Måns;n336763 said:
Det känns som att det föreligger något slags missförstånd om vad blorb är eller hur blorbigt spel ser ut. Naturligtvis är det ingen som efterfrågar "slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar". Men hur agerar gruppering X under hot? Hur stor chans är det att de får upp spåret av RP? Etc.
Det är just "regler/principer och slumptabeller som stöd" som avses här.
Jag vet inte om jag helt håller med.
Många av de svar som 2097 ger på mina specifika frågor pekar just på att det i hennes bild skall finnas stöd i 1-sanningar (främst skriven text) eller 2-sanningar (tabeller etc) eller också finns det inte. Blorb-modellen som jag upplever den är uppbyggd på att saker som kan ha verklig effekt på storyn behöver ha skrivits ned i någon form i förväg annars skall det inte finnas.
Väldigt många av de frågor och funderingar som jag får av mina kreativa spelare när vi spelar är sådana som åtminstone jag inte har funderat över innan och som jag får höfta eller slumpa on the fly. "Kan jag jaga ett djur som kan ge mig lite extra status när jag tar det till byn?", "Jag vill starta en eldsvåda som inte riskerar bränna ned hela staden, finns det något bra ställe?" "Finns det någon i mitt handelshus som har annorlunda sexuella böjleser?", "Jag ger den här personen som är nummer tre i den här fraktionen det här storslagna erbjudanted för att göra det här åt mig", "Finns det Soleld i lasten på det här random skeppet som vi kapade?", "Var är det lämpligast att ställa upp sina trupper för att förhala fiendens frammarch mot staden?", "Hur stor är efterfrågan på vara X i land Y?".
Den skala som jag tycker om att rollspela på, maktkamp mellan grupperingar på en kontinent, gör att mängden material som jag behöver förbereda för att vara ens hyfsat förberedd skulle vara jämförbart med King James bibel.