Ja, om det inträffar genom att reglerna "körs". Ex vis du rullar på dödsstjärnetabellen att Darth Vader snor närmsta skepp.
"Cutscene": Spelledaren skriver i sin rälsiga/halvrälsiga prepp (eller improviserar fram) "Här ska RP sno en helikopter." Eller i ett story game: "Vore det inte en bra twist om vi snodde en helikopter just nu?"
"Hända": Reglerna, kanske i kombination med rollpersonernas handlingar,
orsakar att helikoptern blir stulen. (Kom ihåg att det kan ibland finnas enstaka blorbiga entiteter och blorbiga processer som en del i ett i övrigt oblorbigt spel.)
Förutsättningar för "hända":
- Entiteterna (dvs rollpersonerna, helikoptern, platsen) är etablerade salient
- "Fysiken" (ex vis regler för smyga, regler för starta helikoptrar osv) är etablerad salient
Förutsättningarna för "berätta fram" är mycket svagare, räcker med att nån säger att det händer. (Sen har många indie story now–spel i sin tur begränsningar för hur och när man får berätta fram saker.)
Är det narrativet som är det substrat som reglerna interagerar med&på? Isf berättat fram.
Är det entiteterna i blorben som reglerna interagerar med&på? Isf
hänt.
Exempelregel för "berättat fram": "Alla får säga en sak som händer i tur och ordning. Janne du kan börja. OK du sade att ni snodde en helikopter. Bra."
Exempelregler för där saker kan
hända: "Det finns en helikopter på taket och den är bevakad av två hundar." och sen regler för hur man snor föremål.
Alltså handlar reglerna om diegetiska
saker (skrivna från ett diegetiskt perspektiv, såsom helikoptrar och hur man snor), eller om dieges och narrativ
i sig? Det är skiljefrågan här.