Errm, from the beginning:
Som jag tolkade det i grundinlägget gällde det främst att raserna i Eon inte var lika bra, att deras rasegenskaper inte räckte till för att utjämna skillnaderna och att yrkena i sin tur var olika bra, de också.
Så det finns tre olika balansproblem:
Balansera raser
Jag har inte sett någon som önskat sig att alla raser ska ha grundegenskapsbonusar som är lika stora. Däremot har nästan alla i den här tråden aktivt tagit avstånd från det. Vad man däremot har diskuterat på olika håll är om det finns en poäng med raser som INTE kan komplettera varandra. Finns det en poäng med en ras som bara är sämre än en annan ras, och motivera det med "jo, men så är det ju i verkligheten. En ozelot är mindre och sämre än en tiger" eller något i den stilen. "En chihuahua är helt rutten jämfört med en dingo," kanske.
Ingen har menat att alla raser skall vara matematiskt lika bra som varandra. däremot har de som propagerat för balans (bl.a jag själv) menat att varje ras måste få kunna profilera sig på något vis. Om det sedan sker med en konstig rasegenskap eller genom att de anses schyssta av andra raser i världen, eller vad det nu beror på, det har vi inte kommit överrens om. Balansivrarna menar att ingen ras skall vara "oanvändbar" (="dålig") utan var och en ska kunna profilera sig på något vis gentemot de andra raserna, och att man bör avväga det så att alla är mer eller mindre lika "användbara" i äventyren.
Så har jag förstått det.
Balansera yrken
Här har det bara handlat om två saker, så vitt jag kunnat se det. Dels har vi min Soldat/officersliknelse som ingen annan hakat på. :^P
Dels har vi ditt prat om att vissa yrken är så oerhört mycket mer krävande att de som utövar de yrkena helt klart har högre färdighetsvärden allt som allt än tex. pigor. Med BP-system blir det idiotiskt då man antingen blir en lågbudgetriddare eller en superpiga.
Vi har inte kommit fram till något här.
Balansera rollpersoner
En svårare fråga, av filosofisk/biologisk karaktär. Är människor olika "bra" i grund och botten, eller är vi alla lika bra, men tack vare "survival of the fittest" så är vissa anlag och egenskaper mindre användbara i våra tider?
Här kan jag, inom parentes, nämna sjukdomen Dyslexi. I alla tider har man inom skolväsende tolkat fenomenet som "ordblindhet" och konstaterat att vissa elever inte är lika duktiga på att läsa som andra. Dessa har i alla tider ansetts lite obildade och dumma, vilket inte alls är sant. Dyslexi (i sin gravaste form) är en ärftlig hjärnåkomma som faktiskt också ökar vissa funktioner i hjärnan. (Det spatiala sinnet, bland annat) Dock, i våra tider är nästan all information nedskriven och den som inte kan tillgodogöra sig det ordentligt blir enormt handikappad. I ett vanligt rollspel skulle vi alltså bara kalla dem "dumma" och nöjt konstatera att vissa människor är bättre än andra. I själva verket är det ju inte alls så, med rätt hjälpmedel så fungerar i själva verket en dyslektiker precis lika bra i samhället (om inte bättre) som vi andra. Det är bara att de sätt som en dyslektiker har ett övertag på inte finns med på våra rollformulär.
Så är det, menar jag, med allting. Kalle i "Kalle och Hobbe" är inte dum. Hans hjärna är bara full med värdelös information. eller? När jag pratar med nya människor har jag ofta betydligt mer hjälp av alla timmar jag suttit framför simpsons, "freaks n geeks" och "professor baltasar" än mina fysikstudier.
Kan man verkligen bli bättre?
Så har jag tolkat diskussionen (med mina egna tankar) -om jag missat något, säg till. Jag tror dock att jag fått allt rätt.