Jag gillar min tolkning av orcherna i Chronopia.
Förut levde orcherna i ett klansamhälle som nomadiska buffelherdar och rövarband, typ vikingar med bufflar istället för båtar. I och med att de hängivnas teknologiskt överlägsna arméer svepte över världen tvingades orcherna undan, bit för bit. De hade inte mer än sin styrka, blodtörst och mod att sätta emot de hängivnas napalm, belägringskanoner, demoniska sjukdomar och giftgaser - jag ser lite kavalleriet som krossas mot den teknoligskt överlägsna tyska armén under början av första världskriget här. Betesmarker brann ned och förgiftades, byar som förut plundrats av orcher förintades nu under en storm av stål och eld, och märkliga sjukdomar slog ut hela klaner.
De överlevande orchstammarna flydde, som alla andra, till Chronopia. Väl här fann de att rangordningen inte dikterades av armstyrka och mod, utan av list, kontakter och kapital. Högst upp i rangordningen befann sig alltid kejsaren, och under honom de ädla alvhusen, den bistra dvärgakonungen, de mänskliga handelshusen och de listiga resarna. Resarna såg sig, med maktens, inflytandets och kapitalets rätt, som de rättmätiga härskarna över alla svartblod. Tjäna träsktronen, eller klara dig bäst du kan ute i staden.
De vilda trollen vägrade att inrätta sig i ordningen och påbörjade ett våldsamt uppror, men blev brutalt nedslagna av de Chronpopias kejserliga svartgardister. Trollen dömdes hårt - ett liv i evig träldom, med obligatorisk lobotomering vid födseln för att hållas passiva.
Avskräckta av trollens öde hade orcherna få alternativ. Många lever ett våldsamt (och troligen kort) liv som grovjobbare eller inhyrda muskler, ofta med ett eller ett par grova missbruksproblem. Några valde att kröka sina stolta ryggar och inrätta sig i ordningen - tjänstgöring hos resarna i det här fallet.
Men nere i kloakerna, och i undangömda skjul i slummen sjunger matriaker och schamaner fortfarande strupsånger om blod, eld och frihet. Det kommer att komma en dag då det är dags att sluta kröka rygg och slicka stövel, och den dagen kommer de veka och blekfeta ädlingarna att darra i sina palats då orcherna sveper över dem med eld, blod och bärsärkaraseri.