Nej respektive nej. De är bra att ha, men inte nödvändiga; och inlevelse kan man få ändå.Niklas73 said:Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande? Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
Vad menar du?Niklas73 said:Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande? Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
Njaäe det kan man nog inte säga, men det beror på från vilket perspektiv man ser på saken. "Bomber" och "flaggor" skulle jag säga är ett slags pedagogiska tekniker för att lära mig som spelledare vad som är viktigt för att spelandet ska vara engagerande för spelarna. När jag har tagit till mig det så använder jag inte teknikerna som sådana längre.Niklas73 said:Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande?
Njäej, de har väl inte direkt med karaktärsinlevelsen att göra. Eller, jo, förresten, det kan man nog säga trots allt. De är ju tekniker för att göra mig som spelare mer engagerad i vad som händer i spelet. Och är jag mer engagerad så bryr jag mig förmodligen mer om hur det går för min karaktär också. Och när jag bryr mig om hur det går för henne så bryr jag mig förmodligen också om det som hon bryr sig om. Alltså - inlevelse i karaktären! Fast det är inte specifikt det som verktygen är satta att göra sådär direkt.Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
Nej, bomber är Ron Edwards och flaggor är Chris Chin.Niklas73 said:Är det Marco som skapat de här bregreppen iom Noir?
Nästan. Flaggor för mig är i mångt och mycket en summa av en persons bakrundshistoria och de händelser som denne drabbats av under tiden i spel, vare sig man har formaliserat dem eller ej. Jag älskar att knyta ann till sådana både som spelare och som spelledare. Jag behöver dock inte bomba sådana flaggor egentligen, jag föredrar smatterband; Många små händelser som knyter ann till dem och som kryddar spelet och ger bilden att karaktären verkligen är den del av någonting större.Niklas73 said:Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande? Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
Lite bakvänt här. Du sätter inte upp en bomb i en flagga. Du använder en flagga (eller flera) för att aptera en bomb.Niklas73 said:Om en bomb når klimax i en flagga som är viktig för karaktären lär väl det påverka inlevelsen i karaktären eller?
Fast på engelska heter bomber 'bangs' (ifall man vill söka på det eller så).Måns said:Nej, bomber är Ron Edwards och flaggor är Chris Chin.Niklas73 said:Är det Marco som skapat de här bregreppen iom Noir?
Färdigheter är typ likadana. Det var nån som försökte förklara det för mig för ett par år sedan, men det var medan jag fortfarande var dum i huvudet.Bengt Petter said:Som jag ser det är bomber och möjligen också flaggor egentligen närvarande i alla (eller nästan alla) rollspel - men på olika sätt. I många traditionella spel kallas bomberna något annat - till exempel slumpmässiga möten. Och val av yrke är ju faktiskt en sorts flagga - en spelare som vill spela magiker har ju faktiskt påstått att han eller hon vill att magi ska vara en viktig del av spelet.
Exakt. Flaggor finns överallt, även i traditionella BRP-spel. Det nya i indietankarna handlar mer om att man lyfter flaggorna begreppsligt.krank said:Alltså, när man väljer att skaffa högt i en färdighet så säger man någonstans att man vill att den färdigheten ska ha en bäring på äventyret eller hur rollpersonen uppfattas etc.
Jepp. Jag tror att väldigt många använt flaggor tidigare också, men kanske inte medvetet på det sättet. Tankar om att man t.ex gärna ska bygga äventyr där alla rollpersoner får känna sig nyttiga är ju inte helt nya.Bengt Petter said:Exakt. Flaggor finns överallt, även i traditionella BRP-spel. Det nya i indietankarna handlar mer om att man lyfter flaggorna begreppsligt.
Indeed - medhåll på detta. Därmed kan jag svara dig Niklas att nej, inte vad jag vet, för jag har aldrig medvetet använt de här sakerna. Det vill säga att jag inte gått in för att söka dessa mekaniker/tekniker - sedan om de uppstått omedvetet eller ej, mer eller mindre, är en annan sak. Däremot är jag vänligt inställd till att använda bomber om det skulle behövas för att t.ex. få en komplex situation att röra sig framåt ("tvinga" spelarna att handla rättare sagt) hur som haver.krank said:Jepp. Jag tror att väldigt många använt flaggor tidigare också, men kanske inte medvetet på det sättet. Tankar om att man t.ex gärna ska bygga äventyr där alla rollpersoner får känna sig nyttiga är ju inte helt nya.Bengt Petter said:Exakt. Flaggor finns överallt, även i traditionella BRP-spel. Det nya i indietankarna handlar mer om att man lyfter flaggorna begreppsligt.
Niklas73 said:Mycket bra svar här och intressant att se att ett indiebegrepp mycket snabbt gick att härleda till BRP.
Niklas73 said:Solve: Bomber är väl alltid närvarande iom att de definieras som val
även om de kanske är roligare att koppla till flaggor även om flaggan är
definierad så simplet som 90% i Hoppa och bomben är att hoppa över
stupet.
Den mest "officiella" definitionen är:Niklas73 said:Om nu inte det tycker upp en _ny_ förklaring förstås.