Nekromanti Besvikelse nr 4

William_Besario

Warrior
Så borde den här tidningen heta, efter nr 5 har allt gårr utför, dataspel och filmer har tagit allt större plats, och de artiklarna har alltigenom varit urusla, det är dags för en skärpning! tidningen är faktiskt inte alls bra, det händer 1 lr 2 ggr per tidning att någon artikel faktiskt är intressant/användbar

det verkar som omn rollspelssverige får fortsätta att lita till fanzinen!

"do you want to live forever?"

Mikael Sol

Swordsman
Re: Besvikelse nr 42

jag tycker att codex blir bättre och bättre.

men det är väl lite som med musik. man upptäcker ett skitbra band som typ ingen lyssnar på och sen blir de kända, tjänar pengar och så hatar man deras nästa skiva.

de gamla fansen försvinner, men flera nya tillkommer.

well, that's life.

men visst, det finns vissa artiklar som jag läst som inte kommit med i 008 som är jäkligt bra och handlar om rollspel. hoppas de kommer med i nästa nummer!

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>

William_Besario

Warrior

grejjen är inte den att jag inte gillar dataspel, men sådanan läser jag hällre om i en tidning som är helt ägnat till det. dom är bättre därför att dom specialliserar sig, Codex däremot försöker täcka ett stort område nämligen Rollspel, Kortspel, Figurslagsspel, Film, Musik och Dataspel
jagf tycker däremot att man borde kapa av de där tre sista, då får man en mycket bättre tidning helt enkelt. och vad ni än säger, dataspelsrecensionerna suger så hårt att betong spricker och det blir vacuum i flera mils omkrets

"do you want to live forever?"

Mikael Sol

Swordsman

det är möjligt att recensenterna är nya som recensenter och det tar ett tag att bli bra.

sen finns det ju flera livsstils-tidningar som vecko revyn och slitz som inte bara handlar om bantning eller tjejer med bröst, men folk verkar köpa dem ändå.
jag är inte helgalen i data spel (hehe) så jag tycker dosen som serveras i codex är bra, så jag slipper köpa tråkiga PC Hemma eller vad de nu heter.

men visst var min illustration lite fin i alla fall?

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>

aad

Veteran
Re: Besvikelse nr 423

jag får nog hålla med om att codex skall rikta sig mer till rollspel....
musik är väl bra, bara det är rollspelsinriktat.
filmer är kul, om de har med rollspel att göra.
Sagan om Ringen är väl en utmärkt film att skriva om i Codex.
Datorspel läser man om i världens bästa datorspelstidning PC Gamer...ta bort allt sånt från Codex.....
Codex skall vara rollspel!

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Kapa eller inte

Det verkar vara lite delade meningar med dessa dataspel. Jag anser dom kan få vara kvar (film och musik också) men att man kunde skära ner lite på det. Det är faktiskt lite för mycket just nu... att skära ner en smula skulle inte vara helt fel.

Härlig tidning är det iaf. Det klart bästa jag prenumererat på!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Mikael Sol

Swordsman
Re: Besvikelse nr 4235

de som är med och gör codex vill säkert få betalt i kronor en vacker dag för sitt arbete och då måste Codex dra in mer pengar och då måste codex innehålla mera grejer för att flera människor med olika intressen ska vilja köpa tidningen, så att de som är med och gör codex kan få betalt i kronor en vacker dag.

och för att codex ska fortsätta att skriva om rollspel i det omfång de gör idag måste de nog ha ett brett innehåll så att tidningen överlever.

Codex är väl bättre än ingen Codex och för er som vill läsa fansines kan ju göra det också.
Själv läser jag både Dagens Nyheter och Codex. Jag har dock gjort ett system där jag inte läser båda tidningarna på samma dag.

MVH/Sol

dream

Hero
Re: Besvikelse nr 4235

Du har säkert rätt i att man från tidningens sida tänker sig att locka fler köpare genom att bredda tidningen. Och kanske har de rätt, även om jag tvivlar. Jag menar helt enkelt att den som är intresserad av datorspel köper PC Gamer eller någon annan tidning som är expert på datorspel, att en filmintresserad köper film tidningar och så vidare. Det man i själva verket gör genom att bredda codex till att även omfatta dessa områden är, tror jag, att pracka på en massa kortspelare och rollspelare en mängd sidor tidning som man helt enkelt inte vill ha, om saker som man antingen inte är intresserad av eller heller läser om på annat håll.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Mikael Sol

Swordsman
Re: Besvikelse nr 42357

i slutändan är det konsumenterna som bestämmer om en tidning ska få finnas kvar. vi väljer om vi vill köpa codex eller inte. i längden handlar även drömmar om pengar eftersom ingen har tid att ha ett jobb som försörjer familjen och ett annat som inte ger några pengar, men handlar om det man egentligen gillar.

tyvärr måste man kompromissa en del och det går inte att göra alla nöjda.
inläggen på forumet tror jag inte heller ger en rättvis bild av verkligheten. jag tror inte att de flesta är så himla missnöjda med codex. det är oftast den som skriker högst som hörs bara.

på sikt kan det kanske bli mer eller rentav enbart rollspel i codex, för att codex kan få fler att intressera sig i hobbyn och få den att växa. tiden får utvisa. läsarna måste få bestämma.

sen vill jag påpeka priset på codex... jag vet inte vad pc gamer kostar och jag minns inte vad super play kostar, men jag har för mig att sp kostar 41 kronor. säg att pc gamer kostar det med. codex kostar 29 kronor.

okej min matte: pcgamer 41, sp 41, filmtidning 41, musiktidning 41, codex 29= 193 kronor.

det blir ju rimligt.
för att inte tala om alla kärleksfilmer och hip hop-trams som jag måste få prackade på mig i de andra tidningarna...

jag är inte så insatt, så jag skulle vilja ha några namn på svenska musik- och filmtidningar!

MVH/Sol

DanielSchenström

Swashbuckler

Nåja. För att ditt matematiska exempel ska bli korrekt måste du då se till att SuperPLAY, PC Gamer och de andra tidningarna får bra mycket färre sidor för trots sina 132 sidor är inte Codex lika tjock som fyra andra tidningar tillsammans.

Och jag ser ingen som klagar på att Codex på sikt skulle kunna bli enbart bordsrollspel, det är hur tidningen är nu som vissa inte gillar.

Inläggen här på forumet ger inte en rättvis bild av verkligheten men åtminstone en bild av de som bryr sig tillräckligt om tidningens utveckling för att skriva vad de tycker.

Daniel "Warduke" Schenström

Bosse_UBBT

Swordsman

Och jag ser ingen som klagar på att Codex på sikt skulle kunna bli enbart bordsrollspel, det är hur tidningen är nu som vissa inte gillar.

Inläggen här på forumet ger inte en rättvis bild av verkligheten men åtminstone en bild av de som bryr sig tillräckligt om tidningens utveckling för att skriva vad de tycker.

Ursäkta men är vi inte lite naiv nu? Det faktum att alla forum utom egentligen det här och Fantasy och SF kultur forumet handlar om rollspel, har säkert inget med saken att göra? Och sedan att det bara är fåtalet som skriver här som skulle ha en åsikt om hur tidningen borde se ut?

Argumenten är ju absurda. Tänk er exempelvis en godisaffär, som började med att bara sälja choklad och sedan utökande med annat godis. Bara för att några irriterade stammisar och chokladälskare skriver av sig på affärens lilla klotterplank så skulle de på något sätt representera allmänheten. Och ingen skulle bli upprörd om affären gick tillbaka till att bara sälja choklad för att ingen skrivit det på klotterplanket?

Kom igen!

/Andreas - som också gärna skulle se mera rollspel i tidningen, men nån måtta på dumheterna här får det vara...

Mikael Sol

Swordsman
Re: Besvikelse nr 423575

jag vill spinna vidare på godiset som bosse skrev om.

de nya läsarna kanske tycker om att det är dataspel mm i codex och de nya läsarna kanske är fler än de gamla och skulle man ta bort med mera ur codex så skulle de nya läsarna tycka att codex svek dem. precis om de som gillar olika sorters godis skulle tycka att det var tråkigt att bara äta chocklad.

nu blev jag hungrig... äta codex? - kittlar dödsskönt i kistan!

MVH/Sol

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Besvikelse nr 423575

Varför tror du att Codexloggan här på rollspel.nu ser ut som kexchoklad? En konspirationsteori att ta i tu med för den som vill. :)

DanielSchenström

Swashbuckler

Att detta främst är en rollspelssite har inte undgått mig, nej om det är det du tror, och det har inte undgått mig heller att de flesta som kommer hit är intresserade av rollspel. Men det är inte en direkt svårfunnen adress eftersom den syns klart och tydligt på tidningens omslag och rollspelare eller ej så kan man registrera sig och delta i tyckandet.

Jag antar att ingen är så naiv heller att tro att det inte skulle komma negativ kritik mot tidningen från oss rollspelare. Att det bara är fåtalet som skriver och tycker gör väl varken till eller från för eller emot mitt inlägg?

Jag skrev just i mitt inlägg att vi inte representerar alla, "verkligheten" uttryckte jag det som så varför försöker du bygga ditt argument på det? Om du vill föra godisanalogin dit den verkligen hör hemma så bör du ta i åtanke att rollspel, brädspel, film, serier, böcker och dataspel är i grunden relativt olika saker så snarare en godisafför som även börjar sälja säg, fryst mat, grönsaker, läsk. Chokladbutiken har i stort sett blivit e mataffär.

En del tycker det är bra med diversifiering, andra inte. Vissa gillar diversifiering inom vissa områden men inte andra. Det faktum att en del av oss, oavsett våra intressen vill ha mer rollspel än annat i tidningen är väl inte mindre värt bara för att vi postar det här på en rollspelssite. För övrigt den enda site jag känner till med ett Codexforum så jag tycker det är orättvist att säga att vi har fel för att vi postar våra åsikter här.
I och för sig har jag läst åsikter om Codex på andra ställen också men de har varit mindre positiva än de negativa jag läst här.

Det får gärna vara måtta på dumheter, själv ser jag inga sådana här, bara folk som yttrar sina åsikter. Att döma ut vissa som dumma är i sig fördömmande och inget jag önskar se här, utan bara diskutioner och tyckande om olika aspekter av den enda tidningen med mer än en faktaruta då och då om rollspel.

DanielSchenström

Swashbuckler
Codexgodis (OT)

Det kanske beror på vad man har för färg och ljusinställning på sin skärm...

Bosse_UBBT

Swordsman

Men det är inte en direkt svårfunnen adress eftersom den syns klart och tydligt på tidningens omslag och rollspelare eller ej så kan man registrera sig och delta i tyckandet.

Humm... så du tror alltså allvarligt att någon som kanske främst är intresserad av säg figur- och kortspel som går in på adressen genast tänker, "oj, vad kul, här måste jag registrera mig och skriva i en massa forum som handlar om rollspel, vilka jag inte spelar". Skulle inte tro det. Däremot har vi säkert en del sådana lurkers (som bara tittar in emellanåt, men inte skriver).

Om du vill föra godisanalogin dit den verkligen hör hemma så bör du ta i åtanke att rollspel, brädspel, film, serier, böcker och dataspel är i grunden relativt olika saker så snarare en godisafför som även börjar sälja säg, fryst mat, grönsaker, läsk. Chokladbutiken har i stort sett blivit e mataffär.

Här håller jag inte alls med dig. Figur- kort- och rollspel är väldigt tätt förknippade. Olika godissorter också. Data spel sedan kan man likna vid läsk och film vid tidningar. Chokladaffären har snarare blivit en kiosk. F.ö. var det snarare den andra delen av anologin som jag ansåg var viktig.

Det får gärna vara måtta på dumheter, själv ser jag inga sådana här, bara folk som yttrar sina åsikter. Att döma ut vissa som dumma är i sig fördömmande och inget jag önskar se här, utan bara diskutioner och tyckande om olika aspekter av den enda tidningen med mer än en faktaruta då och då om rollspel.

Visst, jag har inget emot det. Dessa forum är tvärt om till för just sådana diskussioner. MEN, det du skrev var att "ingen har klagat på att Codex skulle gå tillbaka till en ren bordsrollspelstidning" (ungefär, orkar inte gå tillbaka och hämta det exakta citatet) och det tyckte jag var korkat eftersom detta är rollspelsrelaterade forum.

Jag ber om ursäkt för att jag var kanske lite för irriterad och slänge ur mig idiotiförklaringar. Men jag asner fortfarande att du har fel. :)

/Andreas - loggan påminner faktiskt om kexchoklad.

DanielSchenström

Swashbuckler

Om du tror att det faktum att Codexforumen nu ligger här på rollspel.nu är ett hinder för icke-rollspelare att tycka till om Codex tycker jag att du ska göra ditt yttersta för att se till att ett öppet forum skapas, så att folk med grunden i andra intressen som finns upptagna i Codex kan vara med och tycka. För jag ser gärna hela spektrumet av intressenter med i debatten. Tills vidare får vi nöja oss med detta antar jag men då får man också ta konsekvenserna av forumets plats.

Figur, kort och rollspel kanske är förknippade med varandra men inte är de lika annat än att de är just spel. Lika och förknippade är olika saker. det är som att säga att all sport skulle vara lika.

Så du tycker att de är korkat? Om du inte märkt det så finns det folk här som är väldigt intresserade av dataspel och konsolspel, figurspel med mera. Jag själv spenderar mer tid och pengar på konsolspel själv men jag vill fortfarande inte se andra sådana än rollspelen i Codex, och inte vill jag att den typen (elektroniska spel) ska ta upp mer utrymme än rollspelen. Om du tycker att det är dumt mot den bakgrunden så visst, tyck det. Min åsikt är att jag hellre har en rollspelstidning, en PC-tidning, en tv-spelstidning osv för att de då kan gå in mer på djupet inom respektive område.

Eftersom det dessutom påpekats att det inte går att göra en renodlad rollspelstidning som går ihop ekonomiskt till det pris och produktionsvärde som Codex har och att dataspel och konsolspel därför tagits in för att klara detta är inget jag personligen ser som rätt, utan bara ett nödvändigt ont. Tråkigt bara att det nödvändigt onda nu dominerar tidningen, från omslag till innehåll. Tråkigt också att de ag debatterat Codex förträflighet med en gång i tiden nu kan skratta gott åt mig. Smällar man får ta när man inte har direktuppkoppling till Olas hjärna.

Ola gjorde fö ett inlägg här på forumet där det stog hur mycket plats respektive ingrediens skulle få och det lät ju trevligt. Tyvärr har det blivit så men det är ju inte första gången något inte blivit som det sagts med tidningen. Hoppas att arbetsrutinen förbättras till den punkt då man kan lita på det som skrivs eller sägs.