Krille
Super Moderator
Nu spikade jag just raserna och deras förmågor.
Raser i Biblioteksvärlden kommer inte att få en massa plus och minus på attribut eller specialfärdigheter. Istället får de två egenskaper. Båda egenskaperna kan användas en gång var per spelmöte för att ge ett omslag på ett slag som har med egenskapen att göra. En av egenskaperna ger dessutom en bonuspöl om några extra handlingspoäng. Dessutom kan de användas av andra spelare: om man lyckas dra in en medspelares egenskaper så får man själv erfarenhet för det. (Hur reglerna kommer att fungera)
Och här är raserna och deras egenskaper:
Kaizô (urverks/eterdrivna androider)
Hård: Kaizô är tillverkade av metall, harts och trä, och är därför svår att skada. En rollperson får två gånger per spelmöte ett omslag av ett slag som har med stryktålighet att göra, eller en bonuspöl för Stryktålig på fyra poäng i en konflikt. Som synes är det här en kraftigare fördel än alla andra rasförmågor, så med den kommer en begränsning: kaizôs skador kan inte läkas, utan måste repareras av en kunnig mekanurg.
Logisk: För det mesta har kaizô svårt att hänga med i vanligt folks ologiska krumsprång, men det är inte alltid en nackdel. Kaizô kan ofta lösa logiska problem mycket enklare än vanligt folk. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med matematik och logik att göra.
Kitsune (rävfolk)
Tyst: Är det något som kitsune är kända för så är det att de rör sig utomordentligt tyst. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med tysthet och smidighet att göra, eller en bonuspöl på två poäng för Tyst i en konflikt.
Vältalig: Kitsune kan prata för sig. Det handlar om välsmort munläder i första hand och inte nödvändigtvis om argumentation eller diplomati. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med vältalighet att göra.
Nekojin (kattfolk)
Mörkersyn: Det nekojin är mest kända för är förmågan att se i mörker, något som de är nästan ensamma om. I totalt mörker kan de bara urskilja former, men finns bara lite ljus någonstans så kan de se nästan lika bra som i gott ljus fast utan färg. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med mörkeruppfattning att göra, eller en bonuspöl för Mörkersyn på två poäng i en konflikt.
Nyfikenhet: Nekojin gillar mysterier. För dem är en stängd låda ett äventyr och minsta skvaller blir ett drama! En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med att tillfredsställa nyfikenheten att göra.
Nin-gen (människor)
God syn: Möjligen kan nin-gen ha fått bättre syn än de andra folken för att kompensera för att de saknar svansens balans och har patetiskt små öron. I vilket fall som helst så ser nin-gen inte nödvändigtvis skarpare, men de ser färger klarare, och det ger dem en fördel. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med synintryck att göra, eller en bonuspöl för God syn på två poäng i en konflikt.
Diplomatisk: Nin-gen är kompromissernas folk. Det finns få som är så bra på att lyssna på vad andra har att säga, och att från det arbeta sig mot en lösning som alla parter kan acceptera. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med diplomati och kompromissande att göra.
Okami (vargfolk)
Laganda: Okami samarbetar gärna, om än i en etablerad hierarkisk maktstruktur. Det gör att okami ofta ses som lite stela och rigida. Det finns ett ordspråk som ganska väl beskriver okamis uppfattning om sin omgivning: ”en spik som sticker upp hamras ner”. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag på ett slag som har med samarbete att göra, eller en bonuspöl för Laganda på två tärningar i en konflikt.
Luktsinne: Det sägs att okami kan lukta sig till sjukdom och rädsla hos folk. Det kanske är lite överdrivet, men nog har okami rent generellt gott luktsinne. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med luktuppfattning att göra.
Usagi (kaninfolk)
Snabb: Usagi är kända för att springa fantastiskt snabbt. En rollperson kan därför en gång per spelmöte få ett omslag på ett slag som har med snabbhet att göra eller en bonuspöl för Snabb på två tärningar i en konflikt.
God hörsel: De stora öronen gör att usagi kan höra mycket svaga ljud och på långt håll. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med hörseluppfattning att göra.
Bilder på de olika raserna kommer i den mån jag gör klart dem.
Raser i Biblioteksvärlden kommer inte att få en massa plus och minus på attribut eller specialfärdigheter. Istället får de två egenskaper. Båda egenskaperna kan användas en gång var per spelmöte för att ge ett omslag på ett slag som har med egenskapen att göra. En av egenskaperna ger dessutom en bonuspöl om några extra handlingspoäng. Dessutom kan de användas av andra spelare: om man lyckas dra in en medspelares egenskaper så får man själv erfarenhet för det. (Hur reglerna kommer att fungera)
Och här är raserna och deras egenskaper:
Kaizô (urverks/eterdrivna androider)
Hård: Kaizô är tillverkade av metall, harts och trä, och är därför svår att skada. En rollperson får två gånger per spelmöte ett omslag av ett slag som har med stryktålighet att göra, eller en bonuspöl för Stryktålig på fyra poäng i en konflikt. Som synes är det här en kraftigare fördel än alla andra rasförmågor, så med den kommer en begränsning: kaizôs skador kan inte läkas, utan måste repareras av en kunnig mekanurg.
Logisk: För det mesta har kaizô svårt att hänga med i vanligt folks ologiska krumsprång, men det är inte alltid en nackdel. Kaizô kan ofta lösa logiska problem mycket enklare än vanligt folk. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med matematik och logik att göra.
Kitsune (rävfolk)
Tyst: Är det något som kitsune är kända för så är det att de rör sig utomordentligt tyst. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med tysthet och smidighet att göra, eller en bonuspöl på två poäng för Tyst i en konflikt.
Vältalig: Kitsune kan prata för sig. Det handlar om välsmort munläder i första hand och inte nödvändigtvis om argumentation eller diplomati. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med vältalighet att göra.
Nekojin (kattfolk)
Mörkersyn: Det nekojin är mest kända för är förmågan att se i mörker, något som de är nästan ensamma om. I totalt mörker kan de bara urskilja former, men finns bara lite ljus någonstans så kan de se nästan lika bra som i gott ljus fast utan färg. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med mörkeruppfattning att göra, eller en bonuspöl för Mörkersyn på två poäng i en konflikt.
Nyfikenhet: Nekojin gillar mysterier. För dem är en stängd låda ett äventyr och minsta skvaller blir ett drama! En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med att tillfredsställa nyfikenheten att göra.
Nin-gen (människor)
God syn: Möjligen kan nin-gen ha fått bättre syn än de andra folken för att kompensera för att de saknar svansens balans och har patetiskt små öron. I vilket fall som helst så ser nin-gen inte nödvändigtvis skarpare, men de ser färger klarare, och det ger dem en fördel. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med synintryck att göra, eller en bonuspöl för God syn på två poäng i en konflikt.
Diplomatisk: Nin-gen är kompromissernas folk. Det finns få som är så bra på att lyssna på vad andra har att säga, och att från det arbeta sig mot en lösning som alla parter kan acceptera. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med diplomati och kompromissande att göra.
Okami (vargfolk)
Laganda: Okami samarbetar gärna, om än i en etablerad hierarkisk maktstruktur. Det gör att okami ofta ses som lite stela och rigida. Det finns ett ordspråk som ganska väl beskriver okamis uppfattning om sin omgivning: ”en spik som sticker upp hamras ner”. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag på ett slag som har med samarbete att göra, eller en bonuspöl för Laganda på två tärningar i en konflikt.
Luktsinne: Det sägs att okami kan lukta sig till sjukdom och rädsla hos folk. Det kanske är lite överdrivet, men nog har okami rent generellt gott luktsinne. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med luktuppfattning att göra.
Usagi (kaninfolk)
Snabb: Usagi är kända för att springa fantastiskt snabbt. En rollperson kan därför en gång per spelmöte få ett omslag på ett slag som har med snabbhet att göra eller en bonuspöl för Snabb på två tärningar i en konflikt.
God hörsel: De stora öronen gör att usagi kan höra mycket svaga ljud och på långt håll. En rollperson får en gång per spelmöte ett omslag av ett slag som har med hörseluppfattning att göra.
Bilder på de olika raserna kommer i den mån jag gör klart dem.