ceruleanfive;n336785 said:
De finns framför allt två "icke-rena" aspekter som jag har uppfattat det. Den första är just att spelledarens
ska
minimeras, men av praktiska skäl kan det ju aldrig
elimineras.
Substantivfrasen försvann i meningen, gissar att du tänkte skriva "godtycke". Men det ska inte elimineras.
Spelledarens roll är att vara en domare som ska bedöma så neutralt och bra det går.
Det kommer innebära godtyckliga bedömningar.
Spelledaren måste vara eller bli bra på detta.
Det som ska elimineras är den specifika
sortens godtycke som snarare hör hemma hos en preppare.
Spelledaren ska i möjligaste mån undvika att göra prepparens jobb.
ceruleanfive;n336785 said:
Den andra är att spelvärldens vederhäftighet är i fokus och mekaniken är helig – men bara från spelledarens håll, inte för rollpersonerna
Det här är något vi har pratat om i andra trådar och det kommer ta över den här tråden helt tänker jag om vi tar upp det här.
Spelarna får givetvis inte justera sina tärningsslag eller bryta mot reglerna dom heller.
Men det är dom som har skapat rollpersonerna och det är dom som har högsta auktoriteten på hur deras egna rollpersoner skulle välja att agera i olika situationer.
Rollpersonen har ett stort mått av spelaren i sig. Spelet där
du är hjälten.
Cette leçon, c'est pour vous osv osv
Säg att du går in som Krothgar i spelet. Vad innebär det att spela "som" en annan person? Vad innebär det att "spela" som en annan person?
Det finns ju inget manus. "Jag tror att... Krothgar skulle vilja ge bort den här skatten till änklingen borta på kullen" kanske du tänker, du läser på din egen beskrivning av Krothgar som du har skrivit (kanske ihop med framrullade lifepath-slag). Efter ett tag faller det där explicita "Vad skulle Krothgar göra?" bort och du bara agerar direkt. Men du gör saker som du själv aldrig skulle göra utan som är mer i linje med Krothgars personlighet. Utan att du behöver tänka på det.
Jag spelade lajvet "To the bitter end" för två veckor sen och jag gjorde min karaktär delvis annorlunda än mig själv, med några drag samma som mig själv, några drag tvärtom mot mig själv, och några drag från någon jag kände. Jag började spela utifrån dom dragen och när jag ser tillbaka på lajvet så spelade jag konsekvent enligt dom dragen. Maddie hette min rollperson förresten. Men efter ett tag så tänkte jag inte "What would Maddie do" utan jag bara agerade instinktivt och direkt. På det sätt som Maddie skulle göra och inte som Sandra skulle göra.
Den inre resan är något som rollspel möjliggör. Jag vill ge spelgruppen väldigt stor frihet att sköta den resan såsom dom själva vill. Mitt jobb är att sköta dom entiteter som är utanför rollpersonen. Såsom marken dom står på, utbudet i item shoppen, huggtänderna på orcherna osv.
Om du kollar i
blorbmodellen igen så står det "Players decide actions of PCs" och "The Gloracle determines actions of NPCs".
Det står också att dom rollpersonerna företar sig handlingar i blorben och att gloraklet avgör utfallet av dom handlingarna.
Så vill jag att det ska vara. Det är avsiktligt designat så.
Vi har dom här tre sakerna: deltagarna, gloraklet och blorben.
Rollpersonerna är den delen av blorben som spelarna styr.
Resten styrs av gloraklet, och DMs roll är att förmedla detta utan att avslöja för mycket av hemlig information.
Spelloopen är:
"Det är alltså sitsen, vad gör ni?"
"Vi distimmar dom där dosharna där borta... om vi kan nå dom?"
"Ja det kan ni. OK, dom är distimmade. Ni ser hur dom pellar lankligt på diven."
Och sen tillbaka till "Det är alltså sitsen, vad gör ni?"
Det är som att säga att Lisps REPL (read-eval-print loop) är oren för att under "read" så läses det in saker från användaren. Ja nej det är det som gör den till ett användbart verktyg öht. En hammare är inte oren för att den har ett handtag. En mikrovågsugn är inte oanvändbar för att den har en lucka där man kan ställa in maten. Tvärt om, det är det som gör att den fungerar.
Att spelarna kan fatta beslut gör rollspelet till ett spel och inte en scriptad teaterpjäs.
REPL:en i sig ska vara vederhäftig och buggfri. Inputen kan sen vara vad som helst. Skräp in skräp ut <3