Det är ett logiskt resonemang som förklarar varför
skaparen av verket anser att hens tolkning borde få företräde.
Det är
inte ett logiskt resonemang som förklarar varför skaparens åsikt om vem som borde få företräde, borde få företräde.
Med andra ord: det flyttar bara problemet ett steg.
Also: jag har skapat en hel del bilder till mina rollspel och till annat. Jag har också skrivit en hel del text och gjort en hel del layout. Som skapare måste jag därmed säga att jag fortfarande finner åsikten svårbegriplig och att jag fortfarande har svårt att se logiken.
Jag som skapare har inget behov av att ha något objektivt och absolut tolkningsföreträde. Jag tror inte att jag nödvändigtvis kan säga mer intressanta eller relevanta saker om mina verk än en duktig kritiker eller t.ex. en recensent som Åsa Roos. Faktum är att jag spelat mina egna spel såpass lite att det finns ganska många vars åsikter och tolkningar om mina verk jag tycker väger
mycket tyngre än mina egna.
Jag har som sagt letat efter logiska, sammanhängande resonemang som förklarar varför, rent moraliskt/filosofiskt, en skapare ska ha tolkningsföreträde över sitt verk. Jag har ännu inte sett något, och skulle gärna se ett. Jag tror nämligen absolut att andra åsikter än mina kan vara minst lika välgrundade rent filosofiskt, och tycker om att försöka "gå till botten" med saker.
Rent intuitivt har jag också, tidigare, varit av åsikten att författarens röst var viktigast. Sedan pluggade jag lite litteratur och utsattes för idén om "författarens död" och så, och efter en period av funderingar kom jag fram till att jag hade haft en åsikt utan att faktiskt ha grundat den i något artikulerbart, det var bara "magkänslan" och min kulturella träning som fick mig att tycka att författarens röst var viktig. Idén att betydelse skapas i mötet mellan verk och betraktare upplever jag som mer välgrundad.
Om jag skulle föra ett konsekvensbaserat resonemang skulle jag säga såhär: Lyssnar man enbart på författaren, eller huvudsakligen på författaren, så begränsas man till de aspekter av berättelsen författaren själv är aktivt medveten om, och missar mycket som författaren lade in utan att reflektera. Ofta kan personer som inte är författaren, i mina ögon, säga mer intressanta saker om verket - göra analyser som ger mig mer. Tag Hideaki Anno och Neon Genesis Evangelion som exempel. Han som skapare slängde mest ihop en massa pseudoreligiöst idébråte för att ha en schysst backdrop till en mecha-anime. Hans analys av NGE är därmed helt ointressant, den ger mig inget. Däremot finns en uppsjö av intressanta analyser av symbolik, karaktärer och handling som sätter dem i större sammanhang, teoretiserar om vad som inte sägs i serien, och så vidare.
Här är en bra video om saken.