Är det bara blodsband och äktenskap som räknas? Annars låter det här som en ytterst godtycklig regel.
Ah, du har rätt, jag var missvisande. Ursäkta.
Det viktiga är förstås inte vilken relation man har till den bortgångne, utan hur man bearbetar sin sorg.
Vad jag menade var: "Rädarna har inte trängt sig på sörjande i något sammanhang där regler eller konventioner säger att man behöver vara försiktig med vad man säger eller hur man agerar eftersom känsliga personer kan vara närvarande."
Att hålla andaktstunder på rekreationsområden är inte ovanligt. Att skåla för en bortgången kamrat på ens lokala pub är ett exempel. På vissa platser och i vissa sammanhang är det väletablerat i vår kultur att man ska visa respekt eftersom känsliga sörjande kan närvara. Kyrkogårdar är ett exempel.
Men vi har ingen sådan konvention som säger att man måste visa samma respekt på ens lokala pub bara för att folk kan skåla för bortgångna kamrater på en sådan plats. Om man besöker en pub och vill skåla för ens bortgångna kamrat, så kan man inte spela indignerad för att en spelare väsnas vid Jack Vegas-maskinen.
Rädarna i det här fallet har
inte inkräktat någon plats där sederna säger att känsliga personer kan vara närvarande, utan de höll sig till spelet World of Warcraft, som är till för rekreation och säljs som sådant.
Ur ”det stora perspektivet” så spelar det inte så djävla stor roll om någon stövlar in och kastar blåbärssoppa på någons faktiska begravning heller. Det skulle inte få några allvarligare följder än att en massa människor blir upprörda. Med andra ord ingen större principiell skillnad gentemot det som faktiskt skett.
Eh, jo. Det skulle faktiskt bryta mot exakt
vart och ett av de argument jag räknat upp i den här tråden sedan jag först kom hit.
Så... gör om, gör rätt.
Det är helt djävla uppenbart att de varit taskmörtar, enligt ordets sanna bemärkelse
Nej. Det är bara din personliga åsikt. Vilken du inte redogör för på något sätt, might I remind you. Se ovan om vad du själv skrev till mig om godtycklighet.
Att man är korkad innebär dock inte att man förtjänar att må dåligt
Här håller jag med dig. Om vi hade pratat om oerhört korkade människor, eller om människor som varit så förvirrade av sorg att de förlade ceremonin på området av ren sorgrelaterad obetänksamhet,
då tycker jag att rädarna kvalificerar som taskmörtar och då fördömer jag deras tilltag enligt den etiska mall jag redogjort för vid flera tillfällen vid det här laget.
Det här är det bästa argument emot det jag skrivit som presenterats hittills. Om du på något sätt hittar stöd för att det är vad som hänt så har du övertygat mig.
Jag tycker dock det låter så långsökt att jag valt att utgå från motsatsen - men jag är helt ärlig när jag säger att det här är det bästa argument som presenterats i hela tråden för andaktens sida, och jag har anständigheten att meddela att jag omedelbart byter sida om du övertygar mig om att det är vad som hänt.
* Det finns inga outdoor PvP objectives i Winterspring, inte ens på PvP-servers. Att man på PvP-servers har möjlighet att hacka ihjäl varandra där innebär inte att det är det zondjäveln är till för – den är till för att man skall questa, levla och grinda. Det rör sig alltså inte, som du tidigare i tråden försökte låta påskina, om nån sorts enorm gladiatorarena.
Jag såg inte att de närvarande vid andakten klagade på Blizzard. Det skulle de ha gjort om det du skrivit hade varit angeläget. Vi pratar ju inte om huruvida det är taskigt att pwna n00bs i största allmänhet, utan om det skulle vara anmärkningsvärt att göra det under dessa omständigheter.
Personligen tycker jag att MMORPGer som tillåter PvP på det här sättet är helt meningslösa, just eftersom de tillåter sådant här. Men ger man sig in i leken får man leken tåla, och skall man vara bitter på någon så är det just mot Blizzards.
Återigen: Rädarna utnyttjade
inte någon bugg för att kunna döda de närvarande.
Sen spelar det ingen roll om man är en medelklassunge från staterna eller en reklamare från Stockholm i 25-årsåldern.
Det är sant. Jag skulle bara ha dragit helt andra sorters skämt i sådana fall.