Reddokk Fheg;n155010 said:Har suttit ett längre tag och funderat över en sak. varit osäker på om jag skulle ta upp det eller inte.
men bestämde mig för att göra det eftersom jag faktiskt är nyfiken och vill veta
Gällande tolkningar av bilder och liknande. Nu är det Kult bilden jag tänker på eftersom den är ett bra exempel på en bild som kan tolkas väldigt olika av olika människor
Jag tolkar den på ett sätt och andra tolkar den på ett annat sätt. och personligen har jag inget problem med detta. men att vissa verkar ha svårt att acceptera att andra tolkar den på et sätt de inte gillar. eller antyder att deras egen tolkning är den "rätta" att bilden ÄR tex sunkig eller visar en passiv och kuvad ängel. och sedan har problem med att andra ser den på ett annat sätt
Då kan jag ju inte hjälpa att tänka att om de nu verkligen har svårt med att andra inte ser vad de ser i bilden i fråga. att de uttrycker sin åsikt mer som ett faktum än som en åsikt. Då bör de ju logiskt sett vilja att andra ska se bilden på samma sätt som dem
betyder det i detta fall att de VILL att de som ser bilden ska se en passiv, kuvad och fångad kvinnlig ängel? tycker de att det är fel att man ser en mäktig kvinnlig ängel full av kraft och som på inget sätt verkar underkuvad eller svag. utan i full kontroll över situationen.
Eftersom de i detta läge antyder att den åsikten att hon kraftfull, i kontroll över sig själv och situationen är fel. Så bör det ju faktiskt betyda att de hellre vill att folk ska se en underkuvad, underställd kvinnlig varelse som är passiv för att hon inte har något annat val
och är inte det på en nivå mer objektifierande av den kvinnliga ängeln. eftersom man antyder det är fel att se något annat än en underkuvad objektifierande ängel
På ett sätt säger ju dessa människor att jag har fel när jag ser en kraftfull mäktig kvinnlig varelse, som är i full kontroll över sig själv och situationen. De vill inte att kvinnor ska framhävas som objektifierade, kuvade och passiva på ett maktlöst sätt. och samtidigt försöker de få folk att se en kvinna på detta sätt. och rent ut påstår att de som inte ser denna underkuvade varelse har fel
Så du menar att de som känner sig kränkta av en skildring av en passiv sexualiserad kvinna i själva verket är sexister emedan de som inte ser något problem med bilden är helt fördomsfria? Alltså, någonstans här haltar ditt resonemang.