Nekromanti Baschanser i Eon

Arfert

Facit
mm, jag skulle inte heller skapa ett viktigt system via forumet, men däremot testa tankar om reglerna. Sen brukar jag ändå lita på mitt eget omdöme.

Men visst kan man ha det varierat, strunta i formlerna bara, de känns omoderna. Hitta en smartare lösning.

Andy

Vila i frid
Andy, det som diskuteras är regelvarianter, generellt, och för och nackdelar. Än så länge så har den ingenting att göra med ett eventuellt kommande regelverk, även om goda ideer är alltid välkomna.
Okej, jag är med.

Craygh

Swordsman
Carl Johan Ström said:
Det blir det inte -- eller i alla fall ytterst lite när vi talar om högre färdighetschanser. Som regel får man nästan alltid baschans 5,6 eller 7. Det ger 1 eller 2 enheters skillnad från baschans 5. Vid höga nivåer ger detta ytterst marginell fördel eftersom för att komma upp på nivå 18 (som exempel) krävs 29-31 enheter (för en färdighet med baschans).
Å andra sidan så är mängden energi man måste lägga ner på att lägga ihop två värden och sedan dividera dem i fyra bra mycket MER marginell än den mängd djup och färgrikedom som man får ut av att göra det, så VARFÖR i hela friden skulle man vilje sluta med det?

Arfert

Facit
ja det är ju massor med djup man får ut... :gremgrin:

Som det har påpekats i andra trådar.. Eon har problem med high input, low output... alla småsaker är kanske inte så jobbiga i sig, men sammantaget blir det för mycket för det man får ut i slutändan.

ripperdoc

Myrmidon
Jag tycker Eon ska vara lojal mot sin genre, faktiskt. Och då hör det till med sådan typ av detaljism. Det är ingen idé att försöka klämma ner Eon i någon annan form som det inte är avsett för. Jag skulle vilja påstå att ex. grundchansernas uträkning är ett meningsfullt val av regler - knappast en dåligt konstruerad regel. (Det finns ett gäng sådana i Eon dock).

Liksom, titta på MERP. Där har man drivor med minimala bonusar som kan läggas till ens färdigheter - det är kul att dammsuga böckerna på bonusar man kan tillgodogöra sig. MERP är inte Eon förstås, det är ett par resor värre än Eon, men principen gäller fortfarande att reglerna bör avspegla spelgenren.

Vovven

Veteran
Att göra sex (om jag minns rätt) snabba mattetal känns som low input...

Och jag anser att det blir lite mer känsla än som det är i neotech med grund 5 i allt.

Men skulle gärna se att höga/låga attribut skulle ge effekt på förbättringslagen också.

Om man skulle dra ned på alla smådetaljer i eon så skulle man lika gärna kunna spela något annat fantasyrollspel...

Krille

Super Moderator
Poseur said:
Om mellanstadieelever kan räkna ut det på väldigt kort tid och utan problem så varför förenkla det?
Lättja och bekvämlighet.

Poseur said:
Den variabla grundchansen är grymmt överlägsen den statiska.
En tiondels poängkostnad är inte vad jag kallar grym överlägsenhet. Det är mer i storleksordningen "spelar ingen jävla bandy", speciellt som färdigheter har taket 15 från början.

För som det nu är spelar det ingen bandy om jag har PSY 8 och RÖR 18; det kostar lika mycket att få 15 i en PSY- och en RÖR-baserad färdighet som om jag hade haft PSY 18 och RÖR 8. Jag känner inte att min höga RÖR i det första fallet genererar en rörligare rollperson.

Så jag känner att högt värde i attributet hellre skulle resultera i ett högre tak än i högre baschans. Då får jag möjlighet att bli tokbäst i mina RÖR-baserade färdigheter, snarare än precis lika bra som i mina PSY-baserade färdigheter fast till 2 enheter lägre kostnad.

Och det skulle jag gilla klart mycket högre, eftersom det ger mig möjlighet att spjutspetsa min rollperson på ett sätt som märks.

Så säg så här istället: baschans 5, men höj taket till 16 om attributet är 13+ och till 17 om det är 15+ (gränserna tagna på en höft). Då spelar ju attributen plötsligt roll igen, och det blir trots allt skillnad på RÖR 8/PSY 18 och RÖR 18/PSY 8.

talar vi något som är grymt överlägset, i alla fall i min bok.

Simple man

Veteran
Jag skulle säga att gå över till fast baschanser skulle vara bättre, det nuvarande systemet är jobbigt inte för att matten är jobbig så mycket som mängden olika färdigheter som finns. Alltså då det finns många färdigheter med baschans och många sätt att räkna den händer ändå relativt ofta att folk skriver ner fel, råkar lägga sin psy/2 istället för Psy+syn/2 osv. vilket när det upptäcks gör allt omständligt.
Sen är jag alltid tveksam till hur mycket det tillför egentligen... har en person som springer fort och bra finmotorik verkligen så mycket lättare att slåss med en jättestor yxa än en som är mycket större och starkare... alltså vilka attributer den baseras på kan man alltid diskutera, så jag anser att det djup det tillför karaktären är mer eller mindre noll men en massa beräkningar som inte egentligen tillför nått positivt.
Däremot gillade jag Krilles förslag med att få köpa högre värde i färdigheten pga. av attribut men vad dom egentligen bör baseras på för attribut är dock kvar fortfarande då.

Ymir

Liten kantbaron
Jag hade verkligen inte haft några problem med att attributen spelar större roll, men haken med lösningar som den du föreslår är att de skapar ett D&D-syndrom, dvs att intervaller blir tokviktiga, vissa specifika attributtrösklar - tex 13 och 17, i ditt exempel.

Och det är i sig något jag helst hade velat slippa, eftersom intervaller uppmuntrar optning, och optning suger ganska mycket.

Och vad gäller andra sätt att få attributen att spela in mer..hmm...kanske ett bra ämne för en ny tråd?

- Ymir, kanske startar den

Andy

Vila i frid
[...]men höj taket till 16 om attributet är 13+ och till 17 om det är 15+ (gränserna tagna på en höft)
Strunta i gränserna och ta egenskapen som det är. Har du 14 i RÖR så kan du som högst höja RÖR-baserade färdigheter till 14 och har du 7 i PSY så blir det ett tak på 7 i PSY-färdigheter. Återigen kräver systemet att en färdighet är baserad på 1 egenskap (annars får man uträkningar, som också skulle funka. (PSY+RÖR)/2=11, i det här fallet. Alltså kan inga PSY+RÖR-färdigheter ha ett högre värde än 11). Jag tycker till och med att den maxgräns som en egenskap skapar ska gälla även i spel, inte endast när rollpersonen skapas. Då behövs egenskaperna höjas för erfarenhetspoäng/förbättringsslag och det blir inte bara färdigheterna som tar allt fokus.

Det där förslaget hoppas jag verkligen att jag slipper se i Eon framöver.

Det finns redan om jag inte minns fel alternativa regler för att åldern kan sätta taket på hur högt en färdighet får höjas, men att föra in en där man måste fokusera på attributen också?

Det blir lite väl mongo måste jag säga.

Nej, nu måste jag nog gå lite hjärngymnastik med Erok för annars kan han inte tillgodose sig 15 i bokföring och det har ju varit målet med hela kampanjen för bövelen!

Andy

Vila i frid
Det är ett sätt att få egenskaperna starkare kopplade till färdigheterna.

Man kanske skulle kasta ut egenskaperna och kör med bara färdigheter.

Alla sekundära attribut kan räknas fram på andra sätt än via egenskaperna. Kanske?

Jag tror inte det är rätt väg att gå faktiskt.

Men jag håller med om att man kan göra vissa ändringar som säkert skulle vara till det bättre. jag vet dock inte riktigt vad och hur dessa ändringar skulle vara.

Men jag tycker absolut inte att man ska ta bort grundegenskaperna i Eon, då lär man förlora en hel del av de som är trogna spelet.

Andy

Vila i frid
Man kan vända på det.

Om du väljer att höja din rollpersons egenskapsvärde i PSYKE från 11 till 12 så får du 12 poäng att fördela på PSY-baserade färdigheter. Då får man en schysst koppling mellan egenskaperna och färdigheterna även under spel utan att sätta några begränsningar.

Det som är kul ska man göra!

DesertRain

Hero
Andy said:
[...]men höj taket till 16 om attributet är 13+ och till 17 om det är 15+ (gränserna tagna på en höft)
Strunta i gränserna och ta egenskapen som det är. Har du 14 i RÖR så kan du som högst höja RÖR-baserade färdigheter till 14 och har du 7 i PSY så blir det ett tak på 7 i PSY-färdigheter. Återigen kräver systemet att en färdighet är baserad på 1 egenskap (annars får man uträkningar, som också skulle funka. (PSY+RÖR)/2=11, i det här fallet. Alltså kan inga PSY+RÖR-färdigheter ha ett högre värde än 11). Jag tycker till och med att den maxgräns som en egenskap skapar ska gälla även i spel, inte endast när rollpersonen skapas. Då behövs egenskaperna höjas för erfarenhetspoäng/förbättringsslag och det blir inte bara färdigheterna som tar allt fokus.
Så var det ju gamla DoD6, och det är ingenting som jag personligen vill se i Eon. Det är skitirriterande att behöva ha tak på alla sina färdigheter, det blir väldigt svårt att utveckla sin RP över en viss nivå med ett sådant system.

Vovven

Veteran
Vi körde med maxgräns (när karaktären skapas) baserat på grundegenskaper i DoD en period, fungerade hyffsat, för då var alver helt plötsligt bättre på att smyga och skjuta båge än vad en människa var.

Dock skulle jag vilja se istället för en maxgräns att det är dyrare att öka över denna gräns istället för at tdet är ett stopp.

Eller ännu hellre som det är i vissa andra rollspel där man alltid ökar färdigheten ifrån noll men man lägger till en bonus ifrån grundegenskapen.

Dock tycker jag att det fungerar bra som det är just nu.

Ett annat system som finns i vissa rollspel är att förbättringsslag slås mot attributen istället för färdigheten.

Ymir

Liten kantbaron
Jag ogillar idén av två skäl:

Ålder genererar erfarenhet - En kamorf som levt i 28000 år måste självfallet, åtminstone teoretiskt, kunna ha 35 i Besvärjelse, oavsett vad den har i Psyke (som ju inte går att höja, för övrigt).

Attributen definierar personen - Höga attribut gör en karaktär mycket, mycket mer superlativ än höga färdighetsvärden. Det är inte orimligt att en person kan ha 25 i Marsch, Ockultism, Stridsvana, whatever. En människa med 25 i Personlighet eller Psyke vore däremot närmast ospelbar, och behäftad med stora trovärdighetsproblem.

Att extrema färdighetsvärden skulle vara omöjliga utan sjukt extrema attributvärden...går med andra ord bort.

- Ymir, tycker

Craygh

Swordsman
Håller återigen med Ymir.

Hur bra koll har ni annat folk på EON egentligen?

Att attribut skulle kunna påverka taket på värden i färdigheter, eller kanske kostnaden att köpa dem över nivå 15 (Som oftast är taket i vanliga fall) låter dock trevligt, för som det är nu så spelar ju faktiskt attribut lite för liten roll, det tycker jag också. Sen skulle jag gärna vilja se att styrka påverkade någonting också, i färdighetsväg alltså. Jag tror att det är lättare att lära sig det mesta som har med atleticism att göra om man är stark, personligen. Typ hoppa, klättra, yxa, klubba, sköld... Inte saker som undvika dock... eller marsch.

För övrigt tas alltid alla tak på grundchanser (det är för övrigt så det heter... och attribut är attribut) bort när jag får säga till om det. Jag menar, taket är ändå 10, vilket i de flesta fall är förbannat högt för en människa att ta sig till (Man behöver ju för bövelen ett medelvärde på 22 i de berörda attributen för att komma över det) och om man nu tar sig över det så är man antingen väldigt superlativ eller tillhör en på något sätt superlativ ras, och i de fallen tycker jag att man kan få börja med 11 i supa och marsch.

Ymir

Liten kantbaron
Tak på grundchanser borde nog tas bort helt och hållet, mjo, även om det kan leda till vissa problem - drakarnas färdighetsvärden borde bara bli ännu sjukare, tex.

Vad som -absolut- borde tas bort är taket på skadekolumner, men det är en helt annan diskussion.

- Ymir, tittar tv