Nekromanti Blir. Tokig.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Re: Blir. Tokig. (Long / Rant)

Kan upplysningsvis glädja de som undrar vad IT avdelningarna pysslar med att det till stor del handlar om pengar och riktigt sunkiga leverantörer. Ofta säljer man kassa applikationer med integrationer, krav på browserinställningar eller plug-ins. Även om en leverantörs produkt fungerar bättre på andra browsers har de sällan kompetens och resurser att supportera fler browsers

Det är dock alltid ett upphandlingskrav att det ska stödjas på företagets valda plattform (IE). Har man redan fem till tio såna system så har man redan bekymmer med paketering, test och distribution av webläsare och GPO:er. Sällan funkar de på Mac. Varje ny browser man vill föra in ökar komplexiteten och arbetet exponentiellt. Jag har dock sett mindre firmor som har opera eller firefox som tillval.

Att man då inte väljer att ge användarna administratörsrättigheter så att de själva kan installera vad de behöver (eller låter dem köra nåt flashigt alternativ-os) beror på en enda sak: pengar. Lokala administratörer, hobbyutvecklare och allmänna hemmasnickerier är de tre överlägset mest kostnadsdrivande faktorerna (därefter kommer speciella verksamhets behov) för företagen (Fyrdubbla kostnaden eller mer / pc är inte ovanligt) De omöjliggör ofta
planering och styrning och saboterar oftast dessutom licenshanteringen.

Men som sagt - de stora inflexibla plattformarna, enorma kostnader för drift/förvaltning tillsammans med riktigt värdelösa affärssystem är det som är anledningen till att IE är den kommersiella defaktostandarden.

//EvilSpook

ripperdoc

Myrmidon
Byt jobb? Eller jobba under arbetstid :gremwink:

(Förlåt drygheten - men om webben är det minsta viktig för ens arbetsuppgifter så borde man få välja webläsare... har inte bara med tycke och smak utan hastighet - förlorad arbetstid kostar).

ripperdoc

Myrmidon
Jag är lat och bekväm och har hittills inte set behovet av att byta.
Det är precis därför vi behöver lite diktatoriska webredaktörer som inte böjer sig för IE6. För att få folk att få tummen ur. (samma med Flash, snart nog...)

Sapient

Swashbuckler
krank said:
Jocke Kofot said:
Det samma händer mig på jobbet där vi måste köra internet explorer.
Alltså, ursäkta, men jag undrar bara varför... Jag har hört om liknande stolligheter förut, men vad är det för tokdårar till it-avdelning som bara tillåter världens sämsta och buggigaste och mest osäkra browser? Här de för lite jobb? Eller köper de tokiga företagen in lösningar som bara funkar i skiten?
Ja, t.ex. riksdagens IT-avd. Och till råga på allt brukar de mumla om krav på "säkerhet" när det ifrågasätts...

Jag har iofs. stor förståelse för att det är extremt komplicerat att ge support till 1500 - 2000 användare med helt olika förutsättningar och som arbetar på helt olika sätt, men med tanke på hur deras problem att hålla igång allting växer och växer och deras servicenivå (eller snarare - resultaten av deras service, de är alltid väldigt trevliga att ha göra med...) sjunker så känns det som en enkel framskrivning ger att systemet kommer att kollapsa runt valet 2014.

Men å andra sidan har iPhone och iPad slagit igenom stort i organisationen på rekordtid, så jag håller tummarna för att det införs mac som arbetsstationer också...

krank

Går ondskans ärenden
Sapient said:
Men å andra sidan har iPhone och iPad slagit igenom stort i organisationen på rekordtid, så jag håller tummarna för att det införs mac som arbetsstationer också...
För några år sen (2007) skulle ju apoteket gå över till Red Hat Linux-servrar. vaet inte om jag hörde nåt mer om det.

Vad gäller riksdagen... Jag har rätt dålig koll på vilka mjukvarubehov de har, men gör de nåt som inte skulle kunna fixas med t.ex Ubuntu? Om man nu ska byta bort Windows till något som krånglar mindre, menar jag.

Sapient

Swashbuckler
Det är 90 procent dokumenthantering. Det mesta hade kunnat fixas med DOS... :gremsmile:

Men ärligt talat, det finns många alternativ som hade fungerat bättre. Problemet tror jag dock, är att de siktar på att standardisera för mycket. De - relativt få personer på varje enhet - som har helt andra behov (webredigering, layout, bildbehandling, videoredigering osv.) får sitta med för dåliga maskiner som inte klarar programvaran.

De har en sjujäkla sjå att försöka hålla rätt programvara i rätt burk och få licenserna rätt. Det lyckas ofta bra, men inte alltid. (Jag har bråkat i tre veckor för att Photoshop elements försvunnit - vid två tillfällen har jag fått fel program installerat. Men ännu inte fått tillbaka rätt... Bara där är fyra, fem timmars arbete i onödan.) Jag är mest backup när det gäller att redigera bilder, men jag behöver programvaran med jämna mellanrum...

Nyligen uppgraderade vi webbläsaren... Att hålla fast vid IE som webbläsare, känns som ett desperat drag. Inte för att arbetsbördan med att genomföra säkerhetsuppdateringar helt hade försvunnit annars, men nu måste personer ute på enheterna (vi som mer eller mindre informellt utgör den första linjens support många gånger) avsätta ett par timmar för att lära åtm hälften av alla våra kollegor hur de gör för att få den nya versionen att fungera när de ska uppdatera vår webb eller när de ska rapportera sin arbetstid!

Vi sitter fortfarande med Office 2003. (Anledningen till att uppgraderingen dröjer, är att mallar som finns måste omarbetas till 2007...) Men jag har som ett led i en arbetsuppgift att analysera befolkningsdata från SCB, som kommer i en databas med ca. 2 miljoner poster. Något db-hanteringsprogram har vi inte, det frågade jag efter för åtta månader sedan och den diskussionen rann ut i sanden. Excel 2003 kan inte klara mer än 65 536 rader - no way att jag kan använda Excel...

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
krank said:
Vad gäller riksdagen... Jag har rätt dålig koll på vilka mjukvarubehov de har, men gör de nåt som inte skulle kunna fixas med t.ex Ubuntu? Om man nu ska byta bort Windows till något som krånglar mindre, menar jag.
Problemet med offentlig verksamhet och försvaret är att de inte brukar gilla det som står under Liability rubriken i licensdokumentet. Inga garantier och inga möjligheter att stämma dem brukar vara ett big no-no. Detta har dock inte hindrat franska parlamentet om jag läste rätt. Att centralt managera kryptering av data, virusskydd (ja faktiskt!) patchar och brandväggar brukar också kunna lägga hinder i vägen. Sen vilket reellt skydd man får för det ovanstående har sällan med valet av OS att göra.

Mina 20 öre.
//EvilSpook

Edit: summan, quoten.