Behöver spelvärlden siffror?

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Det skadar ju aldrig om saker hänger samman, men ibland så kan det vara svårt att få det att hänga samman.

Om jag vill spela i en värld där det dräller av dungeons fyllda med slemma monster och högar med guld, där omvärlden inte ändras nämnvärt av att rollpersonerna spenderar några hundratusen guldmynt, och där det är fullt normalt för en svärds-beväpnad hjälte att slåss med en drake stor som en jumbojet, ja då är det nog bäst att inte fundera för mycket på hur det hela skulle kunna fungera. Det skulle krävas för mycket jobb för att få till en vettig förklaring till hur världen fungerar, så bättre att bara njuta av spektaklet utan att syna världsbygget i sömmarna.
Om vi är i dungeons 99% av tiden minskar helt klart behovet av mycket annat, men nu vill jag se andra sammanhängande saker i stället. Hur hittar kobolderna mat? Är det här monstret som varit instängd i ett rum i årtionden och bara väntar på att anfalla äventyrarna något som faktiskt kan överleva där? Hur interagerar dungeonmonstrena med varandra? Var bor egentligen de vandrande monstren, de flesta vandrar väl inte bara omkring 24/7 (Gelatinous Cubes kan vara ett undantag)? Hur många orcher finns det egentligen - de borde inte kunna bara respawna om man börjar jobba av dem.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,066
Location
Värnhem, Malmö
Om vi är i dungeons 99% av tiden minskar helt klart behovet av mycket annat, men nu vill jag se andra sammanhängande saker i stället. Hur hittar kobolderna mat? Är det här monstret som varit instängd i ett rum i årtionden och bara väntar på att anfalla äventyrarna något som faktiskt kan överleva där? Hur interagerar dungeonmonstrena med varandra? Var bor egentligen de vandrande monstren, de flesta vandrar väl inte bara omkring 24/7 (Gelatinous Cubes kan vara ett undantag)?
Och om man nu frågar sig "Varför, det är bara en jäkla dungeon?" så är svaret att sådant öppnar för mycket mer problemlösning. Om kobolderna har något som liknar en fungerande bosättning, snarare än att bara vara där som motståndare, gör detaljer kring deras livshållning att man kan interagera på mer intressanta vis med dem.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,344
Om vi är i dungeons 99% av tiden minskar helt klart behovet av mycket annat, men nu vill jag se andra sammanhängande saker i stället. Hur hittar kobolderna mat? Är det här monstret som varit instängd i ett rum i årtionden och bara väntar på att anfalla äventyrarna något som faktiskt kan överleva där? Hur interagerar dungeonmonstrena med varandra? Var bor egentligen de vandrande monstren, de flesta vandrar väl inte bara omkring 24/7 (Gelatinous Cubes kan vara ett undantag)?
Det där kan vara mycket intressanta frågor - eller helt irrelevanta. Beroende på hur man spelar, och vad man fokuserar på.

Det är inget fel i att försöka komma på vettiga svar på sådana frågor. Det är heller inget fel i att helt ignorera sådana frågor och bara köra enligt "rule of cool". Det beror helt på vilken typ av spel man vill ha.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,353
Location
Stockholm
Japp, och smaken är som baken, och det är okej. Det viktiga tänker jag är att man är medveten om vilken stil man spelar, var man lägger sig på skalan. Och eventuellt välja spel utifrån det. Om jag vill köra samberättande flumsurrealism så är Eon inte ett bra val. Om du vill spela välgrundad, genomtänkt fantasy så är Prosopopée inte ett bra val. Men det betyder inte att det är fel eller dåligt att föredra det ena eller det andra. Och i båda formerna är proaktivt agerande utanför mallen fullt möjligt, vilket är vad jag ville poängtera.
Haha, halvt samberättande flumsurrealism är inte alltid så långt från hur jag spelar Eon. :p
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,100
Location
Uppsala
Vissa människor får mer av en kick av djup research, andra får det av Hollywood.
Det här känns precis så reduktionistiskt som det brukar bli kring det här ämnet. Antingen är du universitetsakademiker eller så tittar du endast på Michael Bay-film!

Som spelkonsument tycker jag det är ganska ointressant vilken research som lagts på någonting. Om ett spel ger mig inspiration att spela det (vilket inte kräver så mycket för min del) så kommer jag prova det välvilligt och med glädje. Men samma ögonblick som vi slagit oss ned runt bordet så kommer jag nog inte lägga så mycket tanke kring spelets fakta, eftersom det mest konsekventa runt spelbord är att allt kommer bli annorlunda ändå. Storskurken blir en kompis; missförstånd leder till strid med di snälla; den tokviktiga artefakten fumlas ned på havsbottnen. Vi kommer vara för upptagna med att agera och reagera för att lägga så mycket tanke på detaljerna och vissa av dem kommer spelare eller spelledare ha mycket coolare idéer för än vad spelets skribenter hade—och då säger jag inte nej.

Som spelkonstruktör, även om jag är lekman bland rollspelsskribenterna på den här sidan, så kan jag absolut fördjupa mig i någonting för att försöka tolka det på ett sätt som känns äkta för min egna del. Men i så fall är jag mer fokuserad på spelbarhet och på upplevelsen runt spelbordet än på att förmedla alla detaljer. Bästa exemplet är nog Fyra StuG (konventsscenario), där jag läste flertalet böcker och samlade på mig massor med anteckningar, men där ganska lite av det är med på något konkret sätt i scenariot i sig annat än som listor och kalendrar som den hågade kan välja att använda. Det handlade mer om att informera valet av karaktärer, ordval, etc., än att något nödvändigtvis måste vara "rätt".

Att tycka saker är intressanta, att nörda ned sig i något, är väl varför vi också väljer att käfta om saker här i slutänden. Mitt problem är att det lätt uttrycks som att det ena är potatismos med grädde och det andra är handwaving eller Michael Bay.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,639
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag vill inte se siffrorna, jag vill se de konsekvenser, de resultat man kommer fram till. Representerat som saker man möter, hör talas om, som del i eller motor för äventyr, i bilder och texter, i förekomsten av allt man möter. Men siffrorna kan få gömmas i ett kompendium. Om de alls finns för mig att läsa.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,353
Location
Stockholm
En knepig grej är att konkreta siffror i spelvärlden ofta brukar vara just det som leder till knasiga inkonsekvenser, i min begränsade erfarenhet. Typ om en skeppsbesättning eller bybefolkning beskrivs med alldeles för få personer, märkliga befolkningstal, orimliga restider, osv. Säkert finns det välgrundade detaljer i produkter därute, eller så märker jag inte de bra siffrorna… men det har varit en återkommande kritik jag haft mot spelvärldsböcker!

Sen är det förstås också så att vår egen värld har massa orimliga siffror jag inte kan förstå mig på heller, typ hur inte Europa kan vara avbefolkat efter alla jäkla krig och sjukdomar, eller hur världsekonomin fungerar, eller små specialistbutiker går runt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,936
Location
Stockholm
Jag gillar världsbeskrivningar som är målande och intresseväckande! Och jag gillar att få siffror att hänga upp beskrivningarna på. :D

Så för mig är det en kombination av båda. Ibland vill jag ha WFRP:s Gazeteers över Imperiets alla byar (tabeller och tabeller) och ibland vill jag ha en cool beskrivning över skavens tillhåll under bergen i Old World. Eller en cool bild.

Samtidigt, om man får veta för mycket om Moria kanske den platsen förlorar sin mystik, som exempel. :(
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
340
Jag vill inte se siffrorna, jag vill se de konsekvenser, de resultat man kommer fram till. Representerat som saker man möter, hör talas om, som del i eller motor för äventyr, i bilder och texter, i förekomsten av allt man möter. Men siffrorna kan få gömmas i ett kompendium. Om de alls finns för mig att läsa.
Jag tycker precis detta. Jag har lite svårt att förstå att logik måste förklaras med siffror. Den som skapat värden får gärna ha tänkt igenom den men jag behöver inte ha all den informationen om jag ska spela i den.
Det blir för mycket!
Det är klart att måttet från golv till tak på bondgårdar säger något, och bredden på en gata, halten ädelmetaller i mynt och skillnaden i lön mellan en köpman och stadvakt men jag måste inte ha alla dessa siffror.
Ge mig konsekvenserna av det istället.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,190
Jag håller helt med det som sagts tidigare om att siffror på gott och ont committar en till någon grad av konsekvens och konkretion. Jag förstår varför man ryggar inför det men jag ser också fördelarna det ger.

Men som också påpekats så handlar det ju också om hur man fungerar, vad som ger en en klar bild av saker och ting och inte. För min del är siffror oftast ett fungerande konkretionsredskap - bilder och i synnerhet kartor kan också vara det.

Det förutsätter förstås att den som producerat siffrorna / bilderna / whatever har något hum om deras innebörd. Det värsta av två världar är när man får siffror men de är så ologiska och uppåt väggarna att de gör saken värre i stället för bättre eftersom just den som tagit fram dem inte har någon aning om vad siffrorna betyder. (Se: typ samtliga siffror i Warhammer.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
En knepig grej är att konkreta siffror i spelvärlden ofta brukar vara just det som leder till knasiga inkonsekvenser, i min begränsade erfarenhet. Typ om en skeppsbesättning eller bybefolkning beskrivs med alldeles för få personer, märkliga befolkningstal, orimliga restider, osv. Säkert finns det välgrundade detaljer i produkter därute, eller så märker jag inte de bra siffrorna… men det har varit en återkommande kritik jag haft mot spelvärldsböcker.
Håller med om att det är bättre att inte göra det än att göra fel, men...
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,353
Location
Stockholm
Jag håller helt med det som sagts tidigare om att siffror på gott och ont committar en till någon grad av konsekvens och konkretion. Jag förstår varför man ryggar inför det men jag ser också fördelarna det ger.

Men som också påpekats så handlar det ju också om hur man fungerar, vad som ger en en klar bild av saker och ting och inte. För min del är siffror oftast ett fungerande konkretionsredskap - bilder och i synnerhet kartor kan också vara det.

Det förutsätter förstås att den som producerat siffrorna / bilderna / whatever har något hum om deras innebörd. Det värsta av två världar är när man får siffror men de är så ologiska och uppåt väggarna att de gör saken värre i stället för bättre eftersom just den som tagit fram dem inte har någon aning om vad siffrorna betyder. (Se: typ samtliga siffror i Warhammer.)
Är man ett stort fan av världen får man då dra en Star Trek-fandom och försöka tvinga in siffrorna i någonslags konstruerad logik! Okej, A och B är fakta från boken… hur tusan går de ihop…?

Kan föda många och långa och nördiga diskussioner genom åren. ( :gremgrin: @Lanina )
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,190
Är man ett stort fan av världen får man då dra en Star Trek-fandom och försöka tvinga in siffrorna i någonslags konstruerad logik! Okej, A och B är fakta från boken… hur tusan går de ihop…?

Kan föda många och långa och nördiga diskussioner genom åren. ( :gremgrin: @Lanina )
Och det blir sällan mer än en exercis i självflagellering. För att ta ett exempel som kom upp...


Så för mig är det en kombination av båda. Ibland vill jag ha WFRP:s Gazeteers över Imperiets alla byar (tabeller och tabeller) och ibland vill jag ha en cool beskrivning över skavens tillhåll under bergen i Old World. Eller en cool bild.
...så är WFRPs Gazeteers är också ett bra exempel på det sämsta av två världar. De tar bara upp ett litet axplock av de tusentals och åter tusentals byar och mindre städer som borde finnas i en region, men de ser ut som en uttömmande lista vilket leder till att folk som troskyldigt läser dem sedan tror att det bara finns typ 30 byar i hela Middenland.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,066
Location
Värnhem, Malmö
Det här känns precis så reduktionistiskt som det brukar bli kring det här ämnet. Antingen är du universitetsakademiker eller så tittar du endast på Michael Bay-film!
Jag vill inte att det ska vara elakt. Det jag tog upp var snarare hur vissa mer bryr sig om att "vibes" är rätt snarare än att detaljerna är det, och att båda är helt rimliga synsätt. Man kan lika gärna välja att formulera det som att man antingen är en skönt tillbakalutad frifräsare som faktiskt bryr sig om ekonomi i berättande och presentation, kontra en insnöad petimeter som tråkar ut folk med irrelevanta detaljer som bara de redan frälsta intresserar sig ett dyft för, om man nu vill ha en annan elak kontrast. Men om man vill att spelvärlden mer ska vara kuliss, som vissa uttryckligen har sagt, är det då så konstigt att dra kopplingen till film, teater eller liknande? Även om det såklart kan vara såväl en svulstig Michael Bay-rulle som en medvetet förfrämligande Brecht-pjäs.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,066
Location
Värnhem, Malmö
En knepig grej är att konkreta siffror i spelvärlden ofta brukar vara just det som leder till knasiga inkonsekvenser, i min begränsade erfarenhet. Typ om en skeppsbesättning eller bybefolkning beskrivs med alldeles för få personer, märkliga befolkningstal, orimliga restider, osv. Säkert finns det välgrundade detaljer i produkter därute, eller så märker jag inte de bra siffrorna… men det har varit en återkommande kritik jag haft mot spelvärldsböcker!

Sen är det förstås också så att vår egen värld har massa orimliga siffror jag inte kan förstå mig på heller, typ hur inte Europa kan vara avbefolkat efter alla jäkla krig och sjukdomar, eller hur världsekonomin fungerar, eller små specialistbutiker går runt.
Haha, ja, mycket av min sifferexercis handlar ju om att jag sitter och försöker få Mundanas befolkningssiffror att fungera.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Haha, ja, mycket av min sifferexercis handlar ju om att jag sitter och försöker få Mundanas befolkningssiffror att fungera.
Jag har nämnt det på annat håll, men när vi tittade på svenska RuneQuest blev jag så glad att vid uträkning landade befolkningstätheten i området påfallande rimligt, på 5/km2. Vet inte vad man skulle ha gjort om de siffrorna visat sig vara helt tokiga, eftersom de är kanoniska.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,190
Jag har nämnt det på annat håll, men när vi tittade på svenska RuneQuest blev jag så glad att vid uträkning landade befolkningstätheten i området påfallande rimligt, på 5/km2. Vet inte vad man skulle ha gjort om de siffrorna visat sig vara helt tokiga, eftersom de är kanoniska.
Man blir alltid glatt överraskad när rollspelssiffror faktiskt visar sig vara rimliga. :)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,353
Location
Stockholm
Haha, ja, mycket av min sifferexercis handlar ju om att jag sitter och försöker få Mundanas befolkningssiffror att fungera.
Sånt blir speciellt knepigt när man tänker på hur många kultister, mäktiga magiker, krigare, spioner, lamior, dekadenta ädlingar, och andra intressanta SLP som tenderar att dyka upp i moduler, både där och i många andra spel. Den ”normala” befolkningen blir ibland nästan i minoritet!

(Speciellt i Eons fall där böckerna ofta tar lite av en intern historiebok-ton, och man då undrar hur många historiker och naturalister det kryllar av på Khoran! Tex alla mängder magiker och deras schismer, upptäckter, och tillbakareferenser osv.)
 
Top