Behöver spelvärlden siffror?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det här är verkligen fascinerande. Jag var tidigare helt 100% övertygad om att alla över 7 år (eller så) omedelbart och med hyfsad precision kunde uppskatta, förstå och föreställa sig ett avstånd på 2 m, i alla längdriktningar (utom möjligtvis nedåt då vi självbevarelsedrift tenderar att överdriva de avstånden). Jag trodde att även de afantasi rimligen skulle kunna göra det utan problem.
En gång kom ett konsultföretag och skulle sälja in sina tjänster till företaget jag jobbade på (25 år sen nu). De hette "17 centimeter" och var en kommunikationsbyrå som skulle analysera användarnas behov och föreslå lösningar.

Vid första mötet bad de alla oss (tre) att på frihand utan linjal rita ett streck, 17 cm långt på whyteboarden. Sen berättade de att det var just därför de hette "17 centimeter", för alla ritade olika långa streck, och det visar att alla är olika och tänker och resonerar olika.

Sen mätte vi.

En ritade ett streck som var 11 centimeter. En ritade ett streck som var 13 centimter. Jag ritade ett streck som var 17 centimeter. Visserligen kullkastade det inte deras pitch, men det var rätt gött att säga "vaddå, 17 centimeter är ju 17 centimeter." :D

Kan ha att göra med layouterfarenhet, samt att jag är utbildad kranförare och då var tvungen att kunna flytta 20-ton tunga stålrullar genom rätt trånga utrymmen och då uppskatta avstånd rätt korrekt. Och om dagarna sitter jag och pixel-bitchar så att våra produkter följer designen vi har tagit fram.

Så jag tror att sjukt mycket om hur vi uppskattar avstånd och relationer mellan objekt beror på om det är en vardagsuppgift eller inte.

Mogger

Hipsteranka
En gång kom ett konsultföretag och skulle sälja in sina tjänster till företaget jag jobbade på (25 år sen nu). De hette "17 centimeter" och var en kommunikationsbyrå som skulle analysera användarnas behov och föreslå lösningar.

Vid första mötet bad de alla oss (tre) att på frihand utan linjal rita ett streck, 17 cm långt på whyteboarden. Sen berättade de att det var just därför de hette "17 centimeter", för alla ritade olika långa streck, och det visar att alla är olika och tänker och resonerar olika.

Sen mätte vi.

En ritade ett streck som var 11 centimeter. En ritade ett streck som var 13 centimter. Jag ritade ett streck som var 17 centimeter. Visserligen kullkastade det inte deras pitch, men det var rätt gött att säga "vaddå, 17 centimeter är ju 17 centimeter." :D
Var tvungen att testa. Fick 19 cm. Föreställde mig ett A4:s kortsida. Tydligen föreställde jag mig det lite för bra. :)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Sen berättade de att det var just därför de hette "17 centimeter", för alla ritade olika långa streck, och det visar att alla är olika och tänker och resonerar olika.
Kontentan av tråden är väl just det. En del är ordblinda, andra kan inte höger/vänster, en del är färgblinda, nån vet inget alls om historia, en del förstår inte kartor, andra inte analoga klockor eller ens tidskonceptet. En del kan inte leva sig in i andras situation, ytterligare nån kan inte ta in muntliga instruktioner, andra behöver visuella hjälpmedel, nån klarar inte sociala normer, en del missar alltid detaljer, andra kan inte bedöma konsekvenser.
Som spelskapare kommer man inte alltid nå fram till alla, och man får välja vad man kan, vill och har möjlighet att göra för att förtydliga.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Genesis

Ni dés ni maître
Det här är verkligen fascinerande. Jag var tidigare helt 100% övertygad om att alla över 7 år (eller så) omedelbart och med hyfsad precision kunde uppskatta, förstå och föreställa sig ett avstånd på 2 m, i alla längdriktningar (utom möjligtvis nedåt då vi självbevarelsedrift tenderar att överdriva de avstånden). Jag trodde att även de afantasi rimligen skulle kunna göra det utan problem.

Jag har lärt mig något nytt.
Jag kan nog hyfsat uppskatta två meter. Det är lite längre än mig. Tre kilometer, däremot, har jag ingen uppfattning om. Jag är ingen löpare och har aldrig mätt mina promenader.

Jag har ritat produkter i 3D i 15+ år och jag blir alltid förvånad över deras storlek när jag ser dem i verkligheten. Det har visserligen att göra med att allting ser ut att vara stort som skärmen när jag jobbar med det, men man hade kunnat tro att jag skulle vänja mig. Men nej, jag vet att den är 35 mm lång, för jag har ju måttsatt den, men när jag ser den i verkligheten så reagerar jag med ”Oj, så liten den är!”.

Quadrante

Grisbonde
Brukar föreställa mig en bubbla med en radie på fem kilometer, bortom den horisonten är man osäker vad som finns, vad som sker. Har det i bakhuvudet när jag beskriver landskapet, staden, upplevelsen. Om det finns saker som skymmer, ljud, atmosfär, byggnader, terräng… så vet man än mindre.

Mogger

Hipsteranka
Jag kan nog hyfsat uppskatta två meter. Det är lite längre än mig. Tre kilometer, däremot, har jag ingen uppfattning om. Jag är ingen löpare och har aldrig mätt mina promenader.

Jag har ritat produkter i 3D i 15+ år och jag blir alltid förvånad över deras storlek när jag ser dem i verkligheten. Det har visserligen att göra med att allting ser ut att vara stort som skärmen när jag jobbar med det, men man hade kunnat tro att jag skulle vänja mig. Men nej, jag vet att den är 35 mm lång, för jag har ju måttsatt den, men när jag ser den i verkligheten så reagerar jag med ”Oj, så liten den är!”.
Km har jag bra koll. Går 3-5 km varje morgon. Men har precis som du jobbat med CAD i 20 år. Gör samma misstag som dig jämt. Men det är lite annat tycker jag.

Mogger

Hipsteranka
Som vandrare (till och från) skulle jag säga att det är mycket en fråga om vy. 3 km i en stad blir väldigt abstrakt, i en skog också, men finns det öppna fält och lite referenspunkter är det (så klart) mycket enklare.
Ja, det är ju tiden man får ta hänsyn till. Att försöka navigera med enbart sjökort är skitsvårt trots att vyn är obruten. "Vilken ö är det?" Helt omöjligt :) (om man inte gjort det mycket)