Krille
Super Moderator
Effektvana
Jag tror det är en fråga om vana. Vi* är vana vid dockor och latex sedan Harryhausen, så i det kulturella kontextet köper vi det och låter oss luras, och ser dockan som levande. Däremot är vi* inte vana vid datoranimeringar än, och därför ser de ut som en hög pixlar.
* "Vi" ska förstås läsas som ett generellt "vi". Jag är som sagt var tvärtom - jag låter mig gärna luras av datoranimeringar, men dockor ser bara ut som latex för mig.
Att en datoranimering ser sjukt animerad och inklippt ut ska dock vägas mot att en docka ser ut som målad latex. Och det känns för mig inte levande ut för fem öre.Säga vad man vill, men Gollum såg helt sjukt animerad och inklippt ut. Animation funkar för vissa grejer - explosioner, visst omgivningsgrejs i rymdfilmer - men som de nya Star Warsfilmerna visade så funkar dockor ofta bättre i och med att de åtminstone känns levande.
Jag tror det är en fråga om vana. Vi* är vana vid dockor och latex sedan Harryhausen, så i det kulturella kontextet köper vi det och låter oss luras, och ser dockan som levande. Däremot är vi* inte vana vid datoranimeringar än, och därför ser de ut som en hög pixlar.
* "Vi" ska förstås läsas som ett generellt "vi". Jag är som sagt var tvärtom - jag låter mig gärna luras av datoranimeringar, men dockor ser bara ut som latex för mig.