Mask_UBBT
Hero
Re: Inget är roligt
"Vilken karriär tänker du på? Att bygga upp sitt eget brottssyndikat görs inte genom att man blir bättre och bättre på färdigheten "Undre Världen", utan det görs genom att man spelar sina kort rätt, knyter kontakter till sig, skyddar sitt territorium, utplånar fiender osv. Det är ett stort projekt som måste rollspelas igenom, det handlar inte så mycket om siffervärden och tärningsslag."
Jo, men då kommer man tillbaka till att jag inte anser att rollspelande och färdighetsförbättringar säger emot varandra...
... man kan ju 'spela sina kort rätt' även om man samtidigt får bättre färdigheter i exempelvis Övertala eller Hota...
"I sådana här lägen gillar jag utvecklingspoäng, där man får försaka vissa färdigheter för att lära sig nya. En krigare som slutar slåss och börjar spela schack blir säkert duktig på det med tiden, men han kommer också att bli rostig på att hantera sitt svärd."
Personligen gillar jag inte någonting som kan liknas med spelbalans, eller dylikt... Det finns ingen anledning att man skulle vara tvungen att glömma bort en färdighet för att minnas en annan... När man lär sej köra bil måste man ju inte glömma bort hur man cyklar, eller hur?
Om man vill ha ringrostighet kan man ju göra en liten svårighetsökning vid passande situationer, på samma sätt som man kan göra med nyvakenhet..
När exempelvis jag inte snackat tyska på ett tag blir jag ringrostig, och jag tycker att det är lite knepigare än förut(svårighetsökning), men det avtar(svårighetsökningen minskar), till den punkt jag kan prata lika bra som förut(svårighetsökningen försvinner)...
Det var ju en bra ide!/images/icons/smile.gif Det ska jag använda!/images/icons/laugh.gif
"Då kan rollpersoner utvecklas för att bli bättre lämpade att utföra de uppgifter som de ställs inför, men de blir inte på mirakulösa sätt bättre människor på alla sätt och vis."
Håller med, men man får inte glömma;
"övning ger färdighet"
Jag tycker de färdigheter man använder ska förbätras, inte rollpersonerna.
"Vilken karriär tänker du på? Att bygga upp sitt eget brottssyndikat görs inte genom att man blir bättre och bättre på färdigheten "Undre Världen", utan det görs genom att man spelar sina kort rätt, knyter kontakter till sig, skyddar sitt territorium, utplånar fiender osv. Det är ett stort projekt som måste rollspelas igenom, det handlar inte så mycket om siffervärden och tärningsslag."
Jo, men då kommer man tillbaka till att jag inte anser att rollspelande och färdighetsförbättringar säger emot varandra...
... man kan ju 'spela sina kort rätt' även om man samtidigt får bättre färdigheter i exempelvis Övertala eller Hota...
"I sådana här lägen gillar jag utvecklingspoäng, där man får försaka vissa färdigheter för att lära sig nya. En krigare som slutar slåss och börjar spela schack blir säkert duktig på det med tiden, men han kommer också att bli rostig på att hantera sitt svärd."
Personligen gillar jag inte någonting som kan liknas med spelbalans, eller dylikt... Det finns ingen anledning att man skulle vara tvungen att glömma bort en färdighet för att minnas en annan... När man lär sej köra bil måste man ju inte glömma bort hur man cyklar, eller hur?
Om man vill ha ringrostighet kan man ju göra en liten svårighetsökning vid passande situationer, på samma sätt som man kan göra med nyvakenhet..
När exempelvis jag inte snackat tyska på ett tag blir jag ringrostig, och jag tycker att det är lite knepigare än förut(svårighetsökning), men det avtar(svårighetsökningen minskar), till den punkt jag kan prata lika bra som förut(svårighetsökningen försvinner)...
Det var ju en bra ide!/images/icons/smile.gif Det ska jag använda!/images/icons/laugh.gif
"Då kan rollpersoner utvecklas för att bli bättre lämpade att utföra de uppgifter som de ställs inför, men de blir inte på mirakulösa sätt bättre människor på alla sätt och vis."
Håller med, men man får inte glömma;
"övning ger färdighet"
Jag tycker de färdigheter man använder ska förbätras, inte rollpersonerna.