Re: Pudel
En spelare som dock är helt ointresserad eller saboterar spelet kan bestraffas genom detta, även om det ofta är ett verkningslöst straff.
Det är
sådana saker som
jag ser som kommunikationsproblem.
Om någon spelare fjantar sig på ett sätt som stör spelet så tycker jag det är bättre att man pratar med denna spelare än att ge alla andra spelare pudelpoäng och hoppas att han fattar vinken.
Det senare känns liksom dels fegt (att bestraffa någon istället för att söka en dialog) och dels kontraproduktivt (man kan ju inte fjanta mindre för att man saknar pudelpoäng, tvärtom så tror jag att vissa spelare
börjar fjanta för att de upplever sina rollpersoner vara mindre framgångsrika än övriga i gruppen).
---
Min åsikt i övrigt:
Jag upplever pudelpoäng vara den absolut lägsta formen av rollspel. Det är den omognaste, töntigaste och oförnuftigaste formen som finns. Alla argument för att den eventuellt
skulle kunna fungera tar för givet att spelarna är poängkåta på det allra mest inlevelselösa och metaspeliga viset. De tar för givet att spelarna inte skulle uppskatta god inlevelse och gott engagemang
i sig, vilket snarare säger något om spelledarens totala oförmåga att skapa en tät, underhållande och/eller inlevelsefull atmosfär än vad det säger om spelarnas grad av engagemang.
Pudelpoäng skapar en olustig hierarki runt bordet som jag upplever vara helt främmande för hur vettiga spelare vill uppleva rollspel: Varje gång man frågar en pudelspelare "om ni nu delar åskådning om vad som utgör gott rollspel - varför låter du inte spelarna själva belöna sina prestationer?" så skruvar de alltid på sig och kommer med någon kommentar i stil med "men då skulle de ju alltid ge sig full pott" vilket jag tycker illustrerar en unken spelarsyn; att spelarna skulle vara någon sorts fuskare. Om man inte litar på sina spelare så har man större problem än vad några pudelpoäng kan väga upp, och då behöver man
tala med sina spelare. Klarar man inte det så är man kanske inte särskilt mogna personer?
Om spelledaren är någorlunda skicklig (och med "någorlunda" så menar jag "åtminstone i klass med alla jag någonsin spelat med, från det att jag var åtta år") så vill spelarna runt bordet
själva att de skall rollgestalta väl. Ibland funkar det inte så bra, ibland är man lite oengagerad, ibland är man på ett flamsigt humör som kanske stör vissa andra runt bordet, men målsättningen är alltid -
för alla spelare jag någonsin spelat med - att man ska kunna bidra till en gemensam hög stämning.
Alla spelare jag någonsin spelat med har talat varmt om spännande eller roliga scener de bidragit till genom gott berättande och inlevelsefullt rollgestaltande. Jag har däremot
aldrig hört någon spelare berätta om hur häftigt det var när han fick 20 extra poäng för att spelledaren tyckte att han rollspelade jättebra.
Och den som försöker med "jamen belöningar uppmuntrar ju spelarna att rollgestalta väl" kan bara dra ta och piss off. För det första: På vilket sätt belönas du som
rollgestaltare eller
berättare för att din rollperson fått XP? Vill du inte snarare ha intressanta spelledarpersoner att interagera med eller dramatiska händelser att ta ställning till?
Och för det andra: Sen när funkade guldstjärnor bättre än stödundervisning för dem som hade problem i skolan?
Alla som använder pudelpoäng föraktar jag såsom varandes de absolut sämsta rollspelarna i världen. Eller: Jag gör det om ni
fortsätter använda dem efter den här diskussionen.
Sluta omedelbart. Ni är kanske inte löjliga, omogna eller inlevelselösa - men ni spelar på
ett sätt som enbart gynnar löjliga, omogna och inlevelselösa människor.
Så ... sluta ... omedelbart.
Tack.