Tips på äldre filmer, som jag tänker att man borde kunna få tag på:
Jag är uppväxt med humorduon Hasse & Tage och deras filmer. Svårt för mig att veta hur humorn har åldrats för nån som ser dem för första gången idag men jag tycker de har en otrolig charm fortfarande.
Äppelkriget (1971) - Komedi om en ond entreprenör vill göra om ett naturskönt område till ett vidrigt nöjesfält, men invånarna (och diverse skogsväsen) gör motstånd. Till filmen skrev Evert Taube den populära visan Änglamark. (Här i tolkning av hans son, Sven-Bertil
)
Picassos äventyr (1978) - en djupt tramsig film om Picassos liv. Inte så mycket dialog, utan snarare mycket visuell humor. Blandar högt och lågt, med skämt om konsthistoria, men också prutthumor, lite snusk, slapstick, och lite klipska repliker. En av mina favoritfilmer som barn. Scenografin är otrolig, makalöst kreativ.
Mannen som slutade röka (1972) - har inte sett den här på kanske 20 år men oj vad många gånger jag såg den som barn. En man får ärva en massa pengar, på ett villkor: att han slutar röka. Eftersom summan av lasterna är konstant börjar han ha en massa sex istället, tills han träffar någon som han blir kär i.
Den enfaldige mördaren (1982) - ett mörkt drama om en väldigt ond man och en förståndshandikappad kille som vill hämnas. Stellan Skarsgård är otrolig.
———
Ingmar Bergmans filmer är ju också äldre, men borde vara rätt lätta att få tag på. Egentligen är nog vilken som helst av dem sevärd om man är intresserad av film, men av de jag har sett så gillade jag bäst:
Det sjunde inseglet (1957)
Vargtimmen (1968)
Fanny & Alexander (1982)
(Har
Jungfrukällan (1960) på ”att se”-listan, har höga förväntningar!)