Alltså...
När det gäller stuntmekanik så har de gånger jag spelat spel där den förekommit snarare blivit irriterande. I dessa spel funkar den lite som en flankbonus faktiskt.
"Hmmmm det här är en lite svår handling. Nåväl... jag beskriver den lite vilt så får jag några extra tärningar så är saken biff."
Alltså, man använder den när man vill få lite extra tärningar för att lyckas i konflikten. Detta leder till att de som använder stuntmekaniken allra mest är regeloptarna som vill maximera sin rollpersons stridande så mycket som möjligt. Det blir som inte naturligt utan det blir bara krystat.
Faktum är att alla de gånger då vi spelat Noir där man löser det regelmässiga och den som vinner det hela får beskriva vad som sker och på vilket sett i stort sett alltid leder till mer dramatiska situationer.
Men... jag har kanske spelat Exalted med fel människor.
Så... i dessa fall tycker jag faktiskt lika mycket Xp åt alla. Det som spelarna missar (som är frånvarande) är ju dels själva rollspelandet och att de inte är lika knutna till SLP:er och handling. Så de skall ju inte straffas extra genom att bli sämre. Måste man muta spelare med mer XP för att de skall göra vissa grejjer så känns det som man spelar rollspel av fel anledning.
När det gäller stuntmekanik så har de gånger jag spelat spel där den förekommit snarare blivit irriterande. I dessa spel funkar den lite som en flankbonus faktiskt.
"Hmmmm det här är en lite svår handling. Nåväl... jag beskriver den lite vilt så får jag några extra tärningar så är saken biff."
Alltså, man använder den när man vill få lite extra tärningar för att lyckas i konflikten. Detta leder till att de som använder stuntmekaniken allra mest är regeloptarna som vill maximera sin rollpersons stridande så mycket som möjligt. Det blir som inte naturligt utan det blir bara krystat.
Faktum är att alla de gånger då vi spelat Noir där man löser det regelmässiga och den som vinner det hela får beskriva vad som sker och på vilket sett i stort sett alltid leder till mer dramatiska situationer.
Men... jag har kanske spelat Exalted med fel människor.
Det fanns faktiskt en tid då jag ledde diverse levelsystem och jag var lite mer petig med xp. Men på senaste tid så har jag helt släppt det. För vad fasiken... bara för att en spelare är borta ett spelmöte eller tre så skall denne straffas genom att dennes rollperson lär sig mindre? Varför förutsätter man att han har suttit och handtrallat istället för att slå ihjäl monster. Och vem vet han kanske lärde sig minst lika mycket under trallningen vem vet...Jag kan se framför mig hur DnD-spelare känner sig förfördelade eftersom de inte fick någon exp för draken som de andra spelarna hade ihjäl medan de satt i baren och drack*.
Så... i dessa fall tycker jag faktiskt lika mycket Xp åt alla. Det som spelarna missar (som är frånvarande) är ju dels själva rollspelandet och att de inte är lika knutna till SLP:er och handling. Så de skall ju inte straffas extra genom att bli sämre. Måste man muta spelare med mer XP för att de skall göra vissa grejjer så känns det som man spelar rollspel av fel anledning.