Nu vet jag ju att varken Hjältarnas tid eller Kopparhavets hjältar är så dogmatiska som blorben, men i princip flyttar du godtycket/anpassningarna från SL till spelskaparen/preppern/äventyrsskribenten. Skriver du äventyret för jämbördigt motstånd och uppmanar SL att inte ändra något, kommer den grupp som skapat rollpersoner som i ditt godtycke är att ses som sämre TPK:a sig genom äventyret och förmodligen tröttna och de som optat precis rätt delar, återigen utifrån ditt godtycke, kommer att gäspa sig igenom äventyret utan en skråma.
En oblorbig SL kan enkelt hantera det. Blir det TPK i första striden kanske nästa bör justeras, blir det promenadseger bör nästa strid också justeras, fast åt det mer utmanande hållet. Spelskaparens bedömning av vad som räknas som klent, jämbördigt och svårt motstånd kan vara till stor hjälp, men om motståndet verkligen passar in på den bedömningen kan diffa enormt från grupp till grupp.