Fast TS skriver ju trotts allt "Jag vill ju hoppas på Bioshock Infinite. Bleh." Det tycker ju iofrs jag att låter lite kritiskt mot själva speletFinns det någon i tråden som uttalat sig kritiskt om själva spelet? Jag fick upplevelsen att de flesta av oss snarare kritiserat formspråket ur ett lite bredare perspektiv. Inte om huruvida vi tänker köpa just det här spelet eller ej.
Absolut men tror du faktiskt att någon av alla de personer som tagit alla diverse beslut vilket resulterat i ovannämda bild har tänkt något i stil med "Nu jävlar ska vi nog med denna bild visa kvinnorna i våra samhällen att deras enda rätta plats är mellan knytnäven och spisen!!!! MOAHAHAHA!"Det där tycker jag är ett ganska märkligt resonemang. Konstnären är liksom inte en fotograf. Det är någon som beställt en bild som ser ut precis såhär, och det är en konstnär som antagligen slitit många timmar med att få till bilden precis såhär. Det är oerhört medvetet gjort. Det är inte en "verklig händelse", det är inte "slumpen" som gjort att det blivit könsstereotypt - utan aktiva beslut.
Men, det förutsätter att man inte ser bilden enbart som känsloframkallande för det individuella spelet utan som bild, som en kulturell artefakt, som något som går att analysera och se i ett större perspektiv.
Jag uppfattar bilden mer som att den vill förmedla att detta är ytterligare en "riddare räddar prinsessa story".
Antingen tycker man att det är bra eller dåligt, det är en smaksak.
Sen är jag fullt medveten om att den stora majoriteten av alla spel, filmer, serier osv är uppbyggda på det viset. Men vad är egentligen problemet annat än att det blir enformigt?
Att tro att folk skulle börja se ner på kvinnor pga att det finns kvinnor som behöver räddas i dataspel är enligt mig samma sak som att tro att folk blir våldsamma pga att dom spelar våldsamma dataspel.