Nekromanti [Biblioteksvärlden] Raser igen

Krille

Super Moderator
Nu spikade jag just raserna och deras förmågor.

Raser i Biblioteksvärlden kommer inte att få en massa plus och minus på attribut eller specialfärdigheter. Istället får de två egenskaper. Båda egenskaperna kan användas en gång var per spelmöte för att ge ett omslag på ett slag som har med egenskapen att göra. En av egenskaperna ger dessutom en bonuspöl om några extra handlingspoäng. Dessutom kan de användas av andra spelare: om man lyckas dra in en medspelares egenskaper så får man själv erfarenhet för det. (Hur reglerna kommer att fungera)

Och här är raserna och deras egenskaper:

Kaizô (urverks/eterdrivna androider)
Hård: Kaizô är tillverkade av metall, harts och trä, och är därför svår att skada. En rollperson får två gånger per spelmöte ett omslag av ett slag som har med stryktålighet att göra, eller en bonuspöl för Stryktålig på fyra poäng i en konflikt. Som synes är det här en kraftigare fördel än alla andra rasförmågor, så med den kommer en begränsning: kaizôs skador kan inte läkas, utan måste repareras av en kunnig mekanurg.

Logisk: För det mesta har kaizô svårt att hänga med i vanligt folks ologiska krumsprång, men det är inte alltid en nackdel. Kaizô kan ofta lösa logiska problem mycket enklare än vanligt folk. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med matematik och logik att göra.

Kitsune (rävfolk)
Tyst: Är det något som kitsune är kända för så är det att de rör sig utomordentligt tyst. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med tysthet och smidighet att göra, eller en bonuspöl på två poäng för Tyst i en konflikt.

Vältalig: Kitsune kan prata för sig. Det handlar om välsmort munläder i första hand och inte nödvändigtvis om argumentation eller diplomati. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med vältalighet att göra.

Nekojin (kattfolk)
Mörkersyn: Det nekojin är mest kända för är förmågan att se i mörker, något som de är nästan ensamma om. I totalt mörker kan de bara urskilja former, men finns bara lite ljus någonstans så kan de se nästan lika bra som i gott ljus fast utan färg. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med mörkeruppfattning att göra, eller en bonuspöl för Mörkersyn på två poäng i en konflikt.

Nyfikenhet: Nekojin gillar mysterier. För dem är en stängd låda ett äventyr och minsta skvaller blir ett drama! En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med att tillfredsställa nyfikenheten att göra.

Nin-gen (människor)
God syn: Möjligen kan nin-gen ha fått bättre syn än de andra folken för att kompensera för att de saknar svansens balans och har patetiskt små öron. I vilket fall som helst så ser nin-gen inte nödvändigtvis skarpare, men de ser färger klarare, och det ger dem en fördel. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med synintryck att göra, eller en bonuspöl för God syn på två poäng i en konflikt.

Diplomatisk: Nin-gen är kompromissernas folk. Det finns få som är så bra på att lyssna på vad andra har att säga, och att från det arbeta sig mot en lösning som alla parter kan acceptera. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med diplomati och kompromissande att göra.

Okami (vargfolk)
Laganda: Okami samarbetar gärna, om än i en etablerad hierarkisk maktstruktur. Det gör att okami ofta ses som lite stela och rigida. Det finns ett ordspråk som ganska väl beskriver okamis uppfattning om sin omgivning: ”en spik som sticker upp hamras ner”. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag på ett slag som har med samarbete att göra, eller en bonuspöl för Laganda på två tärningar i en konflikt.

Luktsinne: Det sägs att okami kan lukta sig till sjukdom och rädsla hos folk. Det kanske är lite överdrivet, men nog har okami rent generellt gott luktsinne. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med luktuppfattning att göra.

Usagi (kaninfolk)
Snabb: Usagi är kända för att springa fantastiskt snabbt. En rollperson kan därför en gång per spelmöte få ett omslag på ett slag som har med snabbhet att göra eller en bonuspöl för Snabb på två tärningar i en konflikt.

God hörsel: De stora öronen gör att usagi kan höra mycket svaga ljud och på långt håll. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med hörseluppfattning att göra.

Bilder på de olika raserna kommer i den mån jag gör klart dem.

Skräll att det var rävfolk med.

Men det jag funderar på är varför man bara får just ETT omslag eller EN bonuspöl. Kan dom bara röra sig snabbt, tyst osv ibland ? Det är iaf det sådana förmågor förmeddlar i mina ögon.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Berättarlogik [lite OT]

Men det jag funderar på är varför man bara får just ETT omslag eller EN bonuspöl. Kan dom bara röra sig snabbt, tyst osv ibland ? Det är iaf det sådana förmågor förmeddlar i mina ögon.
Det är för att förmågorna är tänkta att simulera en berättelse, inte en verklighet. En berättelse innehåller huvudpersoner med utmärkande drag. Låt oss ta Lucky Luke som exempel. Hans utmärkande drag är att han drar snabbare än sin egen skugga. Om han löste varje situation i varje album genom att dra snabbare än sin egen skugga skulle det bli en tråkig berättelse, därför låter författaren honom bara göra det en eller ett par gånger.

Logiken bakom sådana förmågor i rollspel är att de ska vara utmärkande för rollpersonen, men att de bara ska gå att använda ett begränsat antal gånger så att de inte blir uttjatade och så att man istället minns de gånger de användes desto mer.

Det är i alla fall så jag tänker när jag inför sådana förmågor i spel.

/tobias

Krille

Super Moderator
En hel massa skäl

Dels är det faktiskt spelbalansskäl i det hela. Plus på vissa situationer är tråkigt och svårbalanserat och omslag i dessa situationer är överdängans tokbra. Det går säkert att balansera det om man verkligen vill, men på det stora hela så är det enklare att ge ett omslag och låta spelaren själv välja när han vill använda det. Det ger ungefär samma fördel till alla spelare.

Dels missade du grejen att andra spelare drar in dina egenskaper i spel. Se, det ger nämligen dem förbättringspoäng om de sätter din tysta rävflicka i en situation där du får smyga. Det vill säga, du får nästan garanterat röra dig tyst jämt på grund av dina snåla och giriga medspelare som bara är ute efter din kropp, ehr, förbättringspoängen.

Dels så borde en normal rollperson få omkring fem eller sex egenskaper. Två av dem kommer från rasen, och tre till fyra från bakgrunden. Det är totalt fem till sex omslag per spelmöte, och det är rätt mycket. Visserligen är det i olika situationer, men alla dessa olika situationer är olika aspekter av rollpersonens personlighet, och de ska faktiskt fram allihop. Då är det bara dumt att koncentrera sig på en enda egenskap, och då bör man ha en begränsning som tvingar spelaren att använda de andra egenskaperna, och inte bara den "bästa".

Dels är det som Gurgeh säger, berättelselogik. Du hittar i princip samma sak i alla berättelser: den förmåga som utmärker hjälten är den som används minst ofta, ofta just bara en gång per ståry.

Det finns en annan grej med det här: en schablonmässig Smyga-bonus gör att den tysta rävflickans tysthet blir så standard att det inte märks. Skillnaden mellan säg 9 och 12 är bara tre poäng och läggs bara till av spelaren i rätt situation. Endast undantagsvis frågar spelaren om det funkar, men för det mesta kör spelaren bara på. Om man däremot säger att du får ett omslag per spelmöte så märks det mycket mer:

(evig +3-bonus för Tyst)
"Nio plus tre, tolv!"
"Ja, det gick bra."

(omslag för Tyst när det gäller)
"Nio!"
"Hepp, du misslyckades."
"Jävlar, det går jag inte med på! Jag tar mitt omslag för Tyst! <rull> Tolv!"
"Ja, det gick bra."

Kort sagt, en egenskap märks mer om den används mer sällan och genom ett aktivt val från spelaren.

Mogger

Hipsteranka
Inverterad assistans

Intressant idé! Här kan man ju dessutom tänka sig att man som deltagare gärna påminner om sina fräna förmågor för att indirekt själv få en bonus (när tjänsten återgäldas). Riktigt bra idé och mer vettig än gift dice som ju kräver att den andra spelaren vill hjälpa dig. Den här funkar ju both ways!

Spelarkrokar är bra. Mer sånt.

Dimfrost

Special Circumstances
Är inte God syn ganska trist som bonus för människorna? Jag menar, människorna är redan ett trist folkslag, de behöver något sexigare. :gremsmile: Nu vet jag inte så mycket om rasen, men kanske något lärdomsbetonat? Kunskap om vägar genom biblioteket, eller om uråldrig teknologi?

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Magir och dvärgen Djungel-Jim

Kunskap om vägar genom biblioteket, eller om uråldrig teknologi?
Jag vill mycket ogärna (typ endast under vapenhot) ge någon form av färdighetsbonus eller något som helt uppenbart har med färdigheter att göra. Kunskaper om vägar eller teknologi är sådana saker.

En orsak är att jag inte vill ha magir-syndromet, dvs raser som är optade för ett yrke så att det egentligen inte finns några vettiga alternativ. En annan orsak är att jag inte heller vill ha dvärgen Djungel-Jim-syndromet, dvs dvärgen som växt upp i Amazonas och aldrig sett en sten i hela sitt liv men ändå har B4 i Geologi.

Alltså, mer saker om hur man är, snarare än vad man kan.

Sen har jag inte så mycket emot att människor är trista, för det är de. :gremgrin:

Zire

Swashbuckler
Re: En hel massa skäl

Dels missade du grejen att andra spelare drar in dina egenskaper i spel. Se, det ger nämligen dem förbättringspoäng om de sätter din tysta rävflicka i en situation där du får smyga. Det vill säga, du får nästan garanterat röra dig tyst jämt på grund av dina snåla och giriga medspelare som bara är ute efter din kropp, ehr, förbättringspoängen.
Hur är det tänkt att fungera egentligen? Alltså, principen verkar jättebra, men hur gör man (som medspelare) under spel?

"Vad tycker ni? Ska vi slå ner vakten och passera över bokbron?"
"Nej, jag tycker vi kan gå ner till vattnet där Katune får använda sitt mörkerseende för att försöka hitta hans hatt." +exp!

"Nu ska han få den jäkeln. Getzetto, distrahera honom, ta spö från honom om det behövs, så försöker jag få igång månkanonen!" +exp!

Jag tycker också att god syn var lite tråkig egenskap, framför allt tillsammans med mörkerseende (även om de används i olika situationer, så verkar det lite tråkigt att ha dem så lika). Skulle inte fingerfärdighet kunna vara en bättre egenskap?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Magir och dvärgen Djungel-Jim

Okej, det är bra tänkt. Jag tycker bara att saker som Vältalighet och Diplomati mycket väl skulle kunna vara färdigheter, och uppfattade därmed inte den grejen.

Om människorna nu ska vara trista, varför har du alls med dem? Våga vara annorlunda! Gör som i Tekumel eller Mechanical Dream och släng ut dem helt.

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Magir och dvärgen Djungel-Jim

Dimfrost said:
Om människorna nu ska vara trista, varför har du alls med dem? Våga vara annorlunda! Gör som i Tekumel eller Mechanical Dream och släng ut dem helt.
Exakt. Regrediera dem till apmänniskor och låt dem vara bra på att klättra eller balansera i stället.

För apor är coola, det vet ju varenda kotte.

Mogger

Hipsteranka
Re: En hel massa skäl

Du bör i sådana fall betrakta en karaktär som handlingens agent. Den som ska slå lämpligtvis.

Krille

Super Moderator
Varför människor?

Om människorna nu ska vara trista, varför har du alls med dem?
Jag känner mina spelare. Enda sättet som jag skulle kunna få spela Biblioteksvärlden är att inte skrämma bort dem, och det är illa nog som det är att jag inte har alver och dvärgar med i spelet. Skulle jag kasta ut även människor så kommer jag garanterat att skrämma bort dem, och då får jag ju inte spela Biblioteksvärlden.

Så människor är en räddningsplanka för dem som får kräkreflexer för (hel- eller halv-) furries, och jag har tyvärr ett par sådana spelare.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Varför människor?

Äh, de kan väl spela robotar i stället. Jag tycker förstås att du inte ska kompromissa i spelet som du skriver: låt dina spelare spela människor om de nödvändigtvis vill det (eller byt spelare om de inte vill spela apor) men skippa människorna i själv spelet.

Men annars: ett förslag.

Gott minne: Människorna är ett folkslag som har bevarat mycket kunskap om forntiden i arkiv, sånger och legender. En rollperson får en gång per spelmöte slå om ett slag som har att göra med världen såsom den var förr, oavsett om det har att göra med uråldriga eterteknologiska lämningar eller svårtydda kartor över övergivna distrikt.

Något i den stilen, kanske?

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Positiv mobbing

Äh, de kan väl spela robotar i stället. Jag tycker förstås att du inte ska kompromissa i spelet som du skriver: låt dina spelare spela människor om de nödvändigtvis vill det (eller byt spelare om de inte vill spela apor) men skippa människorna i själv spelet.
Nja, på nåt sätt så finner jag det perverst roligt att ha med människor i spelet. Jag tänkte nämligen mobba dem som faen! Eventuellt gör jag dem till någon slags lägre stående ras som alla avskyr på grund av deras patetiska öron. Det kan de gott ha efter att ha dominerat precis alla andra fantasyrollspel nånsin!

Så jag ser det inte som en negativ kompromiss som gör spelet sämre, utan som en positiv kompromiss som tvärtom gör spelet bättre - det hjälper ju mig att få fram en poäng.

Förslaget var riktigt bra. Jag ska ta mig en funderar på det. Helst skulle den gå att omsätta till en bonuspöl också, och det är väl det som talar emot det. Det som talar för förslaget är att om människor får en egenskap som inte ger en bonuspöl så visar det ännu tydligare hur mjäkiga och patetiska de är.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Positiv mobbing

Kan man inte tänka sig att de kan få en bonuspöl i konflikter som handlar om att förstå sig på gamla saker, då? Eller man kanske inte kan ha konflikter mot icke-medvetna objekt på så sätt? Hur som helst går det säkert att få in bindningen till uråldrigheten i konflikter i allmänhet också om man är lite kreativ. Jag skippade att skriva den biten mest för att jag inte orkade kolla upp hur du formulerade sådana saker i trådstarten. :gremsmile:

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Varför människor?

Vilka är det som är målgruppen för spelet? För om dina spelare tycker att det är allt för främmande om inte de klassiska fantasy-inslagen i någon mån finns med, så lär de ju även ha svårt för berättarfokuserade och annorlunda (i jämförelse med mer "traditionella" spel) regler.

Nu verkar du ändå få ut något av att inkludera människor, men medvetet göra dem tråkiga och ocoola. Det är dock inte en lösning som jag hade valt. Hade målet varit att spelet skulle vara en introduktion till något nytt så hade jag lagt ner mer energi och pedagogiskt tänkande på att förklara spelet, spelstilen och världen.

Jag håller med om att människoapor hade varit ungefär tiotusen gånger coolare än hårlösa blekfisar som alla de andra raserna öppet hånar. Särskilt om det varit apor med coola hattar! Och zeppelinare!! I hölster!!! Ridande på tapirer!!!! Vevande magiska positiv och sjungandes sånger ifrån det sjunkna Atlantis!!!!! Fuglhg...jgk...jjjj!111111

Krille

Super Moderator
Målgruppen

Vilka är det som är målgruppen för spelet?
I första hand jag själv, och i andra hand Ulf, Göran, Veronica, Caroline och Martin. Eventuellt Andreas också, men han har så lite tid numera. Sen skulle jag vilja dra in Åke och Tobbe också, men de har ju den usla smaken att inte bo i Skövde. Å sen finns det några fans också.

Kruxet är att jag är lite beroende av Ulf, Göran, Veronica, Caroline och Martin för att över huvud taget få spela spelet.

För om dina spelare tycker att det är allt för främmande om inte de klassiska fantasy-inslagen i någon mån finns med, så lär de ju även ha svårt för berättarfokuserade och annorlunda (i jämförelse med mer "traditionella" spel) regler.
Lustigt nog är det inga problem med berättarfokus och annorlunda regler. Det är bara coolt. Det knepiga är otraditionella världar.

Nu verkar du ändå få ut något av att inkludera människor, men medvetet göra dem tråkiga och ocoola. Det är dock inte en lösning som jag hade valt. Hade målet varit att spelet skulle vara en introduktion till något nytt så hade jag lagt ner mer energi och pedagogiskt tänkande på att förklara spelet, spelstilen och världen.
Det hjälper inte så mycket att vara pedagogisk och förklara ditten och datten om man inte kan trycka på wow-knappen. Då bör det inte finnas något som hindrar en att trycka på wow-knappen, exempelvis ingen anknytning till gamla invanda paradigm.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Målgruppen

Men det går inte att byta ut människorna mot en annan klassisk fantasyras då? För dvärgar, gnomer, alver och orcher är alla ballare än vanliga människor hursomhelst.

Om du nu ändå bestämmer dig för att ha med människor så skulle inte jag göra dem regelmässigt sämre än någon annan ras. Jag kanske skulle anstränga mig för att ge de övriga en mer fantastisk historia och mer okonventionella krafter. Men om människorna finns med för att de är välbekanta och för att spelarna ska kunna ha kul med dem om de så önskar, så tycker jag att det skulle vara fel att bestraffa den som väljer att spela dem. Kanske är de rentav så att man faktiskt ska anstränga sig för att göra människorna riktigt häftiga så att de blir något mer än bara ett gråtrist mellanalternativ, som så ofta är fallet.

Om du nu gör ett bra spel av det här, så skulle jag kunna tänka mig att köpa det. Trots att jag inte bor i Skövde. Kanske inte för världen, men i alla fall för reglerna. Och jag tror inte att jag är alldeles ensam heller.

Krille

Super Moderator
Re: Målgruppen

Men det går inte att byta ut människorna mot en annan klassisk fantasyras då? För dvärgar, gnomer, alver och orcher är alla ballare än vanliga människor hursomhelst.
Problemet med det är att andra klassiska raser är som de övriga raserna fast mindre furry. Det finns spelare som helt enkelt inte kan tänka sig att spela alv, andra spelare går inte med på dvärgar etc. Jag har hittills inte träffat på en enda spelare som inte skulle kunna tänka sig att spela människa, men däremot en hel del som inte vill spela alv/dvärg/orch/whateva. Så på så sätt är människor den enda kompromissen som faktiskt funkar. Ska jag ha med de andra klassiska fantasyraserna så måste jag nästan ta med hela paketet, och det får gärna andra sätta in.

Om du nu ändå bestämmer dig för att ha med människor så skulle inte jag göra dem regelmässigt sämre än någon annan ras.
Det hade jag inte tänkt från början heller. Rent gelémässigt är alla raser just nu lika bra (med undantag av kaizô som jag bara tror är balanserad). Med Dimfrosts förslag blir människor en aning mjäkigare i och med att de tappar bonuspölgrejen, men jag har inte bestämt mig för att använda det förslaget än.

Kanske är de rentav så att man faktiskt ska anstränga sig för att göra människorna riktigt häftiga så att de blir något mer än bara ett gråtrist mellanalternativ, som så ofta är fallet.
Saken är den att människor inte bara är ett gråtrist mellanalternativ i standardfantasy, de är också det dominerande folkslaget. Det är mest det jag försöker komma ifrån.

Så lösningen blir att antingen göra dem till en häftig underdog, nästan en "zigenarras" (missförstå mig rätt), eller att göra dem till en sällsynt med häftig överras. Jag är inte förtjust i det senare, så det får nog bli det förra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Så länge du gör dem häftiga är jag nöjd [NT]

Apmänniskorna får du inkludera i expanisonen. Tillsammans med coola hattar, zeppelinare med mera. :gremwink: