Tycker ni att det är bra med balanserade rollspel? eller tycker ni de är dåligt?
Tja, ett visst mått av balans är trevligt, men det ska inte vara ett självändamål. Balans behövs egentligen bara om man spelar rollspel för att "vinna" -- det vill säga om man ser rollpersonsskapandet som en övning i att försöka göra en rollperson som är så "bra" som möjligt, inte som en metod att skapa en intressant roll att spela. Om alla spelarna tycker att det är okej att en av rollerna när väldigt bra medan de andra inte är det behövs inga balansmekanismer alls.
Några tankar om saken:
1) Naturligtvis blir det lite tråkigt om någon person verkligen är absolut bättre på precis allt. Det går dock att lösa på olika sätt. Gandalf är antagligen bättre än Frodo i alla grundegenskaper och i alla färdigheter, men han skulle inte klara av att bära ringen till Mordor utan att bli korrumperad av den, till exempel.
2) Vissa raser är väldigt bra (vargmän i Drakar och Demoner Expert är till exempel bättre än människor i allt (utom möjligen personlighet)). Det går att kompensera genom sociala stigman -- vargmän är konstiga, primitiva, luktar våt hund och sniffar varandra i rumpan när de hälsar.
3) Balans går inte att skapa i reglerna, eftersom man inte vet vad spelarna faktiskt kommer att göra med dem. En diplomat är inte alls bra på att röja dungeons; en krigare är inte alls bra på att förhandla fredsavtal. Innebär det då att de är balanserade? Det beror helt på vad kampanjen handlar om och vilka situationer som kommer att uppkomma.
4) Balanssträvan kan skapa exakt motsatt effekt. Om man skapar en bonde och en riddare med samma mängd bakgrundspoäng i ett balanserat system kommer bonden bli bättre än riddaren. Riddaren måste nämligen spendera en massa poäng på att vara adlig, ha hög status, ha råd med häst, svärd och rustning med mera, medan bonden kan shoppa loss på användbara färdigheter för samma poäng. Det blir lite konstigt.
Sammanfattning: Balans bör bara förekomma i sådan omfattning att inget val man gör är strikt bättre än något annat. Balansmekanismer som försöker styra så att alla rollpersoner är inte nödvändiga.
/tobias