Re: Farthinder och Nackskott:
Jag har blivit en grymt mycket bättre skribent, tecknare, empat och teoretiker av att iaktta och interagera med människor omkring mig, och det är DEN faktorn som extraexp för gott rollspelande ska ge regeltekniskt.
Det är en ganska sund inställning, men tillåt mig svara så här:
Vem känner bäst till hur din rollperson kan ha utvecklats av att ha iakttagit och interagerat med människor omkring sig? Jag säger; "det gör du som spelare." Därför tycker inte jag det är rätt att jag som
spelledare skall poängsätta din prestation i sessionen.
Jag låter därför hellre
dig ge din rollperson vilka bonusar du än tycker det är rimligt att hon ska ha erhållit genom sina erfarenheter. Om du vill ha hjälp så kan jag ge förslag, och om du är osäker på huruvida du håller på att ge din rollperson alltför kraftiga bonusar så kan vi komma överrens i samråd om lämplig höjning - men the bottom line är att jag litar på din uppfattning om din egen rollpersons karaktärsutveckling. Det är ju liksom
din karaktär; du känner henne bättre än vad jag gör.
---
Sedan har vi en helt annan fråga om XP verkligen simulerar personlig utveckling. Jag personligen tycker inte det. Jag anser inte att människor
förbättras i samma utsträckning som de
förändras - så när det gäller den sortens personlighetsutveckling du talar om så förordrar jag egentligen att du får
flytta om siffror på ditt rollformulär, snarare än att
lägga till dem.
Det är inte en angreppsvinkel som passar sig i alla rollspel, men när det gäller den sortens karaktärsutveckling du talar om så tycker jag det är mer trovärdigt. Då slipper vi dessutom risken att rollpersonerna kan hamna på olika powernivå, även om rollpersonerna förstås ändå kan utvecklas till att bli bättre/sämre
inom sitt gebit eller bättre/sämre anpassade för de roller de har i gruppen.
---
I vilket fall som helst så ser jag ingen som helst anledning till att den karaktärsutveckling du talar om skulle hanteras bäst av att du som spelare behövde blidka mig som spelledare likt en pudel på en pudelutställning. Jag tycker inte att spelledaren skall gå omkring som en domare och bedöma spelarna på det sättet.
Spelledaren skall snarare vara en tuggleksak att bita på, en bil att skälla åt, eller ett ben att jucka mot.