CromX said:
Dvs hade det varit ombytta roller med en stenhård actionhjältinna längst fram och en halvnervös pojke i bakgrunden så hade det varit detsamma för mig.
Finns det någon i tråden som uttalat sig kritiskt om själva spelet? Jag fick upplevelsen att de flesta av oss snarare kritiserat formspråket ur ett lite bredare perspektiv. Inte om huruvida vi tänker köpa just det här spelet eller ej.
CromX said:
Såhär ser jag på den där bilden:
Låt oss säga att det där är från en verklig händelse som faktiskt har hänt eller händer just nu. Säg att det handlar som du själv utrycker det om två äventyrare. I ett verkligt äventyr kanske det inte alltid går att förutse precis alla situationer, tjejen kanske blev kidnappad och således har hon helt enkelt inte sina bästa äventyrarkläder på sig just nu utan det råkar helt enkelt bara bli det som det blev...
Det där tycker jag är ett ganska märkligt resonemang. Konstnären är liksom inte en fotograf. Det är någon som beställt en bild som ser ut precis såhär, och det är en konstnär som antagligen slitit många timmar med att få till bilden precis såhär. Det är oerhört medvetet gjort. Det är inte en "verklig händelse", det är inte "slumpen" som gjort att det blivit könsstereotypt - utan aktiva beslut.
Men, det förutsätter att man inte ser bilden enbart som känsloframkallande för det individuella spelet utan som
bild, som en kulturell artefakt, som något som går att analysera och se i ett större perspektiv.
CromX said:
Men du väljer själv då alltså att stirra dig blind på nått slags genus perspektiv?
Det går alldeles ypperligt att tycka att det
både är en stämningsskapande bild
och att den helt i onödan reproducerar tråkiga stereotyper. Samma sak som gäller film t.ex.: Det går utmärkt att
både "njuta av filmen" och ändå också ha ett analyserande perspektiv.
CromX said:
Absolut är det viktigt att bekämpa diskriminering, men att ta ut sina genusaggressioner eller vad man nu ska kalla det över ett oskyldigt spel är enligt mig inte rätt väg att gå
"Genusaggressioner" lol =)
"Oskyldigt spel"... Alltså. Även om varje enskilt spel som använder den här sortens bildspråk inte
i sig gör något superdåligt så betyder det inte att de inte är problematiska i det större perspektivet. Givetvis
kan man välja att aldrig se saker som del av strukturer utan bara stirra sig blind på enskilda exemplar och individuella verk.
Du ser aggressioner. Jag ser analys. Inte samma sak.