Att miljonstaden står där med sina spiror utan att byggnadsmaterialet finns någonstans i närområdet eller att det saknas vis som matförsörjningen går till på?
När jag sitter hemma i Uppsala och jobbar eller har starka åsikter på Internet eller vad jag nu gör, så reflekterar jag ytterst sällan över ICAs logistik eller hur kommunens förråd ser ut vid kris. Hur många som bor i Märsta eller antalet jordbrukare kring Österbybruk påverkar inte heller vilka beslut jag gör.
I det vidare samhället påverkar det säkert hur mycket som helst. Om jag exempelvis hade varit nationalekonom. Men i övrigt är många såna här detaljer helt enkelt inte relevanta för stunden, ögonblicket, individen. Jag köper däremot alla dagar i veckan att många
vill ha detaljerna av olika anledningar, men att lägga saker på en detaljnivå som närmar sig ren trivia är, för mig, för långt bort från det som sker runt spelbordet.
Ett praktiskt exempel. En av de misstänkta i
Onda människor jobbar med att hantera biologiskt avfall. Detta förbränns delvis i cementugnar. Därför spelade det roll var dessa cementugnar finns, eftersom det kan indikera att personen även gjort sig av med mordoffer där. Detta gör att detaljen om cementugnar får en relevans. Men jag kan inte föreställa mig många andra sammanhang där cementugnar har särskilt stor betydelse. (Och i
Onda människor framgår det heller inte om det faktiskt är så, eftersom det är så det scenariot är skrivet.)