Så, konventsrapport! Tjoho!
Jag gjorde mitt allra första GothCon och måste säga att jag inte är besviken. Logi ordnades med värme och gemenskap hos Krille där även Debbie (iaf en natt) och Xhakhal och Ronja sov. Det var mysigt som attan!
Torsdag var det Pub, eminent fixat av Shaguliterna, Tack ska ni ha! Fick möjlighet att träffa en massa forumiter, både gamla och nya och några ickeforumiter som hängde med av bara farten. Kvällen blev inte så sen, jag, Krille och hans halsduk vandrade hemåt mot soffhängarna runt elvahugget. Jag var jättepeppad inför fredagen.
Fredagen spenderades först på Nordstan en stund i solen. Framåt eftermiddagen dök jag in i indierummet och hängde lite. Spelade först
Last stand med Hellzon, Genesis, Lukas och Kim(?). Jag dog efter en heroisk insats. Lukas överlevde för att han fegade ur och spelade död. Så mycket för den hedern!
Efter det så smulade jag runt en stund, handlade lite i butikerna, letade efter folk jag kände, drack te och gjorde just inte så mycket innan jag återvände till indierummet för ett parti
Prosopopée med Genesis, Ymir, Gnomvid och Stövelkatten. Det var underbart på så många plan och Stövelkatten bröt den fjärde väggen, jag slog rot i en tavla, och Gnomvids ögon fick ett stänk av solljus! Det var Guden av stål och diesel mot Allmodern, i världen i cirkeln inuti cirkeln där allt fick sin mening i skuggan av den stora, röda apan. Fantastiskt!
Sen hemåt, full av spelupplevelsen och thaimat som åts i Landala för att sova en natt till omgiven av Krilles DVD-samling och gosedjur.
Lördagen startades med ett spelpass
Western kl 10. Med Lukas, Lord Tengil, Big Marco och Mårten (också forumit FYI, men en lurkande sådan). Spelpasset måste beskrivas med Big Marcos karaktärsfras ”Men va faaaaan!”. Med häst och vagn genom den Amerikanska västern skulle vi transportera några hundra liter whiskey från punkt A till punkt B via fredliga nykterister, bakhåll, tokiga miliser och vägspärrar. Två gånger såg vi alla vilt på varandra med uppspärrade ögon, första gången efter ljudet ”ratatatatatata!” ”En kulspruta!?!?!” Andra gången efter ljudet: ”BOOOM!” Varpå SL säger till Big Marco: ”Ja, du har ju en del erfarenheter av kanoner.” WUT!?
Vi vann, ingen i vårt team dog, Big Marco förlorade inte två månadslöner, jag blev inte arresterad för mord: ”Det var självförsvar! Även om vi sköt dem i ryggen.” Men tjejen med Gatling-gunnen kom undan. Mycket roligt! Och jag gillade Westerns system skarpt, träffmallen är awesome!
Oh, ja, en sak till, brorsan och tillika förrädaren Cody dog tillslut efter att ha blivit skjuten fyra (4!) gånger så Big Marco behövde inte heller skriva ett klagobrev till Winchester.
Sen så kom ett ganska långt uppehåll som spenderades med mat och mer shopping innan jag anslöt mig själv till Krank och två grabbar till för att spela
Leviathan med Robert Jonsson. Robert satte en jättefin stämning på ”Fångar i djupet” och jag hade jättekul! Gruppen bestod av en tvär vaktmästare med fantastisk, rysk brytning, en väldigt pragmatisk och lugn Kapten och en ganska våldsam chefstekniker som stötte på en liten, ensam flicka med minnesförlust i ett torn utanför Habitatet strax innan all el försvann.
Sen följde ett klättrande upp och ned i hisschakten för att försöka få igång strömförsörjningen igen allt medan en jättebläckfisk kramade sönder alla andra torn ett efter ett och flickan fick mardrömslika flashbacks och kommunikationen med habitatet bröts och chefsteknikern INTE gjorde skäl för sin titel genom att bränna alla servrar och Kaptenen försökte komma på någon strategi för vad som borde göras och någon teori om vad som hade hänt och vaktmästaren muttrade men fick saker gjorda.
Vi lyckades alla ta oss därifrån levande men jag tror att det var sista gången vaktmästare Elena gick med på att ge en guidad rundvandring i tornet efter arbetstid.
Lördagkväll avslutades med fyrverkerier och marängtårta innan det var dags att käka lite och åka hem igen. Missade precis Krille, Ronja och Xakhal så fick ta mig hem själv med död telefon. Men det gick bra. Hemma på gården behövde jag bara höja blicken lite så kom en nyckel nedsinglande från tredje våningen och det vara bara att knalla upp. Bra portvakter på logi Krille.
Söndag blev en kort dag. Hängde lite i Makarrummet och pratade med Big Marco, köpte ännu mer böcker, pratade med Tove och Anders och Krille och alla andra som var där. Slog en snabb repa i indierummet och sa hejdå och kramades.
Bilfärd hemåt som förmodligen tillbringades i en sådan osmickrande ställning som endast sovande i bilen utsätter en för. Kom hem, packade upp mitt loot och somnade bland fina nya böcker och glada minnen innan någon hann säga så mycket som: ”konventskoma”.
Jag hade kunnat spela mer spel, att bara hinna med fyra spel och bara två ganska korta pass i indierummet är lite pinsamt. Men jag får ta igen det nästa gång. GothCon, vi ses igen!
Och ni andra, vi ses väl på LinCon?
Bästa spel spelat: Western
Bästa SL: Robert Jonsson
Bästa spelare: Mats(?), Krank, hette han så? Han som spelade Elena i Levithan?
Bästa loot: Järn, Western, Rotsystem med tillbehör och Geographica Mundana
Bästa nya IRL-bekantskapen: Big Marco, men va faaan! Han är inte alls så otäck på riktigt.
Bästa gamla IRL-bekantskapen: Genesis, därför!
Forumiter jag spelat med som jag aldrig spelat med innan: Krank, Robert Jonsson, Big Marco, Stövelkatten, Kim (vem är det på forumet?), GnomviD och Ymir.
Snyggast halsduk: Krille
Bästa road-to-GothCon-historien: Dante, Chrull och Stövelkatten. Semlan kommer att bli legendarisk. För att inte tala om road-from-GothCon-historien med tejpen.
Bästa settingen: ”En ring inuti en ring med en stor röd apa i mitten”
Bästa rumskamraterna: Ronja och Xhakhal
Största besvikelsen: Att jag inte hittade Krank igen innan jag åkte hem så han kunde få signera mina böcker och jag kunde få ge honom en kram