Nekromanti Bioshock Infinite gender FAIL

RasmusL

Champion
Ond bråd död said:
Jag finner det mystiskt att man så gärna, och helt oförlåtande angriper det som är normalt (just nu) för vår kultur utan hänsyn till att vi alla, även bildskaparen, är "barn av vår tid".
Det är väl precis det som bör angripas? Att peka ut extremerna är givetvis även intressant även det men om endast de får skit blir det väldigt lätt att gömma sig bakom ett "Duke Nukem är värre".

Arfert

Facit
Jag för men del vill se orakade män. Ta bort skäggstubb, och han sjunker med en gång ett halvt trapphus på attraktivitetsskalan.
Fan, och jag som precis gått över till att raka mig ordentligt, efter haft skäggstubb sedan 1982. Epic fail.

God45

#PrayersForBahakan
Nu är jag inte superinsatt så jag kan ha fel. Men är det inte ett retro spel som ska se ut som ett klassiskt pulp äventyr från 1930-talet? För det ser rätt mycket ut så på den här bilden.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ok, hacka på strukturen kan jag köpa. Det finns goda skäl för det.

TS blogginlägg var dock snarare hackandes på den specifika bilden, vilket jag tycker är lite orättvist (och konstigt). Det är nästan så jag undrar om inte hen gör det medvetet för att provocera folk till att besöka hens blogg.

Ond bråd död

Swashbuckler
God45 said:
Nu är jag inte superinsatt så jag kan ha fel. Men är det inte ett retro spel som ska se ut som ett klassiskt pulp äventyr från 1930-talet? För det ser rätt mycket ut så på den här bilden.
Det är också en intressant diskussion. Hur mkt ursäktar en genre innehållet och hur mycket ska man kompromissa för att... vara (här kommer det:)) politiskt korrekt?

Kvinnan hade ju en svag position under medeltiden jämfört med mannen, hur gör vi i fantasy?

Själv väljer jag genre före korrekthet i rätt stor utsträckning. Men det är möjligt att Tintin i Kongo RPG eller Fantomen RPG skulle behöva justeras lite (om de inte redan är färdigfixade i serieform)

Max Raven

T12-kultist
Jag har problem med bilden mer för att det inte är Bioshock på samma sätt. Det är traditionell action-hjälte-bild med lite snyggare stil och kommer inte dra till sig ögon i affären - den tillhör den gråa massan.

Tar mig för pannan när folk tror att en kvinnohjälte eller ögontilldragande artwork drar mindre folk än bog standard-sunk. Dessutom är Bioshock ett välkänt varumärke. De kunde allt tagit ut svängarna mer.

Så jag säger fail. För det är ett trist, ooriginellt omslag. Okej artwork, "traditionellt" motiv.

Max Raven

T12-kultist
Ond bråd död said:
God45 said:
Det är också en intressant diskussion. Hur mkt ursäktar en genre innehållet och hur mycket ska man kompromissa för att... vara (här kommer det:)) politiskt korrekt?

Kvinnan hade ju en svag position under medeltiden jämfört med mannen, hur gör vi i fantasy?

Själv väljer jag genre före korrekthet i rätt stor utsträckning. Men det är möjligt att Tintin i Kongo RPG eller Fantomen RPG skulle behöva justeras lite (om de inte redan är färdigfixade i serieform)
Nästan inget verk är perfekt, det finns alltid något drag av tiden med.

Med det sagt, uttalat "vi hatar x"-konst/litteratur/spel är i regel dåliga eftersom deras uttalade fokus ligger på något ointressant, karaktärer saknar djup, etc. Alltså, jag har svårt att hitta riktigt bra grejer här - undantaget möjligen propagandapostrar, men det är för att jag tycker de är intressanta att studera i bredd snarare än att dess syfte uppfylls. :gremsmile:

Sedan kommer man till gränsfallen. Hergé verkade göra en viss omvändning senare i sitt liv (iaf om man tittar på Tintin i... Blå Lotus tror jag det var? där han tar upp västerländska stereotyper av kineser och driver med), men jag har jättedålig koll på honom. Tintin i Kongo och i Amerika har jag för mig är de värsta syndarna, och jag _tror_ de kom först.

Sedan har vi ett annat exempel - Mörkrets Hjärta, av Joseph Conrad. De afrikaner som finns med är genomgående icke-personligheter, vare sig de är "vildar som anfaller" eller "lojala arbetare". Boken är riktigt bra, och man kan argumentera för att det är ett slags medvetet överdrivet Afrika huvudpersonen åker till, men det finns nog med stoff där för att Chinua Achebe skulle kalla Conrad (postumt) "A bloody racist" (1977. Boken skrev runt 1900-talets början).

CromX

Veteran
jag ska återkomma till dig mera utförligt bara jag får till ett tangentbord. alldeled för jobbigt att skriva på luren.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ond bråd död said:

Själv väljer jag genre före korrekthet i rätt stor utsträckning.
Fast grejen är ju att jag tror att man i väldigt, väldigt hög utsträckning kan äta kakan och ha den kvar. Kanske för att jag inte ser just de sunkiga könsstereotyperna som superviktiga eller centrala.

Vad gäller fantasy kontra medeltiden är det lite av en annan diskussion, tycker jag - medeltiden är ingen genre, och sålunda kan man utan att bryta mot någon "genre" alls ha extraordinära fruntimmer i just den berättelse man själv berättar. Det finns ingen som helst anledning att vara representativ - och det går ypperligt att beskriva en sexistisk värld utan att göra det på ett sexistiskt sätt. (För att inte tala om alla andra ändringar från medeltiden som av någon anledning är mer OK...)

Om vi däremot snackar riddarepos eller så, så är vi inne på genre igen. Frågan är hur supercentralt det är för känslan av den genren att det är manliga riddare det handlar om? Kan man inte teoretiskt sett berätta exakt samma sorts historier fast utan att det känns bastuklubb och korvfest i gruppen rollpersoner?

Men jag kan ha fel, eller fokusera på andra saker än vad andra gör. Det är inte speciellt viktigt för mig att ha kvar taffliga bilder av mörkhyade, kvinnor eller judar för att "simulera genre", helt enkelt.

CromX

Veteran
Elmrig said:
CromX said:
och du menar då alltså att man inte kan ta vara på sig om man ser ut aom kvinnan på bilden?
Jag menar att hon inte är klädd på ett sätt som är praktiskt med tanke på de strapatser hon ger sig ut på. Det här är ett tydligt mönster.

Du tycker alltså inte att bilden sänder ut signaler av typen "gammaldags könsstereotyper", eller ser du stereotyperna men tycker att de är något bra?

Tycker du att en bra eller i alla fall oproblematisk avbildning av en kvinnlig äventyrare skulle kunna vara i stil med: bikini, jättebröst, timglasmidja, svallande hår och hård sminkning? Jag vill mena att man "kan ta vara på sig" även om man ser ut så, det är inte vad diskussionen rör.

Om du inte förstår problemet så kan det bli svårt att diskutera kring det. Beskriv gärna vad du uppfattat det som att jag upplevt problematiskt så kan vi se om jag kan ställa eventuella missförstånd till rätta.
Sådär ja, då var jag hemma och har lite bättre möjlighet att både läsa och skriva forumsinlägg :gremsmile:

Jag tycker absolut att bilden signalerar ut "köns stereotyper" men som jag skrev tidigare åt Krank, det gör inte mig något. Jag köper ett spel mest pga spelkänsla och ifall jag tycker storyn verkar intressant. Dvs hade det varit ombytta roller med en stenhård actionhjältinna längst fram och en halvnervös pojke i bakgrunden så hade det varit detsamma för mig.

Sen vet jag inte var du smög in jättebröst och bikini in i den här debatten för ingenstanns på den där bilden ser jag något sådant?

Det handlar helt enkelt om att du och jag väljer att titta på bilden ur olika perspektiv.

Såhär ser jag på den där bilden:
Låt oss säga att det där är från en verklig händelse som faktiskt har hänt eller händer just nu. Säg att det handlar som du själv utrycker det om två äventyrare. I ett verkligt äventyr kanske det inte alltid går att förutse precis alla situationer, tjejen kanske blev kidnappad och således har hon helt enkelt inte sina bästa äventyrarkläder på sig just nu utan det råkar helt enkelt bara bli det som det blev...

Det var ett exempel. Här har du ett annat:

Om jag t.ex. råkade vara skurken i det där spelet och jag nu mitt i allt fick syn på mannen och kvinnan i bilden då hade jag nog inte sett kvinnan som ett hot utan fokuserat helt och hållet på mannen med vapnet. Nu säger ju du att hon är nån slags magiker som sparkar män mellan benen, det innebär ju att jag som skurk då redan är körd innan striden börjat :gremtongue: Ja eller nått sånt :gremsmile:

Men du väljer själv då alltså att stirra dig blind på nått slags genus perspektiv?
Absolut är det viktigt att bekämpa diskriminering, men att ta ut sina genusaggressioner eller vad man nu ska kalla det över ett oskyldigt spel är enligt mig inte rätt väg att gå :gremsmile:

RasmusL

Champion
CromX said:
Men du väljer själv då alltså att stirra dig blind på nått slags genus perspektiv?
Absolut är det viktigt att bekämpa diskriminering, men att ta ut sina genusaggressioner eller vad man nu ska kalla det över ett oskyldigt spel är enligt mig inte rätt väg att gå :gremsmile:
För att förtydliga lite så dömer jag inte spelet utifrån bilden, endast bilden och vad jag upplever att den förmedlar för budskap. Just den här bilden är inte i närheten av det "värsta" jag sett men trots detta upplever jag att just den här typen av slentrianmässigt befästande av könsstereotyper i samhället är problematisk. Bilden är inte hemsk men att inte reflektera över den här typen av normifiering på bred front skadar kampen mot stereotyperna och att flytta fram gränserna är ett mål i sig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CromX said:
Dvs hade det varit ombytta roller med en stenhård actionhjältinna längst fram och en halvnervös pojke i bakgrunden så hade det varit detsamma för mig.
Finns det någon i tråden som uttalat sig kritiskt om själva spelet? Jag fick upplevelsen att de flesta av oss snarare kritiserat formspråket ur ett lite bredare perspektiv. Inte om huruvida vi tänker köpa just det här spelet eller ej.

CromX said:
Såhär ser jag på den där bilden:
Låt oss säga att det där är från en verklig händelse som faktiskt har hänt eller händer just nu. Säg att det handlar som du själv utrycker det om två äventyrare. I ett verkligt äventyr kanske det inte alltid går att förutse precis alla situationer, tjejen kanske blev kidnappad och således har hon helt enkelt inte sina bästa äventyrarkläder på sig just nu utan det råkar helt enkelt bara bli det som det blev...
Det där tycker jag är ett ganska märkligt resonemang. Konstnären är liksom inte en fotograf. Det är någon som beställt en bild som ser ut precis såhär, och det är en konstnär som antagligen slitit många timmar med att få till bilden precis såhär. Det är oerhört medvetet gjort. Det är inte en "verklig händelse", det är inte "slumpen" som gjort att det blivit könsstereotypt - utan aktiva beslut.

Men, det förutsätter att man inte ser bilden enbart som känsloframkallande för det individuella spelet utan som bild, som en kulturell artefakt, som något som går att analysera och se i ett större perspektiv.

CromX said:
Det går alldeles ypperligt att tycka att det både är en stämningsskapande bild och att den helt i onödan reproducerar tråkiga stereotyper. Samma sak som gäller film t.ex.: Det går utmärkt att både "njuta av filmen" och ändå också ha ett analyserande perspektiv.

CromX said:
"Genusaggressioner" lol =)

"Oskyldigt spel"... Alltså. Även om varje enskilt spel som använder den här sortens bildspråk inte i sig gör något superdåligt så betyder det inte att de inte är problematiska i det större perspektivet. Givetvis kan man välja att aldrig se saker som del av strukturer utan bara stirra sig blind på enskilda exemplar och individuella verk.

Du ser aggressioner. Jag ser analys. Inte samma sak.

Radioaktiv

Hero
Jag skulle inte kalla "könsstereotypen" för gammaldags faktiskt. Snarare dagsaktuell.

Men är det så fel med en manlig roll som beskyddande? (För så mkt mer kan inte jag utläsa av bilden, både är som sagt snygga på sitt sätt) För könsroller kommer vi nog aldrig ifrån.

Sett tillsammans med allt annat inom vår kultur så passar det förstås in i ett mönster, men jag tycker inte bilden bär någon skuld för den sakens skull, snarare borde det vara förlåtande.

Jag menar att det är väldigt konstigt att hacka på just den här bilden, när den trots allt är väldigt harmlös. Hade TS lagt upp en artikel om Duke Nukem (tror jag det var) så hade det varit en annan sak, men TS tenderar angripa rätt harmlösa mål av nån anledning. Minns nåt om rollspel med betyg från tidigare.

Jag finner det mystiskt att man så gärna, och helt oförlåtande angriper det som är normalt (just nu) för vår kultur utan hänsyn till att vi alla, även bildskaparen, är "barn av vår tid". Jag kan förstå att många har brått att få till en förändring (och en hel del bara dras med), men jag skulle önska lite mer sans. Lite mer lagoma mått och en mer förlåtande inställning.
Så jag får inte klaga, utan snarare ursäkta dem?

Du kan ju tro det då. Feminister är också barn av sin tid.

Radioaktiv

Hero
Skall jag bara vända på det argumentet:

Du väljer alltså att inte se det alls? Det blir ett väldigt tandlöst argument.

I övrigt, vad är då ett oskyldigt spel? Ifall det ändå är en dal av alla de "småsaker" som reproducerar ett visst mönster och en viss syn, medvetet eller omedvetet, så är det inte alls oskyldigt.

Radioaktiv

Hero
Se den här:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wL5CviNAhnk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/wL5CviNAhnk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Och ifall man kan ha med drakar, hur svårt skall det vara att ha med vettiga kvinnor i världen? Verkligen? Vad är argumentet för det?

Arfert

Facit
Ska jag analysera bilden så verkar det här vara ett spel för tonårspojkar som önskade de var "riktiga män" och fick ligga (som de flesta actionspel på konsol). Nån for av marknadsanalys ligger nog bakom hur det ser ut.

Synd på att miljön i spelet annars verkar snygg.

w176

Förlorad dotter
Arfert said:
Ska jag analysera bilden så verkar det här vara ett spel för tonårspojkar som önskade de var "riktiga män" och fick ligga (som de flesta actionspel på konsol). Nån for av marknadsanalys ligger nog bakom hur det ser ut.

Synd på att miljön i spelet annars verkar snygg.
Det är intressanta är att ställa sig frågan varför att känna sig vuxen som man bygger på att man måste stå framför en rädd och undergiven kvinna i en situation där det finns en hotbild av våld.

olaberg

Hero
Ja tänker som vanligt när det gäller fiktion och politik: det intressanta är inte vad som skildras eller hur, utan hur vi reagerar på det.

Fast som jag är i germanskt hjälteepos hatar jag nästan vartenda uns av den kultur jag skildrar: svartkonsten, våldsförhärligandet, kastsamhället, sexismen, avgudadyrkan. Men charmen med rollspel är ju att man kan förhålla sig till sådana förutsättningar både kongenialt och anarkistiskt, följa och bryta, och driva hem poänger åt alla håll.

Ett slentrianmässigt: Skildra är att reproducera, visa är att propagera för! som tyvärr ofta hörs i normkritisk debatt stämmer inte överlag men alltså ännu mindre när det gäller rollspel. Därför blir tolkningar av innebörder och tendenser fel: det är den faktiska påverkan som spelar roll, och den är i mycket valbar. Bilder har i sig ingen tendens.

Dock kan man förstås vara extremt trött på ringbrynjebikinisar som pueril selling point.