Re: Shot placement
Även om djuret är medveten om skytten gäller det fortfarande samma sak, jag sätter (nästan) lika lätt dödade skott i en älg på 80m oavsett om älgen är stillastående eller har märkt mig och springer allt den kan. Så din liknelse om nådaskott haltar lite i mitt fall, men nåja.
Kanske mitt problem handlar om att jag inte förstår din ståndpunkt. Hur man gör för att bli 'försvarsberedd' för att det skall märkbart hindra en skytt från att skjuta ner en individ, om sagda målindivid inte är beväpnad. Ty med fritt skottfält finns det ingenting som jag kan se, förutom ev. stress som påverkar skytten, strafande och hoppande i verkligheten är enligt uppgift betydligt övervärdetat (vilket du såklart vet då jag antar att du sysslat med bl.a. praktiskt skytte).
Det finns regler i neotech för kasta sig i skydd och dyl, och det är månne inte dessa du pratar om när du hänvisar till 'försvarsberedskap'? Men de är väl redan täckta av spelsystemet?
Jag tar således ett exempel från spelet för att visa vad som stör mig.
Ex. Jag har en militärkaraktär, som har efter en normal uppväxtperiod 20 i pistol, som heter allan. Jag har kommit över en .22 tävlingspistol(med lasersikte) (Skada Ob2t6 helmantlad) i brist på annan beväpning då jag plöstligt står öga mot öga med en rysk mafioso i nattlinne men beväpnad med en ak-47. Min militärkaraktär vinner initativet och bestämmer sig för att fimpa ryssen innan han gör hackebiff av Allan.
Allan vinner initativet, det är normallångt avstånd och nu kommer kruxet. Hur noga jag nu än siktar och slår, är det skadetärningarna och inte min karaktärs skicklighet som avgör om jag kan fälla filuren i fråga med ett skott i tex. ansiktet. Med ett måttat singelskott i ansiktet har jag fortfarande bara lite drygt 20% chans att göra en extraskada och därmed åsamka en såpass allvarlig skada att han inte utgör ett hot mot mig, och det är oavset vad jag har för färdighetsvärde i pistol.
Mitt problem med nuvarande regelsystem är således att skickligheten hos skytten inte är i direkt relevans till bra man skjuter, eller rättare sagt hur dödligt man skjuter. Jag kan enbart som skytt placera ett skott i ett träffområde men det påverkar som jag visar ovan inte skadan det minsta.
Enda fallet det gör så är om jag skulle slå ett perfekt slag som du säger ovan, men ett perfekt slag är inte kopplat till färdighetsvärdet på så vis att man slår oftare perfekt ju högre fv man har. Redan vid fv 12 börjar sannolikheten för att man inte skall slå ett perfekt slag vid (ob)3t6 om tärningarna vid första utfallet visar 1,1,6 vara så minimal att det är tal om en märkbar fördel med högre fv. Med andra ord, jag slår inte märkbart oftare perfekt ju bättre jag blir i färdigheten, alltså är inte det svaret på mitt problem med systemet där skickligheten inte är relevant för hur farligt mitt skytte är.