Best Svenska film and tv from the last 20 years or so?

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
124
Hey, if you would be so kind:

What are the "must sees" of Swedish television and film from say 2000 onwards. (I have no objection to older film and tv at all, but its often harder to find online).

Please include the genre and like one line of what made it good.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
Smala Sussie, film från 2003. "Gangsterkomedi" beskriver den sig själv som, och den är väl… ett slags småstads-komediversion av typ Lock, Stock & Two Smoking Barrels. Rapp, smart, kul, ekonomisk. Enorm igenkänningskänsla för den som växt upp i liten bruksort. Det finns ingen annan svensk film jag sett som jag tänker på så ofta som den, eller som jag citerar lika ofta. Finns på Netflic och en massa annat.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,110
Location
Omfalos
Jakten på en mördare. Stillsam, svårmodig och ödsligt vacker deckare om utredningarna av ett barn- och ett kvinnomord som ägde rum i Skåne 1989. Verklighetsnära, och utan påklistrad action och sedvanliga deckarklichéer. (En inkompetent chef spelar en stor roll, men jag har överseende, eftersom den riktiga utredningen hindrade av just dennes inkompetens).
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Jag gillar egentligen inte svensk film, utöver komedier, eftersom det är mest polisfilmer och thrillers.

Tic Tac
Flera historier i ett samhälle som löst binds samman. Fascinerande historieberättande. (kunde inte hitta)

Äkta människor
Teveserie om androider som får eget medvetande. (kunde inte hitta)

Fucking Åmål
Klassiker om hur det är att vara tonåring i Sverige.

Tomten är far till alla barnen
Klassisk komedi om den moderna kärnfamiljen.

Tillsammans
Prog-kulturen på 70-talet i Sverige är något man bör känna till.

Låt den rätte komma in
Vampyrfilm med fokus på stämning. Svenska filmen har en mycket bättre poäng än den amerikanska remaken.

En man som heter Ove
Komedi med hjärta, något typiskt för Sverige. Amerikanska remaken har Tom Hanks i huvudrollen. En dag ska jag se den.

Sameblod
Kan vara bra att veta lite om hur Sverige behandlade samerna "förr".

Utvandrarna
Under 1800-talet svalt Sverige och många emigrerade till Amerika. Måste ses med textning för svenskan är svår och ålderdomlig. Finns en nyvariant för bara något år sedan, men den har jag inte sett.

---

Siten vodeville.se är fenomenal när det kommer att hitta filmer som finns tillgänglig på streamingtjänster i Sverige. Det går även att låna filmer, om man har ett bibliotekskort, via Cineasterna vilket Vodeville ibland länkar till när det kommer till tillgänglighet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,017
Livet i 8 bitar
En tv-spelare slits mellan familjen och sin passion, och hamnar i en dråplig situation när en högtid sammanfaller med avgångsflyget till Nintendo-VM. Har fler punchiga repliker som ockuperar space i mitt huvud än alla andra filmer tillsammans typ.
Hysteriskt rolig.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,433
Location
Stockholm
The nutcracker, or, Petter's and Lotta's Christmas Eve
Nötknäpparen balleten tolkad genom Elsa Beskows Petter och Lotta. Har den på DVD, o man kan hitta hela filmatiseringen på Youtube (vet inte hur lagligt).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,182
De Drabbade - A Lovecraftian Superhero show.

A man that suddenly can see the future murders his family and then himself in a desperate attempt to escape the horrible future that is coming. His brother, a failed journalist, tries to find out why. At the same time broken people all over Scandinavia gain superpowers related to their worst weakness. And a mysterious finish woman goes on a killing spree trying to murder them all.

It is super great until the ending that is… Pretty bad. But man, what a ride.

You can watch it for free here:

 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,110
Location
Omfalos
Ondskan är väldigt bra, en av de bästa svenska filmer jag har sett.

Gordon & Paddy är en urgullig barnfilm.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Så som i himmelen
Gillade inte filmen första gången jag såg den, då det mer är en slice of life-film, men den växte i mina tankar och var något bra andra gången jag såg hur en känd dirigent återvänder till Norrbotten för att hitta frid igen. Väldigt bra musik i nivå med The Greatest Showman.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,440
Tips på äldre filmer, som jag tänker att man borde kunna få tag på:

Jag är uppväxt med humorduon Hasse & Tage och deras filmer. Svårt för mig att veta hur humorn har åldrats för nån som ser dem för första gången idag men jag tycker de har en otrolig charm fortfarande.

Äppelkriget (1971) - Komedi om en ond entreprenör vill göra om ett naturskönt område till ett vidrigt nöjesfält, men invånarna (och diverse skogsväsen) gör motstånd. Till filmen skrev Evert Taube den populära visan Änglamark. (Här i tolkning av hans son, Sven-Bertil
)

Picassos äventyr (1978) - en djupt tramsig film om Picassos liv. Inte så mycket dialog, utan snarare mycket visuell humor. Blandar högt och lågt, med skämt om konsthistoria, men också prutthumor, lite snusk, slapstick, och lite klipska repliker. En av mina favoritfilmer som barn. Scenografin är otrolig, makalöst kreativ.

Mannen som slutade röka (1972) - har inte sett den här på kanske 20 år men oj vad många gånger jag såg den som barn. En man får ärva en massa pengar, på ett villkor: att han slutar röka. Eftersom summan av lasterna är konstant börjar han ha en massa sex istället, tills han träffar någon som han blir kär i.

Den enfaldige mördaren (1982) - ett mörkt drama om en väldigt ond man och en förståndshandikappad kille som vill hämnas. Stellan Skarsgård är otrolig.

———

Ingmar Bergmans filmer är ju också äldre, men borde vara rätt lätta att få tag på. Egentligen är nog vilken som helst av dem sevärd om man är intresserad av film, men av de jag har sett så gillade jag bäst:

Det sjunde inseglet (1957)
Vargtimmen (1968)
Fanny & Alexander (1982)

(Har Jungfrukällan (1960) på ”att se”-listan, har höga förväntningar!)
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,440
Mannen på taket (1976) av Bo Widerberg är den bästa filmatiseringen av historierna om poliskommissarie Martin Beck. Första halvan är lågmält, lite skitigt, vardagsnära polisdrama, och andra halvan är mästerlig actionthriller. Kanske den bästa svenska polisfilm som gjorts.
 
Last edited:
Top