Jag vill uppehålla mig lite vid det här. Jag kan hålla med om att man kan se rollspel som mestadels verbalt eftersom det ju är via uttalade ord vi oftast kommuncierar, men för mig är nog rollspel också i världigt hög grad
mentalt. Det viktiga för mig när jag spelar är ju vad som pågår inuti mitt huvud, de inre bilder jag får i vad
@Genesis ibland refererar till som min 3D-bio. Någonstans ska ju alla de där orden som vi byter med varandra omvandlas till bilder, till estetik, till en inre VR-upplevelse där jag i så hög grad som möjligt är min rollperson och känner det den känner.
Jag håller med om att Coriolisbilderna i tråden inte alls hjälper till att skapa beskrivningar, men jag förstår inte alls varför det skulle vara deras jobb. Om alla beskrivningar ändå syftar till att skapa inre bilder så tycker jag att bilder är en rätt bra genväg till att just skapa inre bilder
utan att man måste använda ord.
När jag tänker Coriolis så ingår de där bilderna och alla som liknar dem definitivt i mitt mentala lexikon av stämningar och känslor. Det är med den palett sådana där bilder gett mig som mitt inre målar Coriolis' värld när jag ska uppleva och bo i den. Det är från dem 3D-bion lånar sin estetik. När jag spelar Coriolis och blundar, eller är som mest inne i flow, så är det sådär det ser ut för mitt inre öga. Även om de enskilda bilderna inte föreställer exakt det som händer i spelet.
Du skriver förvisso "om man inte visar bilderna för spelarna"; men som andra i tråden förstår jag inte varför man inte skulle göra det – att visa bilderna för spelarna gör ju att man inte behöver hitta orden för att beskriva den stämning man vill skapa.