskaper än en svartalf som i sin tur har sämre grundegenskaper än en orch, då tycker jag att spelet blir roligare om svartnissen kan profilera sig gentemot sina större kusiner, och att orchen har någon nackdel som svartalfen saknar. På så vis blir rollspelsgruppen bättre avvägd, och i en grupp där man kan komplettera varandra blir det alltid i min mening roligare än i en grupp där några rollpersoner bara är dåliga och inte kan profilera sig. I "gattaca" visar man på ett snyggt sätt hur en tärningsnackdel (han ÄR sämre än sin bror) ändå i realiteten kan vändas till en fördel (han har inte lika mycket att förlora). Jag vill se regler som emulerar detta.
"Ett krav för att det ska finnas en balans mellan personer är att det ska finnas ett absolut och okränkbart sätt att väga varje tänkbar mänsklig egenskap. "
Det tycker inte jag. Det räcker med att varje ras/yrke/rollperson har något som de andra saknar, en fördel som kan komma till användning när man spelar, för att jag ska se en balans. Om det bara finns en enda rollpersnon som kan dyrka upp dörrar, medans hans fem kompisar kan döda monster med olika vapen och stridstekniker, då är ju hans fördel mer värd än de andras. Han kan profilera sig på ett mer distinkt sätt än vad de kan. Om det sedan är så att han har 55% chans att dyrka upp lås och hans kompisar har 65% chans att döda monster, det betyder ju inte att han är 10 procentenheter sämre än sina kompisar.
Det handlar ju om spelarnas subjektiva bedömningar. Kan en svartnisse göra något som en orch inte kan? Krypa in i små hål, visst, tycker du att det räcker? Inte, vad sägs som att ge en skillnad mellan svartnissen och orchen som påminner om den mellan räven och lejonet? Ja? Visst, plötsligt känns både svartnissen och orchen roligare att spela. De kompletterar varandra.
Officeren och soldaten i Mutant kompletterar INTE varandra. De är obalanserade. Jag tycker de är tråkiga.
Om det bara hänger på ifall spelledaren tycker att trendkänsla är en egenskap som inte bara behöver vara bra, medans en navy SEAL inte behöver ådra sig någon som helst nackdel efter hans hårda och svåra världsfrånvända träning, då blir det ju bara så att spelledaren tolererar en sorts övermänskliga hjältar och vill se ett spelsystem som ger utrymme för hans pojkfantasier. Dåligt exempel, jag menar inte att rikta min attack mot dig, här, utan mer mot de kobolder som säger såhär:
"Okej, jag har ett koncept till min rollperson, jag vill att han ska vara en hjälte! Går det bra? Schysst! Då ska vi se... Styrka... Ja, det ska han ha absolut toppvärde i, han är ju en hjälte, eller hur? Sedan då... Smidighet... O ja, toppvärde, toppvärde... Fysik, vad är det? Hur bra man tar emot stryk? Jamen då ska han ha absolut max i det. En hjälte dödar man ju inte i första taget, eller hur? Sedan då... Intelligens... Hmm, det kanske han inte är så bra på. Fast å andra sidan är han ju en hjälte, och det är ju alltid hjältarna som löser gåtorna, eller hur? Batman är ju smart, då ska jag ju vara det också. Ta ett högt värde, ett riktigt högt värde. Sedan, då... Psyke. Vad är det? Kasta magi? Äh, det ska jag inte, där kan vi ta noll. Vad sa du? Utstå tortyr också? Jamen det ska jag kunna göra. Hur bra som helst, ta absolut max på det också. Sedan har vi Storlek. Ja, där behöver jag inte ha mycket, jag är ju ingen tjockis. Vad sa du? Slå in dörrar också? Jamen tusan, det är ju precis det jag tycker en hjälte ska vara bra på. Ta högt värde där också. Ungefär som i Intelligens. Sedan har vi Karisma. Ja, det behöver jag iaf inte ha högt på. Vad sa du? Står karisma för ledaregenskap också? Amen tusan alltså, det är ju ledare jag tycker en hjälte ska vara! Ta max där också."
Här kommer grejen! Jag VET att du vill säga "ja, det är roligare att spela med den rollperson man VILL spela med än någon som påtvingas..." men du har fel. Jäpp, det här är ett exempel hämtat från verkligheten. Just den här spelaren i exemplet ovan fick, när JAG var spelledare, en färdigkonstruerad rollperson som var en lurig ficktjuv med silkeslen tunga som kunde bluffa sig ur vadsomhelst, men som var livrädd för ett mystiskt monster som han kallade Skruffar. (5 poäng till den som vet var Skruffar kommer ifrån) Han förstod inte konceptet alls till en början, men efter att jag hade förklarat för honom hur rollpersonen fungerade så var han helt GRYM! Han bluffade, snodde saker och talade sig ur knepiga situationer och spelade paranoian mot Skruffar så intensivt att de andra erfarna spelarna också blev nervösa och tittade sig om ett par extra gånger.
När killen senare skulle skapa sig en egen rollperson frågade han mig om inte jag kunde ge en lista på typiskt bra fördelar/nackdelar så han kunde få inspiration till en lika rolig rollperson som den han hade spelat med sist. Jag föreslog att han skulle vara med på Kult och visade att det där fanns massor med förslag i själva regelboken, och då sade han att "såna bra system borde det finnas i alla rollspel." -Jag håller kanske inte med om att Kult är perfekt, men poängen var ändå att restriktionerna gjorde att han hade mycket roligare än när han fick välja själv utan några begränsningar.
Jag håller med om att få BP-system är särksilt välavvägda (ditt exempel med att skapa sig en riddare visar det tydligt) men så länge man vill spela med komplexa, lågmälda och mänskliga karaktärer så funkar de flesta utmärkt. Och "hjältar" är sällan (aldrig) särskilt roliga rollpersoner, i jämförelse med ett lågmält, mänskligt personporträtt.
/Rising