Nekromanti Bli bättre?

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Inget är roligt

"Ironiskt nog är det alltså mitt hatrollspel #1 som förmodligen är bäst på det jag eftersöker! :^)"

Nackdelen är som alla vet att om man då vill ha alla dessa tilläggsregler så blir det en ansenlig summa pengar. Bara mina AD&D-regelböcker tar upp en sisådär 50-60 centimeter hyllutrymme och då har jag definitivt inte allt.

"Ett rollspel utan bedriftpoäng och med massor av sköna karriärmöjligheter, det är vad jag skulle vilja se"

Du, det får du nog göra själv i så fall, fast det finns ju iofs rollspel som är väldigt fria och tillåter en att göra vad som helst nästan, men där överlåter de förstås allt på spelledaren.
Funderar på hur Amber fungerar med förbättringar, men jag kommer inte ihåg då det var för länge sedan jag läste det. Där finns det iaf ingen karriärbegränsning jag kan se.

Är det inte lite kluvet att du vill friforma en massa, men nu vill du plötsligt ha regler för borgbyggande och en massa annat? Eller är det mest tärningsrullande och andra slumpmoment som du ogillar?

Rising

Vila i frid

"Skriv en regel om det så ska jag ta det förslaget på allvar."

Örm... "SL berättar information för spelarna. Spelarna kan sedan använda sig utav informationen för att gagna spelfördelar" - det är inte krångligare än så. Berätta för spelarna att det anses ohyffsat hos dvärgarna att tacka nej när värden vill fylla på ens glas. Har man druckit färdigt kan man vända glaset och ställa det upp och ner på bordet, men detta anses ohyffsat om man inte först ätit upp sin mat. Vips så kan spelarna ge ett mycket bättre intryck vid nästa bjudning än vad de gjorde innan de hade den här lilla informationen.

"Är man rollgestaltare kan jag förstå att det finns en kasse skäl att hävda att man rollspelar för rollspelandets skull och att nöjet i sig ska vara nöje nog. Nu är jag då inte lika prettofascistisk, så jag kan med stolthet hävda att det är roligare att bli belönad än att inte bli det."

Du tycker inte det är en belöning att ha grävt din egen grottlabyrint? Att ha byggt upp ditt eget brottssyndikat? Att ha en pojk/flickvän? Att känna alla vakter och ägaren till det senaste innestället? Att ha en tam mantikora? Att ha byggt upp din egen djurpark med mytologiska monster från hela världen?

Upplevelsebelöningar spöar ju sifferbelöningar lätt.

/Rising

Krille

Super Moderator

"Du tycker inte det är en belöning att ha grävt din egen grottlabyrint? Att ha byggt upp ditt eget brottssyndikat? Att ha en pojk/ flickvän? Att känna alla vakter och ägaren till det senaste innestället? Att ha en tam mantikora? Att ha byggt upp din egen djurpark med mytologiska monster från hela världen?"

Inte nödvändigtvis. För att en upplevelsebelöning ska fungera och sporra så ska det vara rätt upplevelsebelöning. Dessutom får man dem så förbaskat ofta, dvs först när dungen är grävd, brottssyndikatet är uppe, flickvännen etablerad etc.

Erfarenhetspoäng går alltid hem, och dessutom bra mycket oftare.

Rising

Vila i frid

"Tadaa! Du kanske minns våra diskussioner om rollspelsgenrens nyskapandehet, eller snarare dess avsaknad av?"

Hjääälp! En knut på mitt resonemang!!! :^) Vi ser om jag kan slingra mig ut:

Jag menar fortfarande att rollspelsvärldarna faktiskt är rätt olika varandra och att det definitivt finns nyskapande inom rollspelshobbyn. Rollspelens regler är däremot en uppsjö av epigoner som bara idisslar gamla spelmekanismer som faktiskt inte var särskilt bra ens från början.

"Det är roligare att bli belönad än att inte bli det"

Får ni inget guld för avklarade uppdrag i era äventyr? Vi brukar få behålla eventuella skatter vi hittar på vägen också. Det blir redigt med belöningar det.

"Därför att sådant kan spelarna komma på själva. Sådant kommer spelarna på själva."

din gamla tes "man kan inte välja bort något som inte finns", passar inte den in här?

"Det finns inga mogna rollspel."

App app! Jag skrev faktiskt om de s.k. "mogna" rollspelen. Huruvida de är riktigt mogna eller ej, det är ganska irrelevant nu. (men jag håller med dig) Nå, om termen stör dig, så kan vi kalla dem "fria" rollspel eller liknande. Rollspel som påstår sig kunna erbjuda mer än labyrintutmaningar. Rollspel som vill erbjuda en komplett värl att leva sig in i precis som man vill. Dockskåpsrollspelen borde vara absolut bäst på olika karriärer. De är ju faktiskt byggda för att rollpersonerna skall kunna interagera med den rika världen och kunna röra sig fritt i den. Det är mycket svårare i sagofjantasy egentligen.

/Riz.

Krille

Super Moderator

"Får ni inget guld för avklarade uppdrag i era äventyr?"

Näpp. För det första är det silver som är den gångbara valutan i Västmark, inte guld. För det andra är det inte pengar man belönas med, utan mark. För det tredje är det knappt att uppdrag utförs eftersom kampanjerna är så inriktade mot ett givet mål. För det fjärde så får man inkomster ändå, antingen från ens gård eller från ens överordnad i utbyte mot tjänst.

"Rollspel som påstår sig kunna erbjuda mer än labyrintutmaningar."

Tja, jag tycker att de lyckas rätt bra också.

Mask_UBBT

Hero

Har du något konkret förslag på hur man ska göra ett realisitkt färdighetsystem, utöver att man bara kan lära sej x mycket?

"Eftersom alla människor har 24 timmar på sina dygn så blir därför alla människor överlag lika bra."

Nej, inte alls! vissa människor behöver ju 4 timmar att lära sej ågot som någon annan kan lära sej på 2...

Rising

Vila i frid

"Är det inte lite kluvet att du vill friforma en massa, men nu vill du plötsligt ha regler för borgbyggande och en massa annat? Eller är det mest tärningsrullande och andra slumpmoment som du ogillar?"

Njaeh, det är egentligen inte regler (=tabeller, sifferregler osv) jag är ute efter, utan snarare beskrivningar och textmaterial. När jag skriver "regler" tänkte jag mig mest bokstavsregler såsom "på torget nedanför tempelbacken kan vem som helst hyra en lämplig plats att hålla en predikan ifrån. Det kostar två guldmynt i timmen, men om man inte är en känd profet eller marknadsför sig smart så kommer ingen för att lyssna. Man kan också hyra folk som låtsas vara entusiasmerade åskådare, och de tar ungefär 20-40 sm styck för att ge stående ovationer i en timmes tid. (Man brukar köpa tio-tolv sådana för att få ordentlig spridning på dem) Människor som låtsas vara blinda eller lytta tills profeten läker dem med sin helande beröring kostar ett helt guldmynt, men så är de också riktiga proffs och mycket övertygande."

eller något i den stilen. Bara så att man får lite inspiration om hur man kan gå tillväga och vilka hinder man kan möta på sin väg.

/Riz

Pale Imp

Swordsman
WoD Powah!

Personligen tycker jag att man bör få erf., eller liknande, beroende på ROLLspelande, framgång, hjältemod, agerande (som rollpersonen) och inlärning. Detta system tillämpas i WoD, och är enligt mej ett väldigt enkelt och bra sätt att bli bättre på, eftersom;

Man tvingar spelarna att spela sina rollpersoner mer eller mindre, eftersom de inte får lika mycket erf. om de inte rollspelar sina karaktärer och agerar (konverserar in character, gör enkla imitationer över var rollpersonen tar sig till osv.).

Problemet med att man bör bli bättre i färdigheter som man använder sig av löses enkelt genom att spelledaren måste godkänna hur spelaren spenderar erf.

Det är enkelt. Enkelt som fan, och fortfarande väldigt funktionellt och dugligt.

Impen - Som tycker att enkelt är bra så länge man inte gör det för komplicerat.

darker

Veteran
Super-nice!

Mycket bra! /images/icons/smile.gif

jag får väl erkänna att jag har en kombination av det som du skriver och vanliga klassiska ERF.

mvh

Rising

Vila i frid

"För att en upplevelsebelöning ska fungera och sporra så ska det vara rätt upplevelsebelöning. Dessutom får man dem så förbaskat ofta, dvs först när dungen är grävd, brottssyndikatet är uppe, flickvännen etablerad etc."

Well, man bestämmer ju själv vilken karriär man ger sig in på, så man får ju helt klart vad man vill ha. Däremot misstar du dig om du tror att det roliga med att bygga upp ett brottsimperium är att få det färdigt. Nänänänä... Det är helt klart vägen dit som är roligast. Man håller överläggningar inom gruppen om vilka kvarter man ska försöka få kontroll över, vilka andra bossar man ska alliera sig med och vilka man ska sätta hårt mot hårt mot. Hur skall man organisera sig, hur skall man ordna ens underhuggare i hierarkin? Varje litet steg på den vägen är en ren skrattfest, jag lovar dig. (Skrattfest är kanske inte rätt ord, det kan ju bli läbbigt också mellan varven) Det är iaf inte målet som är grejen, utan vägen dit.

(Ett av våra brottssyndikat ballade nästan ur av interna konflikter för att vi inte kunde enas om vad vi skulle kalla oss. Var "Höga Handsken", "Nio spikar" eller "Dolda Draken" det bästa alternativet?) :^)

"Erfarenhetspoäng går alltid hem, och dessutom bra mycket oftare."

Ja, eller så kan man köra "döda dem och ta deras guld"-rollspel. Massor med guld och massor med XP. Toppen.

/Rising

Pale Imp

Swordsman
Slow development beats no development

Erf är en morot, som bör utnyttjas av spelledaren för att få tillstånd bättre rollspel i gruppen. Rollpersoner som lär sig något, och rollpersoner som slåss bör få samma mängd erf, men få placera dem på olika områden.

Det intressanta med erfen just är att man inte genom ett äventyr behöver gå från att döda fyra svartnissar till att döda drakar. Man kan helt enkelt ge rollpersonerna en lite hög erf, och med den kanske de kan förbättra ett färdighetsvärde med 1-2 steg. Då får man bort mycket av den hackiga utvecklingen som du verkar vara emot.

Jo, jag håller helt med dej. Allt ska inte gå ut på att nacka elaka gobbosar, men vad du än företar dej med din rollperson är det vanligen så att denne lär sig något nytt. Hur bra man är i något mäts i FV i många rollspel, och om man lär sig något nytt bör man därigenom få köpa högre FV.

Hur man sedan utvecklar sin rollperson är en helt annan femma. Det beror helt på hur man rollspelar den, det har inget med erf att göra (förutsatt att man inte promotar rollspelande med erf som jag gör=P).

Krille

Super Moderator

"Däremot misstar du dig om du tror att det roliga med att bygga upp ett brottsimperium är att få det färdigt."

Nej, men incitamentet med att bygga brottsimperium är det. Att man kan ha kul på vägen tvivlar jag inte på, men det finns många andra sätt att ha kul på vägen, så att det skulle vara ett specifikt incitament för brottsimperier håller jag inte med om.

Rising

Vila i frid

"Nej, inte alls! vissa människor behöver ju 4 timmar att lära sej ågot som någon annan kan lära sej på 2... "

Han som tar längre tid på sig kan inte koncentrera sig riktigt. Han tänker på sådant han redan lärt sig och behåller därför till stor del sina FV som han redan lärt sig. Den andra killen är fokuserad och bränner fort iväg sina gamla minnen för att ge plats åt det nya. Han är skickligare på att förändra sig. Men han förlorar alltså gamla kunskaper i snabbare takt än hans kompis. Kompisen i sin tur är inte lika kvick på att förändra sig, men han är alltid lika "bra" som sin kompis. Hög INT är alltså bra när man behöver förändra sina kunskapsfärdigheter snabbt. Hög SMI är bra när man vill träna upp en sådan färdighet snabbt (på bekostnad av något annat, förstås).

Det är iaf min människosyn. Jag gillar den, eftersom den passar så bra i spelsammanhang.

/Rising

Mask_UBBT

Hero

"Han som tar längre tid på sig kan inte koncentrera sig riktigt. Han tänker på sådant han redan lärt sig och behåller därför till stor del sina FV som han redan lärt sig."

Om man bortser från att ivssa helt enkelt är dummare.../images/icons/hairy.gif

jag anser dock fortfarande att man inte kan bestämma att en rollpersons färdigheter, som 'helhet' är densamma genom hela spelandet...

jag är 100% för att spel ska vara om annat än att bli bättre, men man ska inte göra det omöjligt...

Rising

Vila i frid
Re: Slow development beats no development

"Jo, jag håller helt med dej. Allt ska inte gå ut på att nacka elaka gobbosar, men vad du än företar dej med din rollperson är det vanligen så att denne lär sig något nytt. Hur bra man är i något mäts i FV i många rollspel, och om man lär sig något nytt bör man därigenom få köpa högre FV."

Problemet är att det är brädspelsmekanik. Tänk dig att ett samtal mellan två rollpersoner skulle låta så här:

Conan: "Du, det ska bli häftigt att rida till orchgömman imorgon, va?"
Nisse: "Näee, jag vet inte... Jag tror jag stannar hemma."
Conan: "Vadå, vill du inte ut på äventyr?"
Nisse: "Tja, nej. Det luktar så illa om orcher och jag får ont i arslet av att rida långa sträckor."
Conan: "Jaja, men är du inte sugen på att få skatter och en massa guldmynt?"
Nisse: "Jag har ju redan allt guld jag behöver. Dessutom ger ju mina investeringar mig en stadig inkomst än så länge."
Conan: "Men vill du inte bli bättre på din pil och båge, då?"
Nisse: "Jorå, jag kommer öva här hemma varje dag. Skjuta pil, klättra i träd, jaga och smyga mig på djur. Jag kommer utföra mycket bättre träning här hemma än vad jag skulle göra om jag följde med er. Jag kommer träna upp mig exakt lika mycket som ni kommer göra, och utvecklas exakt lika mycket."

Det är faktiskt inget konstigt med det resonemanget. Nisse bör träna upp sig åtminstone lika mycket som Conan. I rollspel fungerar det dock inte så. Träning hemma är ju inte spännande att spela igenom, så därför är den sortens träning mycket sämre än att utföra bedrifter. I ett rollspel går Nisse miste om en massa erfarenhet. Det där är brädspelstänkande. Det som är riskabelt och spännande att genomföra skall belönas. I rollspel går tankegångarna så här: Det som spelarna tycker låter roligt och passande för deras rollpersoner att göra, det ska bli en spännande och belönande upplevelse.

Jag tycker brädspel är skitkul, men när jag spelar rollspel vill jag ha någonting annat. Då vill jag att min rollperson utför sina livsmål, skaffar sig upplevelser och satsar på vilda karriärer. Det är det som rollspel och rollspel allena kan göra. Varför inte satsa på det istället? Då blir brädspelsmekaniken plötsligt helt onödig och man kan använda sin speltid till viktigare saker än erfarenhetspoäng hit och dit.

Moroten åt spelarna är en häftig och intressant spelsession, inte en massa förutsägbart sifferplippeliplopp.

/Rising

Johan K

Gammal & dryg
Alt 2..

Hmmm... Jag föredrar alt. 2 när det gäller att bli bättre. Eftersom då har man en vettig chans att bli bättre. Som det är i EON så tycker jag att det är svårt att bli bra efter ett tag... & om man jämför med verkilga livet så blir man ju bättre & bättre efterhand, eller hur.
Sen så finns det säkert andra allternativ, men alt. 2 tycker jag är bäst nu iaf !

Rising

Vila i frid

"Näpp. För det första är det silver som är den gångbara valutan i Västmark, inte guld. För det andra är det inte pengar man belönas med, utan mark. För det tredje är det knappt att uppdrag utförs eftersom kampanjerna är så inriktade mot ett givet mål. För det fjärde så får man inkomster ändå, antingen från ens gård eller från ens överordnad i utbyte mot tjänst."

men äventyren är fortfarande så trista att ens rollperson måste bli bättre och bättre för att man ska fortsätta orka spela? Jag skulle föredra ett rollspel där ens rollperson kan uträtta så mycket i världen och det finns en sådan uppsjö av möjligheter att man rollspelar för att uppnå rollpersonens egna mål och kan glädjas över de härliga upplevelser som väntar på en. Det låter mycket roligare för mig iaf än spel där man tvingas svansa efter äventyrets hårddragna riktlinjer och enbart kan finna spillror av glädje i de enstaka erfarenhetspoäng man lyckas skaffa sig på vägen.
Men det är ju bara jag...

/Rising
som skämtade, men det här är kärnan av problemet. Vissa äventyrsspelar, andra söker en friföreställning.

zuntona

Swordsman
Lite mer.

Jag tänkte inte det med erfarenhets poäng som att man får det av att slåss. Krigare får det av slåss. Smed får det inte av att slåss eftersom det inte passar hans yrke. Det är svårt att få fler poäng. Väldigt svårt.

Krille

Super Moderator
Många bäckar små

"men äventyren är fortfarande så trista att ens rollperson måste bli bättre och bättre för att man ska fortsätta orka spela?"

Äuuummm.... du är väldigt bra på att läsa in saker. "Det är roligare att bli belönad än att inte bli det" säger ingenting om rolighetsnivån innan belöningen. Det säger bara att det är roligare att bli belönad än att inte bli det. Många bäckar små, du vet.

Och jo, jag skämtade också, genom att ta ditt skämt på allvar och vara lika torr som Death Valley.