Nekromanti Betaregel - Perfekt/Fummel

Big Marco

Läskig
Hej!

Jag, Calle och Petter samtalade idag om Neos system för fummel/perfekta slag. Eftersom vi inte är helt nöjda med hur regeln ser ut idag har vi kommit med ett utkast på en ny regel, som eventuellt blir ny och officiell, först i Phobia men senare även i N3 och Eon III.

Vi undrar nu vad ni tycker.

Förändringen är följande:

*Om inte alla T6 utom en är ettor och inte två eller fler T6 visar sexor (dvs varken Perfekt/Fummel) och slagets summa är under eller lika med FC är slaget lyckat. Om över är slaget misslyckat. (Precis som det är idag mao ,-)

*Om alla T6 utom en är ettor och slagets summa är under eller lika med FC är slaget pefekt. Om över är slaget misslyckat. (Skillnad - isf för "Perfekt"/"Lyckat" som förr, så är det nu "Perfekt/Misslyckat")

*Om två eller fler T6 visar sexor och slagets summa är under eller lika med FC är slaget lyckat. Om över är slaget fumlat. (Skillnad - isf för "Misslyckat"/"Fumlat" som förr, så är det nu "Lyckat/Fumlat").

Effekten av ovanstående är att en rollpersons FC spelar mycket större roll - skickliga personer fumlar mer sällan och nybörjare har inte lika mycket hjälp av perfekta. Dessutom följer det regelverket i övrigt bättre än det nuvarande systemet, eftersom man alltid kan både lyckas/misslyckas (i olika grader) i varje enskilt fall. Förut var man garanterad framgång vid perfekta slag och garanterad missyckande vid fummel.

Kom med massor av kommentarer, tack. =)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är ungefär de regler som min spelgrupp använder sig av redan idag. Men jag måste säga att jag har alltid undrat varför det ska vara lättare att misslyckas katastrofalt än att lyckas perfekt? Men det är hursomhelst en klar förbättring.

Perenna

Swordsman
*Om två eller fler T6 visar sexor och slagets summa är under eller lika med FC är slaget lyckat. Om över är slaget fumlat. (Skillnad - isf för "Misslyckat"/"Fumlat" som förr, så är det nu "Lyckat/Fumlat").

Vissa har ju klagat på den nuvarande regeln, i och med att gudar och liknande (med skyhöga färdighetsnivåer) inte klarar av att exempelvis alstra 15 filament. Detta beror ju på att man misslyckas så fort man slår två 6:or, oavsett om man har en nivå på 40.

Det här nya förslaget fixar ju till den biten, men gör den inte på samma gång så att gudar (med färdighetsnivåer på 40?) kommer att få väldigt svårt att misslyckas med sina slag? Det kommer ju att bli många fler fummel än misslyckanden, då man försöker sig på så svåra manövrer (Ob15T6).

...fast det är klart, för mer spelvänliga färdighetsnivåer är det nog en bra idé :gremsmile:

Fred

Veteran
"Det här nya förslaget fixar ju till den biten, men gör den inte på samma gång så att gudar (med färdighetsnivåer på 40?) kommer att få väldigt svårt att misslyckas med sina slag? Det kommer ju att bli många fler fummel än misslyckanden, då man försöker sig på så svåra manövrer (Ob15T6)."

Man kan ju tänka som så att om man nu misslyckas med något på den svårighetsnivån kan det inte gå annat än fullständigt åt skogen. Stämmer dock inte i alla fall... om ens hälften..

Darkside

Veteran
Bara Proffs.

Man borde slå fram yrkes slagen med 4obt6.... Alla som jag har spelat med har alltid lyckat med sina slag vilket gör det tråkigare.

Perenna

Swordsman
Re: Bara Proffs.

Man borde slå fram yrkes slagen med 4obt6.... Alla som jag har spelat med har alltid lyckat med sina slag vilket gör det tråkigare.

Hur höga attribut har ni egentligen?!

Mycket skumt...

Statistiskt sett, så har man tur om man får en normal förstavalskarriär. Om ni hela tiden lyckas med era framgångsslag, så kanske ni borde fundera på en husregel. Jag tror knappast att övriga Eon-spelare har samma problem, iaf inte så många.

Mvh Victor Palm...

...Lyssnar på Iron man (this means war) med Busta Rhymes och Ozzy Ozbourne.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Inget mer automatiskt misslyckande & framgång?

Är det du menar, att det är precis samma som förut, men ni har tagit bort automatiskt misslyckande vid fummelrisk och automatisk framgång vid "perfektrisk"?

I sådana fall så är jag för hela vägen. Faktum är att det var så jag körde innan någon på forumet förklarade för mig att jag hade missförstått regeln :gremblush:

Den här modifikationen löser en ämlans massa problem, och det gör det hela lite mer intressant. Nu kommer man liksom kunna våga ta ett Ob5T6-slag vilket man inte vågade förut, ty fummelrisken var så stor så chansen för automatiskt misslyckande var överhängande. Nu kommer det vara en hel del risk, eftersom chansen för fummel finns där, men har man ett riktigt högt FV (vilket man torde ha för att våga sig på Ob5T6-slag) så kan man hantera fummelrisken.

Systemet kommer med andra ord låta spelarna ta lite mera risker, vilket gör det hela så mycket mer spännande.
Ingen Eonkobold (jag inräknade) försöker ju sig på att göra 3 attacker i en runda á Ob5T6 st trots ett värde i lämplig stridskonst på 19+. Det var helt enkelt inte intressant eftersom man ingenting missade(m.h.a. det automagiska misslyckandet), eller ramlade över en osynliga sköldpadda och blev liggandes på marken :gremtongue:

Nu kommer det vara ett gångbart alternativ att göra många handlingar i en runda i strid exempelvis, men det kommer fortfarande finnas en hög risk involverad. En mycket bättre balans och en mycket bättre regel imo.

Fortsätt så här! =)

/Naug, glad liten kobold.

Perenna

Swordsman
Re: Bara Proffs.

För höga. Som sagt kräver mina rollspelare minst 16 i alla attributer

Själv har jag 12,3 i medel, vilket jag är väldigt nöjd med... :gremsmile:

Peder

Veteran
Som jag ser det.
Fummel borde vara mer relaterat till rollpersonens färdighetsvärde, så även defenitionerna svårt, lätt etc.
Ok, det är en betraktningsfråga med svårighetsgradsdefenitionerna (uj, långt ord där)
Min husregel är att man fumlar om man vid ett slag kommer över dubbla sitt färdighetsvärde, oavsett antal sexor i första slaget. Det är enkelt, och fungerar fint i de grupper jag spelat.
Detta systemet ökar fummelchansen en aning vid svåra handlingar och låga färdighetsvärden (upp till 10 ungefär), men gör att personer/varelser/gudar med mera som har höga eller abnormt höga färdighetsvärden inte fumlar lika lätt.

Ex som tas upp på andra ställen i tråden med gudar som inte kunde alstra många filament och så vidare på grund av fummel fungerar med min modell utmärkt.

Med vänliga hälsningar Peder

Phelan

Hero
Ett steg i rätt riktning, men synd att effekten för de med högt FV blir:
"Wow, du träffade med bågen på 200 meters håll"
"Wow, herr Hood, du lyckades verkligen skjuta dig själv i foten"
dvs att den skicklige kommer lyckas eller fumla, men sällan misslyckas.

Då föredrar jag versionen någon hade då fummelrisk diskuterades mycket senast på forumet (tror den såg ut så här, principen var i alla fall som nedan även om FV-gränserna kanske skiljer sig):
FV Antal 6:or för automatisk miss och risk för fummel
5: 1
6-11: 2
12-17: 3
18-23: 4
Vilket löser fummelrisken på ett sätt så att skickliga nissar vågar sig på svåra manövrar och amatörerna fortfarande låter bli (eller får ta konsekvenserna).

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig
Problemet med det är att stora delar av hela regelsystemet i Eon är byggt efter sannolikheterna för fummel - speciellt magi- och alkemi-systemen. Ändras fummelrisken så kraschar de systemen helt.

PimPim

Veteran
När vi spelar kör vi med reglen att alla utom 1 tärning skall utfalla med 6or + att du skall misslyckas med slaget för att fumla.
Samma regel gäller på perfekta slag alla tärningar utom en skall vara ettor för att pärla.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Magi, alkemi och den lilla kobolden inom oss

"Problemet med det är att stora delar av hela regelsystemet i Eon är byggt efter sannolikheterna för fummel - speciellt magi- och alkemi-systemen. Ändras fummelrisken så kraschar de systemen helt."

Det stämmer. Men min koboldistiska syn på magi (jag har flera syner på magi) kommer att förändras en del om den här nya fummelregeln införs. Bland annat så kan man faktiskt göra formaliserade besvärjelser med Ob4T6 och kanske till och med Ob5T6 om man är lite wild & crazy i allt högre grad än vad man kunde förr.

Det kommer ju med denna fummelregel bli enklare och mer belönande att göra svåra saker. Risken att saker går åt helvete är densamma som förr, men chansen att det faktiskt går ökar med en icke oanseligt mängd.

Men visst, det kommer inte förändras på samma sätt som om Phelans förslag skulle gälla.

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"När vi spelar kör vi med reglen att alla utom 1 tärning skall utfalla med 6or + att du skall misslyckas med slaget för att fumla.
Samma regel gäller på perfekta slag alla tärningar utom en skall vara ettor för att pärla."

Fast det blir ju knas. Då blir det ju enklare och enklare att fumla desto lättare saker man ska göra, och svårare och svårare att fumla desto svårare saker man ska göra :gremcrazy:

/Naug, har brottats mycket med Eons fummelregler

Pendragon

Swashbuckler
Hmm... jag är lite skeptisk till att perfekta slag modifieras på så sätt att vissa handlingar faktiskt blir helt omöjliga.

Jag tycker det ska vara möjligt, men totalt, helt och komplett sanslöst osannolikt att en person med fv5 ska klara en handling med svårighet på ob6t6.

Jag gillade förslaget att fummel inträffar när man slår dubbelt så högt som sitt fv (och dessutom slår två eller fler sexor för att vara rättvis mot de med låga fv).