Barnprogram i min DVD-hylla
Det var en gång: Den där fick mig stenhårt bänkad framför TVn varje tisdagkväll (det var då den sändes). Rymd-varianten var för övrigt den som fick mig insnöad på science fiction. När Kroppen och Upptäckarna sändes så var jag dock inte så mycket barn längre, så de fastnade jag aldrig för. Men efter mycket slit så fick jag i alla fall tag på Rymden på DVD. Otextade och odubbade, men vafaen... nu får jag ju öva på min rostiga franska.
The Tripods: Gick en sommar 1984. Då var jag 13, så jag får nog räkna det som "barn", även om serien i sig mer var ungdomsserie. Jag älskade den serien! Det dök upp en massa tripoder i mina Mutant-kampanjer på grund av den.
Linus på Linjen: Egentligen var det väl inte så mycket barnprogram alls - Linus är alldeles för politisk och satirisk för det - men det var tecknat, så jag misstänker att det är därför som folk tycker att det är ett barnprogram. Fast den är alldeles för bred för att vara exklusivt för barn.
Shogun och
V: Egentligen inte heller barnprogram, men de fick typ hela familjerna att vara klistrade framför TVn varenda fredagkväll då de sändes, oavsett ålder.
Flåklypa Grand Prix: Norges bästa långfilm nånsin. Det fanns till och med Il Tempo Gigante-leksaker på den tiden det begav sig - jag hade en av dem. Är det någon enda leksak som jag ångrar att jag lekte sönder så är det den.
---
Några saker som inte är i DVD-hyllan:
Vilse i pannkakan: Den får gärna stanna utanför min DVD-hylla även fortsättningsvis.
Professor Drövels Hemlighet: Men då ska det vara originalet, om brödrene Dahl och deras expedition i kanoten Elvegris upp för floden Overflodet norr om Oslo för att hitta den försvunne professor Drövel. Lågbudget när det är som bäst!
Jason and the Star Command: Jag såg den här SF-serien på mellanstadiet, och då var det det häftigaste som nånsin visats. Sen såg jag den igen för några år sedan på Sci-Fi. Det var inte alls bättre förr!
Hajk: "Tjipp å välkomne te Hajk!" torde vara odödligt vid det här laget. "Idag ska vi prate om häster, men ente vecke häster som hälst, utan flooodhäster!" Jag har en känsla att det var därför som jag tappade min värmländska dialekt.
Ulysses 31: Min första egentliga kontakt med animé. Det var en blå flicka med i den som jag var jättekär i. Fast den hyrde vi på video, för den sändes aldrig på TV.
Trolltyg i Tomteskogen: Den här
vill jag ha på DVD! Punkt!